سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محیا گیو با عنوان "بیکرانگی" در گالری پروژه‌های آران برپاست. گیو در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من نقاشی را با کار فیگوراتیو آغاز کردم و از ابتدا موضوع آثارم انسان بود، اما همیشه از طبیعت عکاسی می‌کردم و دغدغه طبیعت را داشتم. به مرور از کار فیگوراتیو دور شدم و به سمت طبیعت و گیاهان رفتم.

گیو ادامه داد: کارم با اتودهایی که از گیاهان می‌زدم شروع شد و با خودکارهای رنگی تصاویری از روی عکس یا ذهنی طراحی می‌کردم. این طرح‌ها ویژگی مشخصی نداشتند اما گیاهان درهم‌تنیده را می‌کشیدم و به مرور این توده‌های گیاهی که در ذهنم بود را روی بوم آوردم و در فضاسازی کار طبیعت خودم را ساختم.

او با بیان اینکه نگاهش به طبیعت هیچ‌گاه بازنمایی آن نبوده است، گفت: وقتی به طبیعت نگاه می‌کردم خیالاتی در تصورم ایجاد می‌شد و حتی اگر از منظره عکس می‌گرفتم، عناصر آن در خیالاتم تغییر می‌کرد و رویایی که داشتم را به تصویر می‌کشیدم. در شکل گیاهان سعی کردم کمی به واقعیت وفادار باشم زیرا نمی‌خواستم کارم به سمت انتزاع برود، بنابراین سعی کردم کمی از گل‌ها و گیاهان رئالیستی و المان‌های واقعی هم در تابلوهایم استفاده کنم.

گیو افزود: همیشه به دنبال رمز و رازی در طبیعت بودم و یک دلیل خیال‌پردازی‌هایم آن بود که به دنبال یک اتفاق عجیب در طبیعت می‌گشتم. در دوران کودکی خواب‌هایی می‌دیدم که همیشه در واقعیت به دنبال آنها بودم اما پیدای‌شان نمی‌کردم. بیش از ۳۰ سال بود که این خواب‌ها را فراموش کرده بودم اما آنها دوباره با جزئیات به یادم آمدند و این یکی از عواملی بود که باعث شد سعی کنم آن فضا و خیالات را به تصویر درآورم.

او با اشاره به رنگ‌هایی که در این نقاشی‌ها به کار برده است گفت: می‌خواستم تجربه کار کردن با رنگ‌های تند را داشته باشم و سعی کردم خود را به استفاده از رنگ‌های طبیعی مقید نکنم. تابلوهای این مجموعه با ابعاد کوچک آغاز شد اما به مرور احساس کردم اگر ابعاد تابلوها را بزرگ‌تر کنم هم برای خودم و هم برای مخاطب این احساس به وجود می‌آید که به طبیعت وارد شویم. بزرگترین تابلوی این مجموعه با چنین برخوردی مواجه شد و بیشتر مخاطبان می‌گفتند که احساس می‌کنند می‌توانند داخل آن شوند و کاملاً با فضای آن ارتباط برقرار می‌کردند.

 گیو درباره حجم‌های موجود در این نمایشگاه گفت: زمانی که توانستم کارگاه ثابتی برای خود ایجاد کنم شروع به جمع‌آوری المان‌هایی از گیاهان و طبیعت و نگهداری آن‌ها کردم. زمان‌هایی که نقاشی نمی‌کشیدم با این گیاهان و اجزای طبیعت مشغول به کار می‌شدم و ترکیب‌هایی با آنها به وجود می‌آوردم تا فرم‌های جدیدی بسازم. همان ذهنیتی که در نقاشی‌هایم وجود داشت در این حجم‌ها نیز پیگیری شد و معمولاً از المان‌های طبیعت به فرم‌های طبیعی دیگری مانند پیله، لانه پرنده و... می‌رسیدم. شاخه‌ها، گل‌های خشک، پوست درختان و... در حجم‌های من با هم ترکیب شدند تا فرم‌های جدیدی درست کنند. این برایم یک نوع بازی بود و گیاهانی که در تابلو وجود داشتند از سطح دوبعدی خارج شده و وارد واقعیت می‌شدند. به‌این‌ترتیب می‌توانستم با آنها ارتباط بیشتری داشته باشم و نقاشی‌هایم را کامل می‌کردند.

نمایشگاه آثار محیا گیو تا 27 تیر در گالری پروژه‌های آران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک 5، ورودی حیاط مراجعه کنند.