به گزارش ه‍نرآنلاین، مراسم پایانی و اعلان نفرات برتر  مسابقه عکس سیلاب با حضور هنرمندان، عکاسان، اهالی رسانه به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدا حسن رضایی مدیرکل روابط عمومی بنیاد مسکن ضمن تاکید بر نقش هنرمندان برای حس همدلی و همراهی در آسیب های اجتماعی، اشاره کرد که به دلیل وضعیت شیوع بیماری کرونا علیرغم میل باطنی مراسم پایانی را به صورت مجازی در اینستاگرام برگزار می کنیم. 

در ادامه کلیپی از سه دوره قبل مسابقه پخش شد. مهناز شفیعی دبیر مسابقه عکس سیلاب ضمن ابراز تأسف از اینکه نتوانستند به صورت حضوری در خانه هنرمندان ایران، پذیرای هنرمندان باشند گفت: هنر بیانی شیوا برای اثرگذاری و انتقال یک معنا و مفهوم است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با  بهرهجستن از  این ویژگی هنر و  به مدد هنرمندان عکاس، با هدف مستندسازی خسارت های ناشی از سیل در سال های 97 و 98  درکشورمان و بازسازی سکونتگاه های آسیب دیده فراخوان سومین دوره مسابقه عکس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را با حمایت و همراهی پژوهشکده سوانح طبیعی  و با محوریت " سیلاب 97 و 98"  در دی ماه سال گذشته اعلان کرد. این دوره از  مسابقه با بهره گیری از تجارب دو دوره قبل و در دو بخش اصلی (تک عکس) و بخش ویژه (مجموعه عکس و عکس های مقایسه ای) برگزار شد و حدود 1782 اثر به دبیرخانه رسید که تعداد 115 اثر در دوبخش مسابقه به نمایشگاه و کتاب راه پیدا کرد.

وی در پایان افزود: یکی از نتایج این مسابقه بهر بردن از توان هنری عکاسان برنده، در پروژه های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. پس از مشخص شدن نتایج،  برای عکاسی از پروژه های بنیاد مسکن از برندگان دعوت به همکاری شد. نتایج مسابقه برای ما این پیام را داشت که مسابقه باید به صورت دوره‌های منظم برگزار شود و با حمایت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دوره‌های آتی، با ایجاد دوره‌های کارگاهی را در کنار برگزاری مسابقه می توان به رشد کیفی مسابقه کمک کنیم.

درفشی معاون پشتیبانی و هماهنگی بنیاد مسکن اتقلاب اسلامی در ادامه اختتامیه آنلاین مسابقه عکس سیلاب افزود: یکی از وظایف عمده بنیاد مسکن علاوه‌ بر آنچه به عنوان کارهای عمرانی ادامه داد و دنبال می کند و مسئولیت آن را عهده دار است، موضوع بازسازی هاست. بنیاد از ابتدای تأسیس کار خود را با عمران و آبادانی روستا شروع کرد در دوران جنگ بازسازی مناطق جنگی را برعهده گرفت و به دنبال آن در حوادث مختلف کشور مسئولیت بازسازی ها را به عهده گرفت.

وی افزود: زلزله رودبار، بم از تلخ ترین حوادثی بود که بازسازی پس از آن را بنیاد به عهده داشت. یکی از اتفاقات بسیار گسترده ای که با آن مواجه بودیم سیل سراسری بود که از شمال تا جنوب، سیل در پهنه کشور رخ داد و ما بازسازی این حادثه را بر عهده گرفتیم.

وی خاطر نشان کرد: کار دومی که ما به دنبال آن بودیم مستند سازی این کار بود و دوستان در موسسه تحریر کارگاه خیال این کار را با حضور عکاسان و هنرمندان کشور به انجام رساندند. ما به دنبال این بودیم که در تیرماه مراسمی را برای گرامیداشت و تشکر از همه عکاسانی که حضور داشتند را داشته باشیم ولی به دلیل کرونا امکان پذیر نشد و من از تمام دوستانی که تلاش کردند و کسانی که این لحظات خاص را به تصویر کشیدند و تأثیرات ماندنی در یک لحظه از تاریخ را ثبت کردند، صمیمانه تشکر می کنم.

وی در پایان ضمن تشکر از بنیاد مسکن و پژوهشکده سوانح طبیعی که متولی برگزاری این مسابقه بودند، اذعان داشت: هیات داوران تلاش زیادی برای انتخاب عکس ها کشید و ضمن تشکر از آنها، مجموعه این تلاش ها را در یک کتاب منتشر کردیم و امیدواریم کاری ماندگار باشد.

در ادامه مراسم رونمایی از کتاب سومین مسابقه عکس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با محوریت سیلاب 97-98  توسط هادی درفشی  انجام شد وی گفت: ضمن تشکر از کسانی که در تدوین، جمع آوری و چاپ کتاب تلاش کردند، و استمرار رویدادهایی اینچنین می تواند بسیار اثر بخش باشد و ثبت این تصاویر در زمان وقوع سوانح،  برای ما یادآور تلاش مضاعف برای بازسازی و کمک به ساخت مسکن برای آسیب دیدگان باشد.

محمد خدادادی مترجم زاده عضو هیات داوران این مسابقه، در بیانیه هیات داوران اعلان کرد گروه داوران با دقت بسیار زیادی  عکس ها را بررسی کرد و ضمن ارزش نهادن به تلاش  عکاسان هنرمند در شرایط دشوار بحران که بنابر مسئولیت اجتماعی و احساس همدلی خویش، با تولید  تصاویر ارزشمند توانستند شور اجتماعی بیافرینند و توجه مسؤولین را برانگیزانند. اهمیت این مسأله، تنها به لحاظ ترکیب بندی، کادر و مسائل فنی نیست، اهمیت، سوژه عکاسی است. بنابراین ثبت این لحظات علاوه بر ماندگاری در حافظه تاریخی کشور، برای پیشگیری از رخدادهای آتی و ایجاد حساسیت در مسئولین را درپی خواهد داشت.

هیات داوران از تعداد 1782 قطعه عکس ارسالی به دبیرخانه مسابقه، پس از ساعت ها بحث و تبادل نظر، تعداد 115 اثر را برای بخش نمایشگاهی و تعداد 13 نفر را به عنوان نفرات اول تا سوم هر بخش انتخاب کرد. 

در ادامه بیانیه گفت: با توجه به آثار دریافتی در برخی محورهای اعلام شده در فراخوان، آثار خوبی به جهت فنی دریافت شده بود، اما متأسفانه، داوران در این بخش با چند نکته مواجه شدند. نکته اول آثار برخی از شرکت‌کنندگان در محورهای اعلام شده در فراخوان قرار نمی‌گرفت، هیات داوران پیشنهاد می دهد که عکاسان برای شرکت در مسابقات عکاسی، حتما فراخوان مسابقه را با دقت کامل مطالعه و عکس های خود را با شرایط و ضوابط فراخوان در محورهای مربوطه ارسال نمایند.

بیژن بنی احمد، محمدخادمیان طرقی، محمد خدادادی مترجم زاده، حمید فروتن و سید امیرحسین گرکانی، هیات داوران این مسابقه بودند.

اسامی برندگان مسابقه عکس سیلاب 97-98 در بخش تک عکس عبارتند از: در محور وقوع سیلاب و خسارت های کالبدی و اقتصادی نفر اول سجاد صفری دهکردی، نفر دوم مصطفی رودکی بجستانی و نفر سوم سعید سروش،  در محور عملیات امداد و نجات و کمک مردمی و خیرین، نفر اول پژمان مولایی، نفر دوم محمد نسائی، نفر سوم محسن اسماعیل زاده، در محور نقش زنان و کودکان در فرایند مدیریت بحران، نفر اول جواد روئین، نفر دوم علیرضا معصومی و نفر سوم سید وحید حسینی شکرابی، در بخش ویژه مجموعه عکس نفر اول  حسن غفاری، نفر دوم پوریا ترابی و نفر سوم محمد آهنگر و در بخش ویژه عکس های مقایسه ای محمد حسین مهیمنی اعلان شدند.

لازم به ذکر است جوایز برندگان به حساب اعلامی از طرف عکاسان واریز و لوح تقدیر و یک جلد کتاب مسابقه توسط پست برایشان ارسال خواهد شد.