سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی الهام قربانی شاد با عنوان "خودی دیگر" در گالری سایه برپاست. قربانی‌شاد در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۳ اثر فیگوراتیو آبستره با تکنیک میکس‌مدیا در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: کار روی این مجموعه را از اواخر سال ۹۷ آغاز کردم و با توجه به اینکه نمایشگاه قبلی من با موضوع زن بود، در این مجموعه نیز آن کارها را ادامه دادم. اما این بار از خودم عکس گرفتم و آن حالت رئال عکاسی را به نقاشی تبدیل کردم.

او درباره توجه خود به فیگور انسان گفت: فیگور همیشه در زندگی ما وجود دارد. در اجتماع، خانه و حتی زمانی که مقابل آینه می‌ایستیم با فیگور سر و کار داریم. همیشه برایم این سؤال وجود داشت که چگونه می‌توانم فیگورها را پردازش کنم و آنها را از رئال بودن خارج کرده و به لکه‌های رنگ تبدیل کنم. حتی وقتی کسی در مقابلم بود و به او نگاه می‌کردم در ذهنم تصور می‌کردم که چگونه می‌توان آن فیگور را نقاشی کرد.

قربانی‌شاد افزود: به نظرم در نقاشی‌های من نیز فیگورها واقعیت دارند، اما رئال محض نیستند. نور و سایه‌ای که در یک فیگور دیده می‌شود را به صورت لکه‌های رنگ می‌بینم و بر روی بوم می‌آورم، اما همه لکه‌ها به‌گونه‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که ساختار آن فیگور را به هم نریزند. برای کشیدن این نقاشی‌ها ابتدا اتود می‌زنم ولی حرکت لکه‌های رنگ که در تصویر زمینه به وجود می‌آید و بر روی بدن‌ها می‌افتد به صورت اتفاقی شکل می‌گیرد.

او با بیان اینکه فیگورها را استیلیزه می‌کند و علاقه دارد که آنها را بیشتر به سمت انتزاع ببرد افزود: آنچه امروز در کارم دیده می‌شود در طول چندین سال شکل گرفته است. از سال ۸۴ نقاشی فیگوراتیو را شروع کردم و شاید روزی برسد که کارم آبستره محض شود. البته در ابتدای کارم نیز فیگورها کاملاً رئال نبودند و لکه رنگ‌ها از ابتدا در کارهایم وجود داشت.

این هنرمند افزود: در کنار خاکستری‌ها، رنگ‌های درخشان گرم یا سرد را قرار دادم و این لکه‌ها همان نورها و سایه‌هایی هستند که بر روی مدل می‌افتادند. البته معمولا رنگ‌های آن‌ها مطابق همان رنگ اصلی نیست و بارها در طول نقاشی تغییر کرده است. علاوه بر این همیشه در نقاشی‌هایم طراحی وجود دارد و توجه به طراحی باعث شده است خطوط در نقاشی‌هایم حفظ شده و به شخصیت کارم تبدیل شوند.

نمایشگاه نقاشی الهام قربانی‌شاد تا 25 تیر در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره 21 قرار دارد.