به گزارش هنرآنلاین به نقل از مهر، حسین قلمی از استادان و هنرمندان پیشکسوت سازنده سازهای ایرانی که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی در این زمینه داشت، جمعه ششم تیرماه دار فانی را وداع گفت.

مرحوم قلمی از استادان صاحب سبک و شناخته‌شده عرصه ساز سازی بود.

در پیشینه فعالیت‌های هنری زنده یاد قلمی آمده است: حسین قلمی در ۱۰ مهر سال ۱۳۱۸ در شهرستان گلپایگان متولد شد. وی تحصیلاتش را در زادگاهش به پایان رسانید و در همان دوران تحصیل و کودکی به کارهای دستی علاقه‌ای فراوان داشت و با لوازم ساده و ابتدایی سازهایی همچون سنتور، ویولن و سایر کارهای مشابه را می‌ساخت. وی در سال ۱۳۵۳ به استخدام امور اداری وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و تحت نظر استاد ابراهیم قنبری‌مهر با اصول و فنون سازسازی در سطح عالی آشنا شد و در سال ۱۳۷۸ به کارگاه سازسازی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران منتقل شد و به مدت ۵ سال مشغول به کار بود و سپس بازنشسته شد.

این هنرمند علاوه بر ساخت تار به ساخت سازهای دیگری چون قیچک، رباب، کمانچه و سه تار نیز همت گماشت و در سال ۱۳۸۳ موفق به دریافت درجه یک هنری (دکتری) در رشته سازسازی گردید. وی در نمایشگاه و جشنواره‌های موسیقی مختلفی به عنوان داور و کارشناس ارزشیابی ساز شرکت کرده‌است. همچنین ایشان مقام نخست در ساخت رباب در جشنواره موسیقی فجر را کسب کرده‌اند.

استاد قلمی طی سال‌ها شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از جمله آن می‌توان به سیامک قلمی، ایرج طباطبایی، پرویز حسینی، پرویز نصیری اشاره کرد. این در حالی است که آموزش ساخت ساز در مرکز آموزش هنرهای سنتی خانه استاد حسین بهزاد و آموزش ساخت ساز در دانشگاه هنر کرج اشاره کرد.

سازهای ساخته استاد در اکثر گروه‌های موسیقی داخل و خارج توسط نوازندگان مطرح مورد استفاده قرار گرفته ‌است. نکته قابل توجه در سال‌های اخیر در مورد ساخت ساز رباب، الگوی رباب ۳ اکتاو با نام خورشید است که آقای سعید اشتری آن را طراحی و توسط استاد حسین قلمی ساخته شده است. این رباب توسط آقای سعید ساغرچی در برنامه پژوهشی یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور رونمایی و در مورد نحوه طراحی و مراحل ساخت این ساز صحبت شد. رباب خورشید بسیار خوش صدا بوده و به تأیید اکثریت اساتید از جمله داریوش پیرنیاکان، کیوان ساکت، محمد فیروزی، فریدون شهبازیان، صادق چراغی و تعدادی دیگر از هنرمندان رسیده است.