سرویس سینمایی هنرآنلاین: این روزها با توجه به تشدید بیماری کرونا در میان مردم و سه‌رقمی شدن آمار فوت‌شدگان، برخی از شهرها در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و محدودیت‌ها بار دیگر خود را نشان داده‌اند. از همین رو حضور در سالن‌های سربسته مانند سالن‌های سینما و تئاتر جزو رفتارهای پرخطر اعلام شده و با وجود آن که سالن‌های سینما به‌شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم از سوی تماشاگران وهم از سوی سینماداران باز شده بود، اما حالا به نظر می‌رسد که این امر میسر نیست و در برخی از شهرها که وضعیت قرمز موجب شد تا سالن‌ها بار دیگر بسته شوند.

سینماها پس از چهار ماه تعطیلی بالاخره با اما و اگرهای بسیار در تیرماه بازگشایی شدند، در حالی که به نظر می‌رسید همه چیز خوب باشد و با فیلم‌هایی چون "شنای پروانه" و "خوب، بد، جلف 2: ارتش سری" مخاطبان پس از ماه‌ها در خانه نشستن و بسته بودن سینما‌ها، به سالن‌های سینمایی کشیده شوند، اما این اتفاق رخ نداد و متأسفانه فیلم‌ها نتوانستند از اقبال خوبی برخوردار شوند و تنها در یک هفته اول به فروش یک میلیارد تومانی دست یافتند.

فیلم‌ها تنها در همان چند روز ابتدایی فروش داشتند و پس از آن افت فروش و سالن‌های خالی از مخاطب. مردم هر روز با اخباری از افزایش بالای مبتلایان به کرونا مواجه هستند و آمار فوتی‌هایی که حالا به سه رقم رسیده است باعث شده تا باز هم دور جدیدی از محدودیت‌ها آغاز شود که بسته شدن برخی سالن‌های سینمایی در شهرستان‌ها موجب شد تا مخاطبان کمتری تمایل به دیدن فیلم در سالن سینما داشته باشند. حضور یک، دو یا سه مخاطب در سالن سینما پیش از این شاید تنها برای برخی از فیلم‌ها اتفاق می‌افتاد، اما امروز با توجه به اکران دو فیلم پرسروصدای جشنواره سی و هشتم که به نظر می‌رسید می‌توانند از فروش بالایی برخوردار باشند، نشان از این دارد که مخاطب هنوز به لحاظ روحی آماده حضور در سالن‌ها و مکان‌های سربسته نشده است و حاضر به پذیرش ریسک در سالن نشستند و فیلم دیدن، نیست. هرچند بسیاری معتقد هستند که سالن‌های سینمایی به‌مراتب از بسیاری از مکان‌های عمومی دیگر کم‌خطرتر است، اما از آنجایی که همواره فرهنگ و هنر در اولویت اول ما ایرانی‌ها نبوده و در سبد خانوار از جای کمتری برخوردار است، این اتفاق این روزها بیش از گذشته به چشم می‌آید. تا حدی که سالن‌داران نیز رفته‌رفته به این نتیجه رسیده‌اند که باز ماندن سالن سینما به‌مراتب هزینه بیشتری تا بسته بودن آن برایشان به همراه دارد.

این عوامل موجب شده تا در حالی که اعلام شد از 25 تیر سه فیلم تازه‌نفس به جمع فیلم‌های در حال اکران افزوده خواهد شد، برخی از تهیه‌کنندگان حاضر به پذیرش این ریسک نباشند و از اکران فیلم‌هایشان بر پرده سینما منصرف شوند تا شاید زمانی دیگر و وضعیتی بهتر بتوانند حاصل زحماتشان را بر پرده نقره‌ای سینما ببینند. از سوی دیگر سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌ها حمایت‌های لازم را انجام نداده است و فیلم‌ها پس از پایان زمان اکران از پرده پایین کشیده می‌شوند که با توجه به وضعیت حال حاضر و بسته شدن سالن‌ها و نبود مخاطب، این یعنی ضرر کامل برای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذاری که حداقل یک سال سرمایه‌اش را در این عرصه اصطلاحاً خوابانده است تا به سود برسد.

حال با توجه به این بحران جدی که گریبان سینما را گرفته است، باید دید مدیران فرهنگی و سینمایی چه تصمیماتی اتخاذ می‌کنند، چرا که باز شدن سالن‌های سینما نه‌تنها در ایران بلکه در سطح جهانی نیز گزینه مردودی است که باید روی آن بیشتر فکر می‌شد، بنابراین گزینه اکران آنلاین تنها گزینه‌ای است که باید روی آن جدی فکر شود و برای آن راهکارهایی در نظر گرفته شود تا علاوه بر این که این چرخه در حال گردش است، فیلمسازان نیز انگیزه لازم برای ادامه این مسیر را داشته باشند و بتوانند در شرایطی که اقتصاد جامعه با مشکل مواجه است، از پس هزینه‌ها برآمده و از تعداد بیکاران ناخواسته که به دلیل شیوع کرونا گریبان بسیاری را گرفته است، جلوگیری کنند.