سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: گیتا داوودی نویسنده، که پنج نمایشنامه کودک و نوجوان را در انتشارات پارینه هنر در دست نشر دارد به هنرآنلاین گفت: "عموی عجیب بزرگ کوچیک من"، "صندوقچه مروارید"، "پسر نیل"، "شاپرک‌ها در خیابان" و "مش مش قلی‌خان" عناوین این متون هستند که همگی اجرای عمومی داشتند. دو اثر آخر را نیز با همکاری ناصر آویژه نوشتم.

او درباره محتوای این نمایشنامه‌ها اظهارداشت: "صندوقچه مروارید" درباره مبحث رعایت بهداشت فردی است. "پسر نیل" ماجرای دختری تقریبا 10-11 ساله است که با توجه به شرایط اجتماعی، ناسازگاری و ناگواری‌هایی که برای پدر و مادرش پیش می‌آید مقداری نسبت به عدالت خداوند شک می‌کند. در کتاب درسی داستان حضرت موسی را می‌خواند و با این داستان همراه می‌شود. او به زمانی می‌رود که حضرت موسی کودک بود. این اثر تداخل داستانی دارد و این دختر در قالب خواهر حضرت موسی وارد دربار فرعون می‌شود و اتفاقاتی را می‌بیند. وقتی به زمان حاضر برمی‌گردد این سفر و اتفاقات آن باعث می‌شود مهربانی خداوند را بیشتر لمس کند.

داوودی با بیان این که در نمایشنامه "عموی عجیب بزرگ کوچیک من" به مسئله مرگ که برای بچه‌ها مبهم است پرداختم که در ادبیات نمایشی نبود، ادامه داد: این اثر در مورد دختر 9-10 ساله است که در تصادف اتومبیل همراه مادر و پدر، مادر خود را از دست می‌دهد و خودش بر اثر شوک پاهایش حرکت نمی‌کنند و نمی‌تواند صحبت کند. او خود و پدرش را گناهکار می‌داند. وارد کتابخانه‌ای می‌شود که عمه پدرش سرپرستی آن را عهده‌دار است. به نوعی عمه خود خواسته دختر به این کتابخانه بیاید برای این که عمه خانوم به جادوی کتاب‌ها اعتقاد دارد. دختر در آن کتابخانه می‌ماند و سیلور استاین در قالب آقایی که آمده بخاری را درست کند ظاهر می‌شود. دختر با مرور قصه‌های این نویسنده به نوعی فرایند سوگ را طی می‌کند و می‌تواند دوباره صحبت کند.

او که علاوه بر نوشتن به هنر درمانی نیز مشغول است، توضیح داد: بچه‌هایی را می‌دیدم که این مشکل را داشتند و در مورد سوگی که برای آن‌ها اتفاق می‌افتاد روند به درستی طی نمی‌شد و آثار بسیار مخرب آن تا بزرگ‌سالی روی آن‌ها می‌ماند. بچه‌ها مرگ و زندگی را باید کنار هم درک کنند و خانواده و بچه بدانند اگر سوگی داشتند با آن چه کنند. در این متن هم غیر مستقیم و در لابه‌لای داستان این موضوع مطرح شده تا بچه‌ها با این موضوعات آشنایی داشتند باشند.

داوودی نمایشنامه "مش مش قلی‌خان" را اشاره‌ای به یک داستان فولکلور قدیمی دانست و تصریح کرد: پسری که لوس و مردم‌آزار است با اتفاقاتی که برایش می‌افتد متوجه می‌شود این خودخواهی فقط به خودش آسیب می‌زند و در روند داستان بچه‌ای می‌شود که حقوق دیگران را در نظر می‌گیرد.

داوودی این روزها مشغول نگارش رمانی برای بزرگ‌سالان با عنوان "سلام آقای یالوم عزیز" است. 

او تصمیم داشت نمایش "عمارت جنبی انارستان" را در تماشاخانه سنگلج اجرا کند که به دلیل اپیدمی کرونا به تعویق افتاد.