سرویس تجسمی هنرآنلاین: بهنوش فروتن مدیر گالری شکوه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تأثیرات شیوع کرونا بر فعالیت‌های این گالری گفت: از اوایل اسفند 98 گالری را تعطیل کردیم و مجبور به لغو نمایشگاه‌های آغاز سال شدیم، اما از ابتدای تیرماه کار خود را با نمایشگاه گروهی "سکو 99" آغاز کردیم.

فروتن ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در این شرایط بسیار دشوار است زیرا پروتکل‌های بهداشتی را باید کاملاً رعایت کنیم. ما از مخاطبان می‌خواهیم که پیش از ورود به گالری کفش‌های خود را ضدعفونی کنند و همچنین مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک در اختیار آنها قرار می‌دهیم. همچنین از حضور بیش از ۱۰ نفر در فضای داخلی گالری ممانعت می‌کنیم تا احتمال سرایت بیماری در این فضا به حداقل برسد.

او درباره شرایط هنرمندان در این دوران گفت: عده‌ای از هنرمندان که شناخته‌شده هستند می‌توانند کار خود را به هر شکلی بفروشند و نیازی به برگزاری نمایشگاه ندارند، اما جوانانی که تازه باید معرفی شوند در شرایط فعلی مشکل زیادی پیدا می‌کنند. برگزاری نمایشگاه انفرادی در گالری‌ها باعث می‌شود آنها شناخته شوند و به مرور موقعیتی برای فروش آثار خود پیدا کنند، اما در شرایط فعلی خود هنرمندان هم تمایل چندانی برای برگزاری نمایشگاه ندارند زیرا اطمینانی به حضور مخاطبان در نمایشگاه نیست. اگر هم نمایشگاه بازدیدکننده نداشته باشد هنرمند سرخورده می‌شود زیرا مدت زیادی بر روی آثار خود کار کرده است و اگر کارش مخاطب نداشته باشد تلاش او بدون نتیجه می‌ماند.

فروتن درباره فروش آثار هم گفت: وقتی شرایط اقتصادی مردم بسیار دشوار است کمتر کسی حاضر به خرید اثر هنری می‌شود و حتی عده‌ای از مجموعه‌داران نیز قصد فروش آثار مجموعه خود را کرده‌اند. بنابراین هنرمندان جوان نمی‌توانند روی فروش آثار خود حساب کنند، هرچند که مخاطب نداشتن بدتر از فروش نداشتن است.

او درباره راهکارهای پویایی جامعه تجسمی در شرایط فعلی گفت: به نظر می‌رسد در این موقعیت بهترین کار برگزاری نمایشگاه گروهی است زیرا هر هنرمند تعدادی مخاطب دارد که حضور همه آنها در گالری باعث می‌شود نمایشگاه مخاطب کافی داشته باشد. در حال حاضر نیز نمایشگاه گروهی ما با استقبال خیلی خوبی مواجه شده است، هرچند که از نظر فروش آثار چندان رضایت‌بخش نیست. همچنین در شرایطی که بسیاری از هنرمندان با نگرانی از کمبود مخاطب اقدام به لغو نمایشگاه‌های انفرادی کرده‌اند، شاید نمایش و فروش آثار آنها در فضای مجازی بتواند کمکی به آنها باشد، اگرچه بیشتر مخاطبان ترجیح می‌دهند آثار هنری را از نزدیک ببینند و علاقه‌ای به خرید آنلاین ندارند.

فروتن ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در این شرایط برای گالری‌ها ضرر است چون اداره گالری هزینه زیادی دارد، اما نمایشگاه‌ها هیچ سودی برای آن ندارند. به همین دلیل تعدادی از گالری‌ها و به ویژه آنهایی که اجاره‌ای هستند مجبور به تعطیلی شده‌اند. بااین‌حال من با فعالیت گالری‌ها به شرطی که پروتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت شود موافق هستم، زیرا برگزاری نمایشگاه به افراد زیادی کمک می‌کند.

مدیر گالری شکوه افزود: کار ما به‌گونه‌ای است که با مردم ارتباط داریم و اگر این ارتباط وجود نداشته باشد برای هنرمند و گالری‌دار افسردگی به وجود می‌آید. خود هنرمندان هم مدت مشخصی می‌توانند در تنهایی و خلوت کار کنند اما پس از آن باید کار خود را ارائه دهند و نظرات مخاطبان را بشنوند، در غیر این صورت انگیزه‌ای برای کار کردن ندارند. گالری‌ها و سایر مراکز فرهنگی باید در این زمان مشغول به کار باشند زیرا اگر هنر در جامعه نباشد روحیه مردم از بین می‌رود.

فروتن با بیان اینکه گالری‌ها نسبت به سایر اماکن فرهنگی شرایط بهتری برای فعالیت دارند، افزود: در گالری معمولاً بازدیدکنندگان از هم فاصله دارند و درعین‌حال می‌توان افراد را در گروه‌های کوچک وارد گالری کرد. به نظرم مخاطبان هم این رفتار را می‌پذیرند زیرا سلامت همه ما اولویت فعلی است.

او با اشاره به اشتیاق مخاطبان برای گالری‌گردی گفت: عده‌ای از کسانی که مخاطبان همیشگی گالری شکوه بودند در مدت تعطیلات با من تماس می‌گرفتد و برای گالری و دیدن آثار هنری اظهار دل‌تنگی می‌کردند. وقتی هم که گالری را باز کردیم همه آنها به دیدن نمایشگاه آمدند و این مسئله برایم خیلی جالب بود. خوشحال شدم که مخاطبان هنوز به گالری‌گردی توجه دارند و این مسئله جایگاه خاصی در زندگی آنها پیدا کرده است.

فروتن ادامه داد: روند برنامه‌های گالری شکوه تا حدودی مشخص است و اگر با توجه به شرایط فعلی دوباره مجبور به بستن گالری نشویم در مردادماه نمایشگاه گروهی عکاسی و نقاشی "موش" را برگزار می‌کنیم. در 5 سال گذشته با توجه به حیوانی که نماد آن سال است یک نمایشگاه از آثار هنرمندان برگزار می‌کنم اما شیوع کرونا باعث شد نمایشگاه آغاز سال ما تا مردادماه به تعویق بیفتد. همچنین در صورت مناسب بودن شرایط از شهریورماه نمایشگاه‌های انفرادی خود را آغاز می‌کنیم.