سرویس تجسمی هنرآنلاین: به گفته مسئولین ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی خوشنویسی ایران در سال 2022 در یونسکو بررسی می‌شود، اما چندی پیش رسانه‌های کشور ترکیه‌ از ارسال پرونده هنر خوشنویسی اسلامی برای ثبت به عنوان میراث ناملموس یونسکو در سال 2020 اخباری را منتشر کردند. 

غلامحسین امیرخانی، رئیس انجمن خوشنویسان ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین در واکنش به این موضوع گفت: در انجمن خوشنویسان در حال تدوین یک بیانیه محکم و مستدل هستیم که با استناد به دلایل و شواهد تاریخی، جایگاه کهن خوشنویسی در ایران را معرفی کنیم.

امیرخانی افزود: از چندین قرن پیش خوشنویسی در ایران وجود داشته و در طول قرن‌ها به تکامل رسیده و خطوط مختلف به وجود آمده است که بعداً این خط‌ها به کشورهای دیگری مانند چین، عثمانی و... رفته است. انجمن خوشنویسان ایران نیز در طول 70 سال گذشته فعالیت‌های درخشانی در حوزه خوشنویسی داشته که تاثیر آن در پویایی و پیشرفت خوشنویسی کاملا آشکار است.

این خوشنویس پیشکسوت افزود: نمی‌توان منکر نقش ترکیه در خوشنویسی شد با وجود اینکه چند دهه پیش خط این کشور تغییر کرد، بااین‌حال چندین سال است که مسابقات خوشنویسی در این کشور برگزار می‌شود که انعکاس بین‌المللی دارد و ترکیه با استناد به همین فعالیت‌های حمایتگرانه از سوی سازمان کنفرانس اسلامی  برای ثبت خوشنویسی اسلامی به نام این کشور اقدام کرده است.