به‌گزارش هنرآنلاین به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان از توقف عملیات تخریب دیوار تاریخی باروی دامغان خبر داد.

مهدی قاسمی با اعلام این خبر افزود: به‌دنبال گزارش مردمی درخصوص تخریب قسمتی از دیوار بارو در شمال شرقی دامغان، نیروهای یگان حفاظت دامغان، همراه با مأموران کلانتری ۱۱ دامغان در محل حاضر شدند و با پیگیری فوری و دستور دادستان مبنی بر توقف عملیات، از تخریب بیشتر دیوار جلوگیری کردند.

او با اشاره به اینکه باروی دامغان یکی از بزرگ‌ترین معماری‌های خشتی ایران است که در اوایل دوران اسلامی بنا شده، اظهار کرد: ضمن طرح شکایت از طریق اداره دامغان، پرونده متخلفان برای پیگیری و انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان با بیان اینکه متجاوزان دو برج باروی قدیمی دامغان را به صورت ۱۰۰ درصد و قسمت اندکی از دیوار بارو را تخریب کردند، افزود: برای دیوار بارو ۱۲ متر حریم در نظر گرفته شده است، از این رو برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی برای لطمه به آثار تاریخی ثبت شده علاوه بر جبران خسارت، یک تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده و طبق ماده ۵۶۲ اگر شخص یا اشخاص برای یافتن اشیای تاریخی اقدام به کاوش و یا تخریب آثار کنند، به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

او گفت: ایجاد معبر بزرگ‌تر برای خیابان منتهی به منازل شخصی، انگیزه تخریب‌کنندگان بود که بدون شک با این افراد برخورد قاطع خواهد شد.

باروی دامغان، ۱۶هزار متر طول، ۱۰۶ برج و چهار دروازه داشته که به مرور زمان به علت فرسایش و نزولات آسمانی فقط 8 هزار متر آن باقی مانده است. این اثر تاریخی در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است