سرویس موسیقی هنرآنلاین: تا زمانی که جهان از شر ویروس کرونا خلاص نشود، همچنان باید شاهد تأثیرات پیدا و پنهان این ویروس بر روی صنعت موسیقی باشیم. در ایران، یکی از ابتدایی‌ترین تأثیرات ویروس کرونا این بود که کنسرت‌های موسیقی تا اطلاع ثانوی لغو شدند و حتی پس از بازگشایی دوباره سالن‌های کنسرت، سینما و تئاتر، بازار کنسرت‌های موسیقی تنها بازاری بود که هیچ‌کس نسبت به آن رغبت نشان نداد.

کرونا علاوه بر لغو کنسرت‌ها، انتشار فیزیکی آلبوم‌های موسیقی را هم با چالش بسیار بزرگی روبرو کرده است. گرچه به نظر می‌رسد روند فرایند تولید آلبوم‌ها چندان دستخوش تغییر نشده و خواننده‌ها مانند گذشته در استودیوها مشغول تولید موسیقی هستند، اما توزیع و پخش این محصولات فرهنگی تحت تأثیر این اتفاق جهانی قرار گرفته و در حال حاضر کمتر خواننده‌ای در سطح جهان حاضر می‌شود در چنین شرایطی آلبوم خود را روانه بازار کند.

در این بین خوانندگان مطرح و نام‌آشنایی هم بودند که از مدت‌ها قبل آلبومشان آماده انتشار بود و شاید برای انتشار آن به دنبال یک فرصت خوب مانند روزهای منتهی به عید نوروز می‌گشتند، اما کرونا همه معادلات آن‌ها را به هم ریخت و باعث شد فعلاً برای انتشار آلبومشان دست نگه دارند و منتظر فرصت بهتر باشند.

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به آلبوم‌هایی که آماده انتشار هستند و ممکن است در ماه‌های آینده سال منتشر شوند:

فریدون آسرایی

فریدون آسرایی خواننده باسابقه موسیقی پاپ که با انتشار آلبوم "غریبه" به شهرت رسید، از مدت‌ها پیش یک آلبوم آماده انتشار دارد که این آلبوم قربانی ویروس کرونا شده است و سرنوشت نامشخصی دارد. آلبوم جدید فریدون آسرایی هشت قطعه دارد و همه قطعات با تنظیم بهروز صفاریان ساخته شده است. علاوه بر صفاریان، ترانه‌سرایان و آهنگسازان دیگری هم در این آلبوم که هنوز نام آن مشخص نیست، کار کرده‌اند. این آلبوم ابتدا قرار بود نوروز امسال منتشر شود ولی شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مخاطبان آسرایی برای شنیدن آلبوم جدید خواننده مورد علاقه‌شان همچنان منتظر بمانند.

علیرضا قربانی

پس از استقبال بسیار خوب مخاطبان موسیقی از پروژه موسیقیایی "با من بخوان" در سال گذشته، علیرضا قربانی و حسام ناصری درصدد تولید و انتشار این آلبوم افتادند. اگر ماجرای کرونا پیش نمی‌آمد، احتمالاً آلبوم "با من بخوان" تاکنون منتشر شده بود و ما درباره کیفیت این آلبوم صحبت می‌کردیم. آلبوم "با من بخوان" علاوه بر قطعات "روزگار غریب"، "الله مزار"، "بوی گیسو" و "عاشقانه نیست" که قبلاً به‌صورت تک ترک منتشر شده‌اند قطعات دیگری هم دارد که انتظارها را برای انتشار این آلبوم بیشتر می‌کند.

گروه دال

گروه موسیقی دال که در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در عرصه موسیقی داشته و توانسته در بین مخاطبان موسیقی تلفیقی شناخته شود، پس از انتشار آلبوم‌های "گذر اردیبهشت" و "کلاغ سفید"، سومین آلبوم خود را با حال و هوای متفاوت آماده انتشار کرده است. تولید این آلبوم که مدیریت هنری آن بر عهده شایان شکرابی است، طی ماه‌های اخیر که تمامی اجراهای زنده موسیقایی به‌طور کامل متوقف بود، ادامه داشت و قرار است با شکل و شمایلی متفاوت در بازار موسیقی منتشر شود.

مسیح و آرش

قبل از اینکه خبری از ویروس کرونا باشد، برادران عدل‌پرور دومین آلبوم موسیقی خود را آماده انتشار کرده بودند و قصد داشتند به فاصله یک سال پس از انتشار آلبوم "دریا" بار دیگر هواداران خود را پیش از سال جدید خوشحال کنند، اما این فرصت از دست رفت و این دو خواننده به دنبال فرصت تازه‌ای می‌گردند که بتوانند دومین آلبوم خود را روانه بازار موسیقی کنند. مسیح و آرش در این آلبوم هم اکثر کارهای ترانه و ملودی را خودشان بر عهده دارند و در بخش تنظیم نیز باید شاهد تنظیم‌های مسعود جهانی باشیم.

بهنام بانی

بهنام بانی خواننده موسیقی پاپ که در بخش اجرای صحنه‌ای موفق ظاهر شد و توانست علاقه‌مندان زیادی را به کنسرت‌های خود بکشاند، قصد دارد اولین آلبوم رسمی خود با نام "قرص قمر 2" را منتشر کند. این خواننده موسیقی در میانه قطعه‌ "قرص قمر 2" که ماه‌ها پیش منتشر شد، به انتشار اولین آلبوم خود اشاره می‌کند و می‌گوید: "خانم‌ها و آقایان صدای ما رو می‌شنوید از اولین آلبوم رسمی بهنام بانی". گرچه به نظر می‌رسد این خواننده هم به خاطر شرایط پیش‌آمده عجله‌ای برای انتشار آلبوم ندارد و اطلاعات زیادی از اولین آلبوم رسمی خود منتشر نکرده است، اما در این آلبوم قطعاً حامد برادران به‌عنوان تنظیم‌کننده و مدیر هنری حضور دارد. ترانه‌های آلبوم نیز بر عهده کارن موسوی است.

محمد اصفهانی

در میان آلبوم‌هایی که انتشار آن‌ها به خاطر ویروس کرونا به تعویق افتاد، نام یک آلبوم جدید از محمد اصفهانی خواننده سرشناس موسیقی کشورمان هم به چشم می‌آید. خواننده‌ای که سال‌هاست از آخرین آلبوم او می‌گذرد و هواداران او انتظار داشتند پس از مدت‌ها یک آلبوم جدید از خواننده محبوب خود بشنوند ولی هنوز تکلیف پخش این آلبوم مشخص نشده است. اصفهانی در سال 97 خبر انتشار این آلبوم را داده و از فواد حجازى، علیرضا کهن‌دیرى، بهروز صفاریان، علیرضا افکارى، بابک زرین، سیاوش انور، روزبه بمانى، غلامرضا صادقى، تویجان آتاباى و میلاد بابایى به‌عنوان عوامل آلبوم نام برده بود.

محمد معتمدی

"نام من عشق است" به آهنگسازی میدیا فرج نژاد، صدای محمد معتمدی و تنظیم برای کوارتت از بهزاد عبدی، یکی از آلبوم‌هایی بود که ویروس کرونا انتشار آن را عقب انداخت. این آلبوم فضایی تلفیقی از موسیقی ایرانی و غربی دارد. شعرهای این اثر نیز از میان آثار برخی از شاعران ادبیات کهن ایران و شاعران معاصر ازجمله مولانا، حسین منزوی، شفیعی کدکنی، علیرضا کلیایی، غلامرضا طریقی و علیرضا بدیع انتخاب شده است.

بخش آهنگسازی و تنظیم ارکستر ایرانی قطعه‌های این آلبوم را هم میدیا فرج نژاد و بخش کوارتت این آلبوم را بهزاد عبدی تنظیم کرده است. ضمن اینکه کوارتت "کلگیوم" از مجموعه‌های نام‌آشنای اوکراینی، بخش‌هایی از این آلبوم را نواخته است.

گروه بمرانی

گروه موسیقی بمرانی آلبوم "احتمالاً قهرمانی در کار نیست" را منتشر می‌کند. این آلبوم شامل 12 قطعه است که سه قطعه آن به نام‌های "خارجی"، "حالات درونی" و "پاییز" قبلاً منتشر شده‌ است. بمرانی در این گروه به سراغ سبک جدید رفته و قصد دارد یک آلبوم جدید با حال و هوای تازه را به گوش مخاطبانش برساند.