سرویس سینمایی هنرآنلاین: تیلدا سوئینتن بازیگر اسکاتلندی برنده اسکار و آن هویی کارگردان موج نوی سینمای هنگ کنگ در ماه سپتامبر جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت می‌کنند.

تیلدا سوئینتنِ 59 ساله که در 2007 برای فیلم "مایکل کلیتن" برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شد، یکی از چهره‌های همه‌کاره نسل خودش است و کارنامه‌اش فیلم‌هایی متفاوت از آثار حماسی مارول شامل "دکتر استرنج" و "انتقامجویان: آخر بازی" تا درام خانوادگی "باید در مورد کوین صحبت کنیم" به کارگردانی لین رمزی و "گزارش فرانسوی" فیلم جدید وس اندرسن را شامل می‌شود.

به گزارش هالیوود ریپورتر، سوئینتن یکی از مهمانان ثابت در لیدو است. او آخرین بار در 2018 به ونیز آمد، جایی که بازسازی فیلم "سوسپیرا" ساخته لوکا گوادانینو کارگردان ایتالیایی با بازی او، برای اولین بار در دنیا در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره روی پرده رفت.

سوئینتن در بیانیه‌ای گفت: این جشنواره بزرگ سه دهه است در دل من جا دارد: تقدیر به این شکل در ونیز باعث خوشحالی است. آمدن به ونیز، بخصوص در این دوره و تجلیل از سینمای جاودانی و بقای سرسختانه آن، با وجود روبرو بودن با تمام چالش‌های ناشی از تحولات جدید – که روبروی ما هم هست – من را بسیار خوشنود می‌کند.

آن هوییِ 73 ساله یکی از پرکارترین و تحسین‌شده‌ترین کارگردانان آسیا است. او با فیلم‌هایی چون "راز" (1979)، "مردم روی قایق" (1982) و "عشق در یک شهر سقوط کرده" (1984) در موج نوی سینمای هنگ کنگ در دهه‌های 1970 و 1980 نقش داشت. کارنامه او همه نوع فیلم از ملودرام تا تریلر و از فیلم‌های رزمی تا زندگی‌نامه‌ای را در برمی‌گیرد. فیلم‌های هویی تلفیقی از نگاه تجاری با حساسیت‌های هنری را شامل می‌شود. "عصر طلایی" به کارگردانی هویی در 2014 فیلم اختتامیه جشنواره ونیز بود و بعدها به نمایندگی از هنگ کنگ برای رقابت در بخش اسکار فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شد. "یک زندگی ساده" به کارگردانی او نیز اولین بار در دنیا در 2011 در ونیز نمایش داده شد.

هویی در بیانیه‌ای گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را دریافت می‌کنم. این‌قدر خوشحالم که حس می‌کنم نمی‌توانم واژه‌ای پیدا کنم. فقط امیدوارم به‌زودی همه چیز در این دنیا بهتر شود و همه بتوانند به همان اندازه که من الان خوشحالم دوباره احساس خوشحالی کنند.

بی‌ینال ونیز هر سال در روزهای برگزاری جشنواره فیلم ونیز به پیشنهاد مدیر هنری جشنواره، دو جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد اعطاء می‌کند: اولی به یک کارگردان می‌رسد و دومی به یک بازیگر مرد یا یک بازیگر زن. سال گذشته پدرو آلمودوار کارگردان اسپانیایی و جولی اندروز بازیگر بریتانیایی این جایزه را دریافت کردند.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز 2 تا 12 سپتامبر (12 تا 22 شهریور) برگزار می‌شود و اولین جشنواره فیلم بین‌المللی خواهد بود که از زمان بحران کروناویروس به‌صورت فیزیکی برگزار خواهد شد، هرچند تعداد فیلم‌ها تا حدی کمتر از دوره‌های قبل است.

50 تا 55 فیلم بلند داستانی برای نمایش در جشنواره انتخاب شده‌اند که بین آن‌ها حدود 20 فیلم در بخش مسابقه اصلی موسوم به "ونیز 77" رقابت می‌کنند. باقی فیلم‌ها یا در بخش مسابقه افق‌ها حضور دارند یا در بخش خارج از مسابقه لیدو روی پرده خواهند رفت. اسامی فیلم‌های بخش رسمی 28 ژوئیه (7 مرداد) اعلام می‌شود.

کیت بلانشت بازیگر و تهیه‌کننده استرالیایی برنده اسکار رئیس هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز خواهد بود.