سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "باب اسفنجی کرگدن" با اقتباسی از اثر اوژن یونسکو و انیمیشن باب اسفنجی به نویسندگی و کارگردانی سامی صالحی ثابت از فردا 22 تیرماه ساعت 19 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش هادی صالحی ثابت، صبا مرادیان، هلیا حسن زاده، مینو سادات متقی، مانا مکری، نگار حمزه‌پور، بهار عفت‌منش، سارینا بنیانی، رادمان منفرد، مهرداد امانی، امیرپاشا عبدی و علیرضا خدابخش هستند.

سامی صالحی ثابت در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: نمایشنامه "کرگدن" یونسکو از آن دست نمایشنامه‌هایی است که من همیشه خیال اجرای آن را در سر می‌پروراندم. سال 84 سر کلاس درس استاد سمندریان، بحث من با ایشان مدام بر سر چگونگی اجرای این نمایشنامه بود. نمایشنامه‌ای که خود استاد هم سال 1350 اجرای درخشان و موفقی از آن در دانشگاه تهران داشت و سر کلاس مثال‌های متعددی از آن می‌زدند. من بیشتر اجراهای "کرگدن" در ایران را از سال 84 تا به امروز دیده‌ام؛ اجراهای فرهاد آئیش، نصیر ملکی‌جو، مهشاد مخبری و دیگران.

او در ادامه افزود: همیشه در این اجراها خلاء‌هایی احساس می‌کردم که می‌خواستم در اجرای خودم آنها را پر کنم. اما هیچ وقت به ایده اجرایی مناسب دست پیدا نمی‌کردم تا اینکه دو سال پیش این اتفاق افتاد. پسرم از کوچکی به انیمیشن "باب اسفنجی" علاقه خاصی داشت و هنوز هم دارد. یک شب پیش از خواب از من خواست تا برایش قصه‌ای از باب اسفنجی بگویم. من که ایده‌‌ای برای قصه گفتن، نداشتم، شخصیت‌های باب اسفنجی را به دنیای کرگدن یونسکو بردم و قصه را تعریف کردم. پسرم در عین حال که مجذوب شد، اما ترسیده بود. روز بعد از او پرسیدم که آیا می‌خواهی این قصه را بروی صحنه ببرم و پاسخ‌اش مثبت بود.

صالحی ثابت درباره موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: فرم اجرا به گونه‌ای‌ست که عده‌ای نوجوان و جوان گوشه‌ای از شهر، یک بازی نمایشی را ترتیب داده‌اند. بازی آنها تلفیقی از نمایشنامه "کرگدن" اوژن یونسکو و انیمیشن "باب اسفنجی" است. قصه بازی آن‌ها نیز از این قرار است که در دنیای زیر آب، بنا به دلیلی نامعلوم، همه از جمله دوستان و آشنایان باب اسفنجی یکی یکی تبدیل به کرگدن می‌شوند. هیچ کاری از دست باب اسفنجی ساخته نیست. او نه تنها نمی‌تواند دوستانش را از "تبدیل شدن" منصرف کند که مورد تمسخر و استهزاء آنها هم قرار می‌گیرد. همه باب اسفنجی را سرزنش می‌کنند که چرا به کرگدن تبدیل نمی‌شود. در انتهای نمایش باب اسفنجی...

او همچنین اضافه کرد: این اجرا به تنهایی نوجوان در جامعه امروز می‌پردازد. اینکه چرا در جامعه امروز همه به کرگدن تبدیل می‌شوند، اما نوجوان حاضر نیست بدون درک و فهم فلسفه زیستن در این دنیا، اقدام به تبدیل شدن کند.

سرپرست گروه نمایشی شاهکار با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود یکسال و نیم به طول انجامید، در پاسخ به این پرسش که چرا تصمیم گرفت تا این نمایش را با نوجوان‌ها به صحنه آورد، یادآور شد: گروه بچه‌های "شاهکار" اصولا با هدف پرداختن به مسائل، نیازها، دغدغه‌ها و آسیب‌های نوجوان‌ها در سال 1391 تأسیس شد و نمایش "باب اسفنجی کرگدن" پنجمین تولید حرفه‌ای این گروه است که با بازیگران تماماً نوجوان روی صحنه می‌رود.

این کارگردان تئاتر درباره فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: فرم اجرا به شکل بازی‌ست. بازی نوجوانان در کوچه. اما تفاوت این بازی با دیگر بازی‌های کوچه در غلبه وجه نمایشی آن است. بچه‌ها هر روز دردها و بغض‌هایشان را در قالب "بازی-نمایشی" در گوشه‌ای از شهر فریاد می‌زنند. قالب اجرا کمدی گروتسک است. یعنی نیمی خنده، نیمی حیرت و وحشت! نوجوان‌ها با این اجرا مخاطبان را در یک تله گیر خواهند انداخت. آن‌ها برای خودشان بازی می‌کنند اما کمتر رهگذری‌ست که از کنارشان عبور کند و جذب بازی‌شان نشود و ناخوآگاه به تماشا نایستد و درست همینجاست که تله نوجوان‌ها شروع به کار می‌کند. تله‌ای که سهم مسئولیت و تقصیر جامعه بزرگسال را در قبال سرنوشت حال و آینده نسل جوان به آنان (بزرگسالان) گوشزد خواهد کرد.

صالحی ثابت ضمن اشاره به اینکه این نمایش نمایش مناسب افراد 10 سال به بالاست، گفت: در این نمایش ظرفیت‌ها و جذابیت‌هایی برای سه دسته مخاطب کودک، نسل جوان و بزرگسال دیده شده که هر کدام از منظر خود با نمایش ارتباط برقرار خواهند کرد.

او درباره اجرای این نمایش در شرایطی که کمتر گروه‌ نمایشی ریسک اجرا را به جان می‌خرد، عنوان کرد: نخست از منظر اقتصادی به این موضوع می‌پردازم؛ ما گروهی مستقل هستیم که از پول توجیبی اعضاء نوجوان‌مان این گروه را ده سال سر پا نگاه داشته‌ایم. پس اگر شرایطی بود که مورد حمایت ارگان، سازمان یا شخص خاصی بودیم قطعاً در این شرایط اجرا نمی‌رفتیم. اما چون این شرایط را نداریم پس از یک سال و نیم هزینه کردن ناچاریم این ریسک بالا را بپذیریم که در شرایط کرونا که هم برای بازیگران و هم برای تماشاگران خطرناک است، اجرا برویم.

او همچنین اضافه کرد: اما از منظر رسالت گروه؛ تئاتر در دستان گروه بچه‌های شاهکار و از روز اول تأسیس گروه، ابزاری بوده برای رساندن صدای نوجوان‌ها به جامعه. نوجوان‌ها جزو گروه‌های اقلیت جامعه هستند که در هیچ کجای قانون و عرف کشور ما به آنها توجه نشده. در شرایط عادی نوجوان کشور ما احوال و روزگار خوشی نداشته‌اند و حالا در روزهای کرونا این بی‌مهری، کم‌توجهی به آن‌ها بیشتر و ملموس‌تر از قبل هم شده است. با این تفاصیل و با توجه به درونمایه و فرم اعتراض‌گونه این اجرا، اتفاقا این روزها بهترین زمان و توجیه برای اجرای نمایش "باب اسفنجی کرگدن" است.

او در پایان صحبت‌هایش درباره ادامه فعالیت سالن‌های تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: به نظرم با این پروتکل‌ها سالن‌های تئاتر از رستوران‌ها، جاده‌ها، بوستان‌ها و حتی ادارات دولتی امن‌تر و کم خطرتر هستند و نباید تعطیل شوند و تنها در صورتی سالن‌های تئاتر باید تعطیل شوند که دولت- در غیاب صنفی که نداریم- خسارت تئاتری‌ها را به تمامی تقبل کند که این هم به آرزوی محال می‌ماند.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.