سرویس سینمایی هنرآنلاین: احمد تجری این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی "گل به خودی" به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی است که فضایی عروسکی-موزیکال دارد.  او فیلمنامه این کار را با همراهی لاله قهرمانی نوشته است.

داستان "گل به خودی" درباره تعدادی کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی و جذاب می‌شوند. ابوالفضل رجبی، رایان سرلک، آل آی بشارت و آرینا تجری با معرفی محمدرضا علی‌نیا بازیگران کودک این فیلم سینمایی هستند و تاکنون شقایق فراهانی، شادی عزیزی، ستاره حسینی، مهسا ایرانیان،غزاله اکرمی به همراه علی رهبری و آرین بهاری خوانندگان گروه پازل بند جلوی دوربین علی رنجبر رفته‌اند.

تجری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت فیلمبرداری این کار گفت: تاکنون حدود 80 درصد از فیلمبرداری کار انجام شده است و چیزی در حدود 20 درصد باقی مانده که فیلمبرداری لوکیشن اصلی ما پرورشگاه به اتمام رسیده و این روزها مشغول کار در منزل پدر اشکان هستیم که علی رهبری ایفاگر این نقش است.

او درباره قصه این فیلم توضیح داد: "گل به خودی" یک قصه فانتزی دارد که برای نگارش طرح آن یک سال درگیر بودیم. درنهایت فیلمنامه در بازنویسی‌‌ها به‌روزتر شده و معضلات کودکان را در قالب طنز در این فیلم روایت کردیم. قصه درباره چند کودک پرورشگاهی است که در پی یافتن پدر و مادرشان با همراهی دو عروسک از پرورشگاه فرار می‌کنند و ماجراها از اینجا آغاز می‌شود.

فیلم گل به خودی

این کارگردان درباره عروسک‌ها نیز بیان کرد: عروسک‌ها تن‌پوش هستند و فانتزی؛ علاوه بر این ما چند عروسک چهره شخصیت‌های مهم را هم ساختیم که برای اولین بار در یک فیلم سینمایی دیده می‌شوند. یکی از آ‌ن‌ها عروسک کریستین رونالدو فوتبالیست است، ضمن این که صداپیشه عروسک‌ شخصیت‌های ایرانی نیز خود چهره‌ها هستند.

تجری همچنین در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه به واقعی بودن قصه و قابل باور بودن آن برای کودکان فکر کرده، اظهار کرد: به‌واسطه تجربه دوستان و کارهایی که در این سال‌ها برای کودکان ساخته شده است سعی کردم در عین فانتزی بودن کار را به رئال نزدیک کنم تا کودک بتواند با کاراکترها همزادپنداری کند. هیچ‌یک از عروسک‌های فیلم کارهای عجیب و غریبی انجام نمی‌دهند و همه چیز خیلی رئال پیش می‌رود، در واقع عروسک‌ها تنها ایده می‌دهند و همپای بچه‌ها پیش می‌روند و این ارتباط قطعاً با مخاطب نیز برقرار می‌شود. در سینمای ایران به خاطر نبود تجهیزات در بخش جلوه‌های ویژه اغلب بچه‌ها با آثار ارتباط برقرار نمی‌کنند به همین دلیل ما سعی کردیم همه چیز به سمت واقعی بودن پیش برود که فکر می‌کنم مورد توجه و استقبال واقع شود. ما در این کار از موقعیت‌های طنز استفاده کردیم تا کاراکترها وارد چالش شوند که همین اتفاقات جدید و  جذابی را پیش می‌آورد.

او همچنین درباره چرایی پرداختن به سینمای مهجور و کوچک‌شده کودک و نوجوان گفت: ما در کودکی‌مان با فیلم‌هایی چون "دزد عروسک‌ها"، "الو الو من جوجوام" مواجه شدیم که بسیار پررونق بودند و از آن‌ها استقبال شد، اما چندین دهه است که دیگر فیلم کودکی نداریم که به خاطر آن مخاطبان صف بکشند و از آن استقبال کنند. به‌واسطه حس نوستالژی خودم به این سینما، سعی کردم وارد این فضا شوم تا شاید بتوانم مانند آن دوران رونق را به سینمای کودک بازگردانم که اگر موفق شوم قطعاً این مسیر را ادامه خواهم داد و دوران طلایی را به سینمای کودک برمی‌گردانم.

تجری درباره تجربه کار با کودکان نیز بیان کرد: سخت اما شیرین و جذاب است. ما چهار بازیگر کودک و یک بازیگر عروسکی داریم که به دلیل شرایط کرونایی باید بسیار از آن‌ها مراقبت کنیم و این مسئولیت اضافه‌تری بر دوش ما گذاشت.  تهیه ماسک و دستکش و تعویض آن کلی زمان از ما می‌گیرد. ضمن این که در پرورشگاه نیز حدود 150 کودک بین 5 تا 12 سال داشتیم و این کار را سخت‌تر می‌کرد، اما خروجی خوب قطعاً این خستگی را از ما خواهد گرفت.

او ادامه داد: کار با پروتکل‌های بهداشتی، تعویض مداوم ماسک و دستکش و مراقبت از بچه‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد و سعی می‌کنیم به‌درستی این اتفاق رخ دهد تا حدی که  حتی پیش‌بینی‌های ما را تغییر داده است و کار از 40 روز فیلمبرداری به 50 روز رسیده است. امیدوارم شرایط هم در تولید و هم در اکران تغییر کرده و امسال بتوانیم به شرایط مطلوب در اکران برسیم. تمام برنامه‌ریزی ما اکران در نیمه دوم سال بود و قطعاً بچه‌ها کار را دوست خواهند داشت، ضمن این که لایه‌های اجتماعی دارد که با بزرگ‌ترها نیز می‌تواند  ارتباط برقرار کند. دست به دعا هستیم تا این شرایط بهتر شود و بتوانیم همه چیز را به‌خوبی پیش ببریم.