سرویس تجسمی هنرآنلاین: پوریا اسدی عکاس، فیلم‌ساز و مدرس دانشگاه مدتی است که به عکاسی پانوراما ۳۶۰ درجه می‌پردازد و تصاویری قابل توجه از مناظر طبیعی را ارائه می‌کند. اسدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این تکنیک عکاسی گفت: تکنیک پانوراما همیشه به شکل ۱۸۰ درجه انجام می‌شود، اما وقتی عکاسی به صورت ۳۶۰ درجه و حول یک محور انجام شود کار بسیار دشوار می‌شود. برای تهیه یک عکس پانورامای۳۶۰ درجه باید ۹ تا ۸۰ فریم عکس از زوایای مختلف یک سوژه عکاسی شود و این فریم‌ها در کنار هم چیده شوند تا به یک عکس پانوراما ۳۶۰ درجه برسیم.

او درباره دشواری‌های این شیوه عکاسی گفت: اگر نقطه مرکزی عکس یا خود سوژه درست انتخاب نشود نمی‌توان به یک عکس پانوراما ۳۶۰ درجه خوب دست‌یافت. تهیه چنین عکسی حدود ۳ ساعت زمان برای عکاسی و بعد از آن یک روز زمان برای چیدمان فریم‌ها در کنار هم نیاز دارد تا در نهایت یک فریم عکس به دست آید. این دشواری‌های عکاسی پانوراما باعث می‌شود در دنیای عکاسی کمتر با چنین آثاری مواجه شویم.

اسدی ادامه داد: انتخاب تعداد فریم‌های عکس بستگی به نقطه تلاقی فریم‌ها با هم دارد و هرچه تعداد آنها بیشتر باشد کیفیت عکس بهتر و دقیق‌تر است. البته نرم‌افزارهایی وجود دارد که عکس ساده را تبدیل به پانورامای ۳۶۰ درجه می‌کند اما آن تصاویر کیفیت و رزولوشن مناسب برای چاپ ندارند، درحالی‌که در عکاسی پانورامای ۳۶۰ درجه کیفیت رنگ و تصویر بالا است.

این مدرس عکاسی با اشاره به مطالعات و تحقیقات خود درباره تکنیک‌های مختلف عکاسی گفت: در جریان تحقیقاتی که داشتم دو تکنیک عکاسی مادون‌قرمز و عکاسی پانوراما توجهم را به خود جلب کرد زیرا هر دو تکنیک‌های دشواری هستند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک مجموعه عکس از طبیعت ایران را با تکنیک مادون‌قرمز تهیه کردم و پس از آن تصمیم گرفتم عکاسی پانوراما را هم تجربه کنم. پانورامای ۱۸۰ درجه زیاد انجام شده است اما با تحقیق بیشتر متوجه شدم که این تکنیک را می‌توان به صورت ۳۶۰ درجه هم به کار برد و عکس‌های متفاوتی به وجود آورد.

اسدی ادامه داد: پانورامای۳۶۰ درجه اغلب برای عکاسی از اماکن عمومی و بناهای تاریخی انجام می‌شود، به دلیل اینکه سوژه‌ها ثابت هستند و می‌توان چندین فریم عکس یکسان از آنها گرفت. نمونه‌هایی از این کارها در ایران هم انجام شده است اما پانورامای ۳۶۰ درجه در عکاسی طبیعت به ندرت استفاده می‌شود و در ایران نمونه آن وجود ندارد. این کار بسیار دشوار است زیرا در طبیعت حرکت وجود دارد و کوچک‌ترین حرکت باد یا تغییر سرعت شاتر می‌تواند باعث تغییر شکل سوژه شود و تاثیر منفی در عکس بگذارد.

او با بیان اینکه این تکنیک یک نوع عکاسی خلاق است که به وسیله آن می‌توان به سوژه از زاویه‌ای نگاه کرد که هیچ‌کس دیگر چنین نگاهی نداشته است، افزود: امروزه عکاسی فقط نگاه کردن با یک زاویه دید ساده نیست، زیرا آن‌قدر دوربین در دست همگان وجود دارد که به راحتی می‌توان همه‌چیز را ثبت کرد. عکاسی به سمت خلاقیت می‌رود و عکاسان تلاش می‌کنند تصاویری خلاقانه ایجاد کنند. تکنیک پانورامای ۳۶۰ درجه هم ابزاری برای ایجاد تفاوت در زاویه نگاه و تصاویری است که بینندگان پیش از این دیده‌اند.

او با بیان اینکه عکاسی از دیرباز به عنوان هنر-صنعت شناخته می‌شده است افزود: عکاسی هنر ثبت نورهاست و با استفاده از صنعت می‌توانیم به یک نگرش و اتفاقی نو در نگاه کردن به نورها برسیم. زمانی که نگاه ما به‌عنوان فرد خلاق تغییر کند و با زاویه دید گسترده‌تر به اطراف نگاه کنیم، می‌شود مرزهایی که در ذهن ما به عنوان چهارچوب ایجاد شده را بشکنیم و در آن زمان خلاقیت شکل می‌گیرد. یکی از چیزهایی که باعث خلاقیت می‌شود محدودیت‌هایی است که داریم و زمانی که ابزارهای موجود نمی‌توانند آنچه در ذهن ما هست را ثبت کنند به سمت شکستن آن محدودیت می‌رویم.

 اسدی ادامه داد: دوستانی که علاقه‌مند هستند این تکنیک را استفاده کنند باید دقت زیادی داشته باشند. پانورامای ۳۶۰ درجه بسیار جذاب و لذت‌بخش است اما لازم است که عکاسان پیش از شروع این کار مطالعات زیادی داشته باشند و با آن کاملاً آشنا شوند، چون در غیر این صورت خروجی بدی خواهند گرفت و از این کار سرخورده می‌شوند.