به گزارش هنرآنلاین، شورای کتاب کودک با اعلام این خبر نوشته است: دلایل این انتخاب، ضمن تاکید بر نقش پررنگ و تاثیرگذار آثار ایشان در روند شکل‌گیری نوین ادبیات کودک و نوجوان ایران عبارتند از:

۱- تاکید بر مسائل انسان امروز، همچون جنگ، مهاجرت، تبعیض، تنهایی، مرگ، رابطه‌ بین نسل‌ها، سالمندی، بحران‌های نوجوانی، هویت، تجربه‌های زیستی بومی و فرهنگ‌های خاص، توجه ویژه به زندگی طبقه‌ متوسط شهری، صلح، همدلی، دوستی، عشق، احترام به دیگری و خانواده.

۲- رسیدن به سبک نوشتاری خاص با تاکید بر فرم، تکنیک، جنبه‌های زیبایی‌شناسانه‌ زبان روایت و گفت‌وگوهای نمایشی، توجه ویژه به شخصیت و همچنین برانگیختن کنجکاوی، پرسشگری و رشد تفکر انتقادی و فلسفی مخاطبان 

۳- آثار او تاکنون بارها جایزه‌ها و افتخارات داخلی مانند کتاب فصل، کتاب سال، جایزه‌ بیست سال ادبیات، جایزه‌ ویژه‌ ربع قرن ادبیات در بخش‌های رمان نوجوان، نمایشنامه‌نویسی و پژوهش هنری را از سوی نهادهایی چون شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، خانه‌ کتاب، "لاکپشت پرنده"، "مهر طاها"، جایزه ادبی "اصفهان"، مجله‌های ادبی کودک و نوجوان و فستیوال بین المللی تئاتر فجر را دریافت کرده است.

۴- آثار او در سطح بین‌المللی نیز افتخاراتی چون کتاب راه‌یافته به فهرست "کلاغ سفید" (کتابخانه بین‌المللی کودک و نوجوان مونیخ) در سال ۲۰۰۵ برای "قلب زیبای بابور"، و لوح افتخار ibby در سال‌های ۲۰۱۲ برای "طبقه‌ هفتم غربی" و ۲۰۱۴ برای "عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی" را داشته است. همین طور بعضی از نمایشنامه‌های او منتخب فستیوال‌های نمایشی در آلمان، باکو و مسکو شده است.

۵- جمشید خانیان در سال ۲۰۱۸، از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران به عنوان نامزد جایزه جهانی "آسترید لیندگرن" معرفی شد. همچنین او در سال ۲۰۲۰ نامزد همین جایزه از سوی شورای کتاب کودک شده است.

۶- او تاکنون کارگاه‌ها و نشست‌های بسیاری در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان، داستان‌نویسی و نقد ادبی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران مانند چین و آلمان داشته است. از جمله در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین نویسنده ایرانی ادبیات کودک و نوجوان به فستیوال دوسالانه‌ "کلاغ سفید" کتابخانه‌ بین‌المللی مونیخ دعوت شد و در چندین مدرسه در چند شهر، ورک‌شاپ‌هایی در رابطه با تجربه‌ نوشتن برگزار کرد که بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های محلی داشت.

۷-آثار او همواره مورد توجه استادان و دانشجویان در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی بوده به طوری که تا کنون بیش از صد مقاله، رساله و پایان‌نامه‌ پژوهشی بر اساس آثار او نوشته شده است.

۸- جمشید خانیان علاوه‌بر نوشتن در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان، در زمینه‌ تدریس در دانشگاه و آموزشگاه‌های هنری، داوری و کارشناسی فستیوال‌های مختلف داستان‌نویسی، نمایشنامه‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی و نیز مدیریت انتشارات فعالیت داشته و همچنان دارد.

۹- به عقیده‌ منتقدان و پژوهشگران، بسیاری از آثار داستانی خانیان که در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان به رشته‌ تحریر در آمده‌اند از مهمترین آثار ادبی این حوزه طی دو دهه اخیر قلمداد می‌شوند و سهم منحصر به فردی در پیشبرد و ارتقای سطح کیفی ادبیات کودک و نوجوان ایران داشته است.

شورای کتاب کودک با توجه به دلایلی که به شکل فشرده به آن‌ها اشاره شد، جمشید خانیان را شایسته‌ نامزدی برای دریافت جایزه‌ جهانی "هانس کریستین اندرسن" می‌داند، چرا که آثار این نویسنده و حضور مستمرش در خلق ادبیات کودک و نوجوان ایران، باعث ارتقای سطح سواد ادبی و نگاه زیبایی‌شناسانه مخاطب و هم چنین سطح کیفی این ادبیات شده است.