سرویس سینمایی هنرآنلاین: مسعود ردایی تهیه‌کننده سینما فیلم "سال دوم دانشکده من" را این روزها بر بستر وی‌او‌دی‌ها دارد و فیلم "فیگور" ساخته پوریا پارسا مقدم را آماده اکران است.

او درباره اکران فیلم "فیگور" به خبرنگار هنرآنلاین گفت: قصد داریم برای اکران آنلاین فیلم اقدام کنیم و در حال بررسی هستیم تا فیلم اکران آنلاین بشود یا نه. چرا که این شیوه اکران در ابتدا خوب بود، اما به‌مرور شرایط نامناسبی پیدا کرد.

او ادامه داد: در ابتدا دو فیلم خوب از دو فیلمساز خوب اکران شد، اما در حالی که باید این استقبال تداوم می‌یافت و رشد اکران با فیلم‌های دیگر رقم می‌خورد به دلیل کمبود تبلیغات و نبود توجه به اکران سایر فیلم‌ها اتفاق خوبی رخ نداد؛ از سوی دیگر با بازگشایی سالن‌های سینما این بخش بیشتر متضرر شد، در حالی که می‌توانست به‌عنوان سرمایه‌ای برای تقویت سینما مطرح شود.

ردایی در ادامه بیان کرد: سینماها نیز با دو فیلم خوب بازگشایی داشتند، اما از آنجایی که مردم به لحاظ روانی خیلی آماده نیستند، بنابراین از آن فیلم‌ها نیز کمتر استقبال شد و خودبه‌خود آن دو فیلم نیز متضرر شدند.

تهیه‌کننده "مالاریا" درباره بحث قاچاق فیلم‌ها و تأثیر آن روی اکران آنلاین نیز اظهار کرد: قاعدتاً بحث قاچاق فیلم نیز روی کم شدن اقبال اکران آنلاین تأثیرگذار بوده است. روز اول اکران آنلاین فیلم "خروج"، بسیار مطمئن گفتند قاچاق فیلم صورت نمی‌گیرد، اما طی دو روز این اتفاق رقم خورد و معلوم شد همچنان دچار مشکل هستیم و هنوز زیرساخت‌ها درست نشده و برای فیلم‌های دیگر نیز این اتفاق در کمتر از یک روز رخ داد. ضمن این که ما برای اکران آنلاین نیازمند تبلیغات ویژه بودیم، قاعدتاً فیلمسازی که سه میلیارد هزینه تولید فیلم داشته، فروش 400 میلیونی برای او کافی نیست و از مسیر اکران آنلاین خارج می‌شود و به آن اقبالی نشان نمی‌دهد.

 این تهیه‌کننده درباره تشکیل کارگروه پیشگیری از قاچاق فیلم نیز توضیح داد: این گروه زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که تمام شرایط اکران را بررسی کند و این بررسی صرفاً به اکران آنلاین اختصاص نیابد. در این چارچوب باید تصمیم‌گیری جدی برای اکران چه سالنی و چه آنلاین انجام دهند. سازمان سینمایی و شورای اکران باید تصمیم بگیرند و این شرایط را فراهم کنند. در شرایطی که مردم از سالن‌های سینمایی استقبال نکردند، باید بخش اکران آنلاین تقویت می‌شد و این کاستی وجود دارد. بنابراین باید برای آینده فکری کنند و به‌عنوان ابزاری کمکی از این امکان استفاده کنند. به‌طور مثال می‌توانند پس از بازگشایی سالن‌های سینمایی و آغاز اکران فیلم‌ها برای این که صف اکران طولانی نشود و فیلم‌ها خیلی در نوبت باقی نمانند از زمان اکران سالنی فیلم‌ها کم کنند و مابقی زمان را به اکران آنلاین بیفزایند، باید از هر دو فضا در یک جبهه مشخص که همپوشانی داشته باشند، استفاده کرد.

او تأکید کرد: فیلم" شنای پروانه" قدرت جذب و فروش بیشتری داشت، اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده، درنتیجه تهیه‌کننده به هر دلیلی کنار می‌کشد تا در آینده و در شرایط مناسب فیلمش را اکران کند تا مخاطب بیشتری به تماشای فیلم بنشیند. همین که در این شرایط قبول کرده فیلم را اکران کند، جسارت است. اما مخاطب اقبالی به آن نشان نداده پس راهکار هدیه کردن فیلم به پرستاران با این که منطقی نیست، مطرح می‌شود تا جلوی ادامه اکران گرفته شود و فیلم در زمانی دیگر و شرایطی مناسب‌تر به روی پرده برود چرا که قابلیت جذب مخاطب را دارد. بنابراین باید آیین‌نامه اجرایی درست شود تا فیلم‌ها ضرر نبیند چون این رویه به سینما و اقتصاد آن می‌تواند کمک کند و باید از آن حمایت شود.

ردایی همچنین درباره سایر تولیدات خود گفت: در حال حاضر یک کار کمدی دارم که نگارش فیلمنامه آن به اتمام رسیده و برای انتخاب کارگردان در حال مذاکره هستیم تا پس از آن مسیر اداری و هنری را برای دریافت مجوز طی کنیم. همچنین مستند سینمایی "هزار سال ارادت" را به کارگردانی جمشید بیات ترک در دست دارم که این روزها مراحل تحقیقات را پشت سر می‌گذارد. قرار است علاوه بر تولید نسخه سینمایی، یک نسخه هم برای تلویزیون از آن ساخته شود. این مستند درباره چهار مکان مذهبی در عراق است که به روایت مجریان خارجی که اندیشمند و صاحب کتاب هستند بیان می‌شود و از دیدگاهی دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد.