سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مریم یاسینی از چهره‌های پیشکسوت طراحی مد و لباس، عضو شورای سیاست‌گذاری و داور جشنواره‌های متعدد در عرصه مد و لباس و مدرس دانشگاه درباره روند اجرای طرح درجه‌بندی طراحان مد و لباس از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: درجه‌بندی طراحان مد و لباس کشور می‌تواند از روند درجه‌بندی هنری سایر هنرمندان در دیگر رشته‌های هنری تبعیت کند که در چنین شرایطی بحث اعطای درجه هنری در این عرصه نیز مطرح شود.

او تصریح کرد: در این راستا، باید با یک رویکرد جهانی به موضوع نگاه کرد چرا که وقتی می‌خواهیم حرکتی را انجام دهیم باید به مواضع بین‌المللی آن نیز توجه کرده و سابقه اجرای آن جریان را در سراسر دنیا بررسی کنیم تا بتوانیم درنهایت یا از آن‌ها به‌درستی الگوبرداری کنیم یا الگوی خود را بسازیم.

یاسینی اذعان داشت: تا به امروز اعطای درجه هنری به هنرمندان عرصه‌های گوناگون همچون هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و سینما نوعی مقبولیت به شمار می‌آمده و بدین معناست که این افراد در رشته‌های هنری خود، سرشناس و شاخص هستند، اما چنین موضوعی در ارتباط با پیشکسوتان عرصه مد لباس وجود نداشته است.

عضو شورای سیاست‌گذاری و داور جشنواره‌های متعدد در عرصه مد و لباس با اشاره به این که طراحان باید در مسیر اجرای چنین طرحی اعمال‌نظر کنند، درحالی‌که اغلب آن‌ها از کم و کیف چگونگی اجرای این طرح آگاه نیستند تصریح کرد: هنر زاییده خلاقیت و آفرینش است و نمی‌توان به این امر رتبه داد چرا که در حقیقت مخاطبان هستند که با استقبال خود از آثار هنری می‌توانند موجبات جاودانگی یک طرح، اثر یا فرد را فراهم آورند.

یاسینی افزود: شاید برخی اعداد، ارقام و درجه‌ها برخی امتیازات را برای افرادی خاص ایجاد کند، اما ماندگاری همین مزایا نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌تواند متضمن امنیت شغلی و اجتماعی آن‌ها باشد.

او در خاتمه گفت: علاوه بر تمام نکات عنوان‌شده، هر رخدادی در ابتدای مسیر ممکن است با آزمون‌ و خطا یا موفقیت و شکست مواجه شود و در این میان باید مراقب بود این روند موجب ورود آسیب‌های جدی به جریان طراحی و مد و لباس کشور نشود و تحقق این خواسته منوط به این است که بر اساس اصول و قواعد حرفه‌ای استاندارد و بین‌المللی و بر اساس زیرساخت‌های درجه‌بندی جهانی وارد عمل شویم.