سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان در دوازده بخش نوشته شده و شخصیت اصلی آن پاتریک نام دارد. کتاب حدیث نفس خود نویسنده است و با چالش‌های او از کودکی، نوجوانی تا بزرگ‌سالی مواجه هستیم.

ادوارد سنت‌اُبین، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی، ژانویه 1960 در لندن متولد شد. او از خانواده‌ای اشرافی و از نوادگان بارونی هم‌نام با خود، سر ادوارد سنت‌اُبین، است. از آن‌جا که والدینش خانه‌ای هم در فرانسه داشتند، نیمی از دوران کودکی‌اش را در آن کشور گذراند. پدرش آدمی عجیب و ناهنجار بود و در آن سن و سال پسرش را اذیت و آزار می‌کرد که بعدها، ادوارد در رمان‌های شبه زندگی نامه‌اش به آن اشاره می‌کند.

سنت‌اُبین در کالج کبل در آکسفورد به تحصیل در رشته زبان و ادبیات انگلیسی پرداخت، مدتی به الکل و هروئین معتاد شد، اما از طریق روان‌درمانی خود را نجات داد و بیست و پنج سالگی حرفه نویسندگی در پیش گرفت. به مدت سه سال 1987 تا 1990 با نیکولا شولمن نویسنده و زندگی‌نامه‌نویس زندگی کرد و دو فرزند دارد. او در حال حاضر در لندن زندگی می‌کند.

پنج اثر این نویسنده که به "پاتریک ملروز" معروفند از "بی‌خیال"، "خبرهای بد"، "تک‌امیدی"، "شیر مادر" و "عاقبت" تشکیل شدند. این آثار که همگی براساس زندگی خود نویسنده نوشته شده‌اند را به دلیل شیوه‌ای قدرتمند برای پشت سر نهادن ناهنجاری‌های کودکی و رسیدن به سلامت روان و احساس ستوده‌اند.

"بی‌خیال" نخستین رمان سنت‌اُبین اولین کتاب از سری پاتریک ملروز است که سال 1992 منتشر شد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: "مادربزرگ پاتریک مرده بود. یکی از دوستان مادرش گفته بود که او به بهشت رفته، اما پاتریک چون زمان دفن آن‌جا بود خوب می‌دانست که او را توی یک جعبه چوبی گذاشته‌اند و بعد جعبه را توی یک گودال جا داده‌اند.

بهشت جای دیگری بود و آن زن دروغ گفته بود، مگر آن‌که این کار هم مثل فرستادن یک بسته پستی باشد. مادربزرگ را که توی جعبه گذاشته بودند، مادرش خیلی گریه کرده بود و به پاتریک گفته بود که به‌خاطر مادربزرگ خودش این کار را می‌کند. ولی این‌که احمقانه بود، چون مادربزرگ خودش هنوز زنده بود و فقط لازم بود با قطار بروند و او را ببینند که خسته‌کننده‌ترین کار روی زمین بود".

کتاب "بی‌خیال" نوشته ادوارد سنت‌اُبین با ترجمه مجتبی ویسی در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 29 هزار تومان از سوی نشر نیماژ منتشر شده است. این اثر هم‌زمان با انتشار چاپ اول در انگلستان موفق به‌اخذ جایزه‌ بهترین رمان نویسندگان زیر 35 سال بریتانیا شد.

بی خیال1