سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه ویدئو و چیدمان درسا بسیج با عنوان "ماضی استمراری" در گالری والی برپاست. درسا بسیج در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گرایش خود به ویدئوآرت گفت: رشته تحصیلی من هنر نبود اما چند سالی در کلاس‌های تاریخ هنر و رشته‌های مختلف هنری شرکت ‌کرده و با مدیاهای مختلف شروع به کار کردم. در سه سال گذشته مدیوم ویدئو این امکان را به من داد تا مفاهیم مورد نظرم را بهتر بیان کنم. مهم‌ترین ویژگی ویدیو برای من عنصر حرکت است و فکر می‌کنم این مدیوم زبان بسیار مناسبی برای بیان مفاهیم زندگی معاصر است.

او با اشاره به اینکه آثار مجموعه "ماضی استمراری" در ۴ بخش مختلف به نمایش درآمده است، گفت: در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به صورت روزانه با اتفاقات زیادی روبرو هستیم که زندگی روزمره ما تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. یک بخش از آثار مجموعه "ماضی استمراری" مجموعه‌ای از عکس‌ها است که روی کاغذ کالک چاپ شده و روی دیوار نصب شده است. در این اثر هدف من پرداختن به این امر بود که نسبت ما با تاریخ چیست و وقایع اجتماعی چه بازتابی در زندگی ما دارند. در این اثر یک کادر مشخص از سینک ظرف‌شویی خودم را انتخاب کردم و هر روز یک عکس از این سینک گرفتم. سینک ظرف‌شویی چیزی ساده است که در خانه همه مردم وجود دارد، اما درعین‌حال هر روز تفاوت‌هایی در آن دیده می‌شود. پس از چاپ عکس‌ها در کنار هرکدام از آنها وقایعی که قبلا در آن تاریخ رخ داده است را نوشته‌ام. بعضی از این اتفاقات مربوط به تاریخ ایران و بعضی دیگر مربوط به مسائل جهانی هستند که ارتباطی با ما نداشته اما برای عده دیگری از مردم دنیا دارای اهمیت زیادی بوده است.

بسیج ادامه داد: علاوه بر عکس‌های سیاه‌وسفیدی که روی دیوار نصب شده است، آنها به صورت یک آرتیست‌بوک هم چاپ شده‌اند و شفافیت ورق‌های کالک باعث می‌شود تصویرهای جدیدی از قرارگیری عکس‌ها بر روی هم ایجاد شود. من از 13 دی 98 تا 10 تیرماه 99 از این سوژه 180 عکس تهیه کردم و قصد دارم این کار را تا یک سال ادامه دهم. استمرار در انجام دادن هر کاری باعث می‌شود به جایی متفاوت از نقطه شروع برسید.

این هنرمند افزود: بر یکی دیگر از دیوارهای گالری ویدئویی نمایش داده می‌شود که در آن تصویری از باد کردن یک بادکنک و تصویر دیگری از حرکت معکوس و خالی شدن باد آن دیده می‌شود. اسم این اثر "فعل بی‌پایان" است و منظور من انجام دادن کارهایی است که هر لحظه ترس از دست دادن آنها را داریم. این سوال برای ما مطرح می‌شود که انجام یک کار تا چه مرحله‌ای می‌تواند پیش رود و بعد چه زمانی باید آن را رها کنیم، یا اصلا مرز میان کار بیهوده و کار مؤثر چیست؟

او با بیان این‌که یکی دیگر از آثار این مجموعه در دوران قرنطینه شکل‌گرفته است، گفت: قصد داشتم ارتباط آدم‌ها را با فضای زندگی آنها بررسی کنم. برای این کار پلان‌هایی از خانه خود تصویر کردم و هر روز در حوالی غروب محل قرارگیری خود و همسرم در خانه را روی یک نقشه علامت می‌زدم. این کار در حدود ۱۰۰ روز در یک زمان مشخص انجام شده است و پس از مدتی متوجه شدم که تکراری در این محل قرارگیری وجود دارد که قبلا به آن آگاه نبودم. متوجه شدم که الگوهای رفتاری ما چقدر یکسان است و این تکرار در تمام زندگی ما وجود دارد، تکراری که ما آن را ناآگاهانه پذیرفته‌ایم درصورتی‌که اگر نسبت به آن آگاهی داشته باشیم شاید آن را نپذیریم.

بسیج با بیان اینکه همه این آثار از زندگی روزمره و اتفاقات جامعه تاثیر گرفته است، ادامه داد: در یک ویدئوی دیگر شاهد حضور دو شخص هستیم که بازی سنگ، کاغذ، قیچی را انجام می‌دهند. این فیلم در چهار بخش نمایش داده می‌شود اما چیدمان ویدئوها به‌گونه‌ای است که مخاطب متوجه نمی‌شود چه کسی برنده این بازی می‌شود. به نظرم این یک سرگشتگی است که ما نمی‌توانیم بفهمیم نتیجه بازی‌هایی که در اطراف‌مان اتفاق می‌افتد چیست. بازی سنگ، کاغذ، قیچی برای من نشان‌دهنده همین رویدادهایی است که در اطراف ما رخ می‌دهد.

او با اشاره به اینکه استقبال مخاطبان از این نمایشگاه بسیار خوب بود افزود: با توجه به شرایطی که در دوران شیوع بیماری کرونا وجود دارد تصور می‌کردیم که مخاطبان کمتری به گالری بیایند، اما استقبال از نمایشگاه بسیار خوب بود. اگرچه ویدیو آرت در ایران نسبت به کشورهای خارجی کمتر شناخته شده است، اما یک قشر هنری در ایران هستند که کاملاً با هنرهای جدید ارتباط گرفته و پیگیر کارهای ویدیویی هستند. در هنرهای مفهومی هر مدیومی می‌تواند برای بیان ایده هنرمند به کمک او بیاید و هنرهای جدید نیز مخاطب خود را در کشور ما دارند. گالری والی هم در دو سال اخیر تمرکز خود را بر روی این نوع آثار گذاشته و فرصت خوبی برای معرفی هنرمندان این شاخه به وجود آورده است.

بسیج ادامه داد: هنرهای جدید از نظر اقتصادی هنوز جایگاه خود را در ایران پیدا نکرده‌اند و خریداران اندکی دارند. البته یک ویدئوی من در این نمایشگاه به فروش رسید اما تمرکز اصلی من در حال حاضر بر روی محتوا و تولید اثر هنری است و عقیده دارم به مرور هنرهای جدید مسیر درست خود را پیدا می‌کنند و مخاطبان و خریداران بیشتری خواهند داشت.

نمایشگاه آثار درسا بسیج تا 24 تیر در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 72 برپاست.