سرویس تجسمی هنرآنلاین:  امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا،  مسئولان آرت بازل در نسخه‌های مختلف این رویداد در سوئیس، هنگ‌ کنگ و میامی، همانند بسیاری از رویداد‌ها و نمایشگاه‌های مهم دنیا ترجیح دادند تا در فضای آنلاین حضور داشته باشند و فعالیت فیزیکی این رویداد را به سال آینده موکول کنند.

آرت بازل که از سال ۱۹۷۰ توسط گالری‌داران سوئیسی تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین صحنه‌های ارائه آثار هنری مدرن و معاصر دنیا است و همیشه علاقمندان به هنر در این رویداد چشم به راه ظهور هنرمندان جسور و نوآوری هستند که آثارشان از سوی گالری‌های مختلف سراسر جهان در نمایشگاه‌های آرت بازل ارائه می‌شوند.

در اتاق‌های نمایش آنلاین آرت بازل سوئیس امسال که از 19 تا 26 ژوئن (30 خرداد تا 6 تیر) فعال شد بیش از 282 گالری از 35 کشور جهان شرکت داشتند و آثار هنرمندان منتخب خود را به نمایش گذاشتند. آن‌طور که در خبرنامه این رویداد آمده است، هنرمندان امسال در آثار خود بیشتر به دو موضوع همه‌گیری جهانی بیماری‌ها و تبعیض‌های نژادی توجه داشته‌اند.

تمام ایده آرت بازل آنلاین این بود که مخاطبان را از طریق شرکت در طیف وسیعی از گفتگوهای پخش شده، تورهای اختصاصی و رویدادهای دیجیتالی درگیر کند. 282 گالری برجسته جهان در نسخه آرت بازل سوئیس آثار حدود 4 هزار هنرمند را به نمایش گذاشتند که آثار آنها طیف وسیعی از مدیاها؛ از نقاشی و مجسمه تا ویدیو و چیدمان را شامل می‌شد.

آثار بسیاری از هنرمندان در این رویداد نشان می‌دهد که آنها علاقه‌مند به کشف تاثیر همه‌گیری کرونا هستند. این هنرمندان در صدد پاسخگویی به چالش‌های امروزی جهان با آثار خود هستند تا مخاطبان‌شان را با این تذکر روبرو کنند که در حالی که ما بخشی از دنیای طبیعی هستیم، خواستار تفکر بیشتر درباره عدالت اجتماعی، حقوق فردی و جمعی شوند.

امسال بسیاری از علاقمندان به هنر کاملاً از روش جدید دیدن آرت بازل به صورت آنلاین استقبال کردند، زیرا به راحتی می‌توانستند از خانه شخصی خود آثار هنری و گفتمان‌های هنری جدید را کشف کنند.

در این گزارش نگاهی داریم به برخی از آثار این نمایشگاه که اتفاقاً علاقمندان بسیاری داشته‌اند.

960x0

"آرزویی برای شما" اثر جپ هاینس

مجسمه بادکنکی "آرزویی برای شما" (2020) اثر جپ هاینس (Jeppe Heins) که توسط "کینگ گالری" آلمان در آرت بازل سوئیس ارائه شد، مجسمه‌ای بازتابی است که مخاطب را دعوت می‌کند تا با روش‌های جدیدی به دنیای اطراف خود نگاه کند. 

این مجسمه بادکنکی ترکیبی از رنگ، مواد و تکنیک‌‌های اجرای است و چشم مخاطب را به سمت اثری شناور جلب می‌کند تا بتواند درباره آنچه که می‌بیند، بیندیشد.

کینگ گالری برلین تاکنون آثار بیش از 30 هنرمند بین‌المللی را در آرت بازل ارائه داده و این گالری از زمان افتتاح در سال 2002، فعالیت‌های بسیاری در جهت تبلیغ استعدادهای جدید در هنر انجام داده است.

960x0یسیس

"صبح" اثر ایتل عدنان

اثر "صبح" (2019) ایتل عدنان (Etel Adnan) که از سوی گالری "للنگ و سو" مستقر در نیویورک سیتی و پاریس در اتاق آنلاین آرت بازل نمایش داده شده است، چیزی از همان ترکیب رنگ‌ها، شکل‌ها و فرم‌های ارگانیک است که این نقاش زن لبنانی در 60 سال فعالیت هنری خود ارائه داده است.

اما گالری للنگ و سو علاوه بر این اثر، کتاب جدیدی از آثار ایتل عدنان که شاعر و پژوهشگر در زمینه هنر لبنان است را نیز با عنوان "یک بهار غیرمنتظره" منتشر و ارائه کرده است.

112121212

"آبی شماره 3" اثر سام فرانسیس

"آبی شماره 3" (1960) اثر سام فرانیس (Sam Francis) از سوی گالری "کارزانیگا" بازل که یکی از برجسته‌ترین گالری‌های سوئیس است و همواره گزیده‌ای از آثار هنری کلاسیک و معاصر را به نمایش می‌گذارد در آرت بازل ارائه شده است. اثری انتزاعی که به شدت احساسات مخاطب را درگیر می‌کند. این اثر در ابتدا لکه‌هایی آبی بر روی زمینه‌ای سفید به نظر می‌رسند؛ اما در واقع این نقطه‌های رنگی یک قاب روی یک قاب دیگر ایجاد کرده‌اند و بیانگر آن است که هنرمند ایده فضای منفی را در این اثر کاوش کرده است.

433434

"بوم 30" اثر آلبرت اولن

تابلو بدون عنوان آلبرت اولن (Albert Oehlen) که نام "بوم 30" به خود گرفته در سال 2015 خلق شده، اثری با بافت صنعتی که این هنرمند با رنگ و لعاب آن را بر روی آلومینیوم خلق کرده است. این اثر در عین حفظ شفافیت و دقت با فرم‌های ارگانیک بازی کرده و ترکیبی از درخت با اشکال انتزاعی ساخته تا افکار مربوط به چگونگی ارتباط ما با طبیعت اطراف را به چالش بکشد. گالری "اسکارشدت" که در لندن، نیویورک سیتی و شرق همپتون نیویورک شعبه دارد، اثر آلبرت اولن را به عنوان تعهد خود در برابر بهترین‌های هنر معاصر به آرت بازل آورده است.

4545

"لعنتی / همه‌چیز / اما / سیرک" اثر کوریتا کنت

تابلو "لعنتی / همه چیز / اما / سیرک" (1968-1970) که توسط گالری شهردار، لندن در آرت بازل ارائه شده، نمونه‌ای شاخص از هنر پاپ دهه 70 است این اثر توسط کوریتا کنت، راهبه‌ای که نقاش شد خلق شده است. این راهبه پاپ آرت با تقلید از گرافیتی و طراحی‌های تبلیغاتی موضوع سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی را در آثارش به چالش کشیده است.

گالری شهردار، لندن از دهه 1920 با هنر پاپ، یکی از محورهای مهم تاریخ هنر را حمایت و استعدادهای نوظهور، هنر مدرن و معاصر را ترویج و تبلیغ کرده است.

46646464

"زمان وجودی شماره 02" اثر جوزف کسوت

"زمان وجودی شماره 02" اثر جوزف کسوت که در سال 2019 خلق شده از سوی گالری "لیا روم من" در آرت بازل به نمایش درآمده است. کسوت که از هنرمندان پیش رو در عرصه هنرهای مفهومی است و با اثر "یک و سه صندلی" معنایی متفاوت به هنر مفهومی بخشید، در آثارش همواره به بازی با کلمات و معانی می‌پردازد و آثار درخشانی نیز خلق کرده است.

او در اثر "زمان وجودی شماره 02" با ارائه کلمات، زمینه ایجاد تعامل هنری با اثرش را که از کیفیت درخشندگی قابل توجهی برخورد است فراهم کرده است. این اثر بخشی از پروژه "سفر به ایتالیا" گالری لیا روم من است که به بررسی تاریخ هنری کشور ایتالیا و تأثیرات فرهنگی آن بر هنرمندان گذشته و حال این کشور می‌پردازد.

960x0

 اما در آرت بازل هنگ کنگ نیز که در ماه مارس (فروردین) برگزار شد 235 گالری بیش از 2 هزار اثر هنری را به نمایش گذاشتند. اکنون اتاق مشاهده آنلاین این رویداد بسته شده، اما علاقمندان هنوز هم می‌توانند با استفاده از صفحه گالری‌ها با آثار این رویداد در ارتباط باشند. به همین خاطر نگاهی می‌کنیم به برخی از آثار آرت بازل هنگ کنک.

Siah_Armajani_Moon_Landing

"فرود آمدن بر ماه" اثر سیا ارمجانی

گالری "روسی و روسی" که در لندن و هنگ کنگ فعال است، در نسخه آنلاین آرت بازل آثاری از دهه 1960 و 1970 سیا ارمجانی هنرمند ایرانی‌الاصل را به نمایش گذاشت. در این مجموعه نقاشی‌ها، کولاژها و مجسمه‌های این هنرمند به نمایش درآمد که نمایانگر طیف گسترده‌ای از آثار هنری ارمجانی است. برخی از این آثار منعکس‌کننده علاقه ارمجانی به خطوط فارسی و آموزش خوشنویسی اوست. استفاده او از متن به عنوان تصویر، منعکس‌کننده روشی است که در کتابت ایرانی اسلامی اغلب با عناصر تزئینی در هنر و معماری اسلامی همراه بوده است.

اما یکی از آثار جالب این مجموعه، اثر "فرود آمدن بر ماه" (1969) است. این اثر تلویزیونی است که ارمجانی برای تماشای فرود آمدن فضاپیمای آپولو بر روی ماه خریداری کرده و سپس آن را خاموش و کتیبه‌ای بر این مضمون روی آن نوشته است: "این تلویزیون شاهد ماموریت آپولو 11 بوده است." این اثر نشانگر علاقه این هنرمند به فناوری و موضوعات کیهانی است.

Art_Basel_Hong_Kong_OVR_Adeela-Suleman_2020_Vertical

"به یاد داشته باشید همیشه آن دیگری هم پس از همه می‌میرد" اثر عادلا سلیمان

عادلا سلیمان (Adeela Suleman) هنرمند معاصر پاکستانی، یکی از مدافعین قدرتمند عدالت اجتماعی و حقوق بشر به ویژه در کشور خود است. او در اثر خود "به یاد داشته باشید همیشه آن دیگری هم پس از همه می‌میرد" (2018) که از سوی گالری "سالیوان + استرومپف" سیدنی در آرت بازل ارائه شده است؛ یک بنای یادبود نمادین برای قربانیان خشونت در کراچی ارائه داده است. این اثر شامل یک صفحه استیل ضد زنگ است که در ابتدا به صورت زنجیره‌ای رنگین به نظر می‌رسد، اما وقتی از نزدیک دیده می‌شود، خود را به عنوان یک الگوی تسلسل‌وار از پروانه‌های خشک شده در خطوط موازی نشان می‌دهد که ترکیب طبیعی از بدن انسان را درون خود دارند. این اثر در عین زیبایی خشونت را نیز در مقابل مخاطب قرار می‌دهد.

Gimhongsok

"6 بالن" اثر گیم هونگ سوک

هنرمند کره‌ای گیم هونگ سوک (Gimhongsok) که آثارش از سوی گالری کوکجی سئول در آرت بازل ارائه شد، همواره در آثار خود، مواد و متریال پیرامونش را با مفاهیمی همچون، اصالت و شوخ‌طبعی به چالش می‌کشد.

او در اثر "6 بالن" (2018)، از هر یک از اعضای خانواده‌اش دعوت کرده که مطابق ترجیح خود از رنگ، یک بادکنک را انتخاب و بسته به روحیه خود، آن را به اندازه دلخواه خود باد کنند. اثر ارائه شده توسط این هنرمند یک کار متحرک و جنجالی است که عواطف افراد را به اشکال جسمی که در بالای یکدیگر قرار گرفته‌اند، ترجمه کرده است.

Art_Basel_Hong_Kong_OVR_Christina_Li_Leelee_Chan_Detail

"گیرنده (بید - سبز) و گیرنده (کرم ابریشم - زرد)" اثر لی لی چان

لی لی چان (Leelee Chan) هنرمند هنگ کنگی که آثارش از سوی گالری کپسول شانگهای در آرت بازل ارائه شد، بیانگر انتقاد او به زندگی صنعتی و دور شدن انسان از طبیعت است. او در آثارش از مواد صنعتی دور ریختی، مواد طبیعی و سایر حاضر آماده‌ها استفاده می‌کند تا دیدگاه منفی خود به زندگی شهرنشینی معاصر را منعکس کند.

او در اثر "گیرنده (بید-سبز) و گیرنده (کرم ابریشم-زرد)" (2019) خود از قابلیت‌های استتارکننده پیله کرم ابریشم برای پروانه شدن الهام گرفته و زیستگاه طبیعی آنها که شاخه‌های درختان هستند را با استفاده از ستون‌های فلزی قائم که با چرخ‌هایی پوشانده شده‌اند، بیان کرده؛ این اثر به نوعی یادآور منظره عمودی شهر هنگ کنگ است. این آثار لمسی و معمولی، اکتشاف مداوم لی لی چان از همزیستی انسان با طبیعت در شرایطی که به سرعت به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند را نشان می‌دهد.