به گزارش هنرآنلاین ، دیروز که اولین روز حضور استاد علی اکبر شکارچی بعد از ایام کرونا و قرنطینه ناشی از آن، سر کلاسِ تدریس موسیقی در آموزشگاه بود، مریم سورنامهر (سیافی) بانوی سازساز کشورمان، به دیدار او رفت تا کمانچه‌ای به نام "آساره" را که برای این استاد پیشکسوت ساخته بود، تقدیمش کند.

استاد علی‌اکبر شکارچی که از هنرِ دستِ مریم سورنامهر به شوق آمده بود، بعد از نواختن با این ساز، گفت: مریم سورنامهر زحمت کشیده و کمانچه‌ای را که برای من ساخته، آورده و به دستم رسانده است. در درجه اول باید به استاد بیاض امیرعطایی به خاطر تربیت چنین شاگردی تبریک بگویم و بعد از آن خوشحال باشم که وضع کمانچه‌نوازی در ایران به حدی رسیده که پای بانوی هنرمندی چنین با ذوق را به عرصه سازسازی باز کرده است.

او افزود: من امشب با این ساز نواختم و از بانو سورنامهر ممنونم که نام این ساز را "آساره" گذاشته است(نام دختر استاد شکارچی). این ساز هم از منظر صنعت بسیار خوب ساخته شده و زیبایی خاصی دارد و هم از لحاظ صدادهی، نوایی زلال و شفاف دارد.

استاد شکارچی با تشبیه کمانچه ساخته شده به دست مریم سورنامهر به اسبی اصیل، گفت:  این ساز در دست یک نوازنده حرفه‌ای چنان اسبی اصیل در دست یک سوارکار حرفه‌ای است. با اینکه برای اولین بار بود انگشت روی پرده‌های این ساز گذاشتم اما کمانچه ساخته دست مریم سورنامهر چقدر خوش صدا و خوش زنگ بود.  

این آهنگساز شناخته شده کشورمان در ادامه توضیح داد: من از این بابت که بانویی چنین تلاشگر و با سلیقه، چنین کمانچه‌ای را برایم ساخته، سپاسگزارم و اهمیت کار او را در این می‌بینم که چنین سازی اولین بار است توسط یک زن ساخته می‌شود. این کمانچه، از نظر صنعت با سازهایی که مردان می‌سازند، برابری می‌کند و باور کنید اگر این بانو هنرمند، نام خودش را روی این ساز حک نکند، هیچ‌کس نمی‌تواند تشخیص بدهد یک مرد آن را ساخته یا یک زن.

او در پایان گفت: همان‌طور که خانم سورنامهر از اینکه من این ساز را به دست بگیرم، خوشحال است، من هم از اینکه این زن هنرمند دارد در این مسیر گام بر می‌دارد، خوشحالم.

استاد علی‌اکبر شکارچی به بهانه ساخت ساز "آساره" و نواختن با این ساز یادداشت کوتاهی هم نوشت که در ادامه آمده است:

"بسیار خرسندم که امروز کمانچه ساخت سرکار خانم مریم سورنامهر را ملاحظه نمودم و با شوق با آن نواختم. برای موسیقی و سازسازی کمانچه جای خوشبختی است که خانم‌ها با ظرافتی که در دستان و انگشتان خود دارند، به این زیبایی در صنعت و صدادهی از چوب و پوست خشک و سیم، اینگونه خوش بدرخشند. من به ایشان تبریک می‌گویم، این سازی است حرفه‌ای، برای کمانچه‌نوازان حرفه‌ای

با سپاس علی اکبر شکارچی."

مریم سورنامهر سازسازِ جوان و البته باسابقه ایران است که باید نامش را در فهرست اولین‌ها قرار داد. او اولین زن نه، اولین کسی است که در ایران، دست‌به‌کار ساخت ساز چنگ شد. علاوه‌براین، سورنامهر در میان اولین نسل از دانشجویان رشته سازسازی در دانشگاه‌های ایران هم حضور داشت و حالا شاید شناخته‌شده‌ترین بانویی است که کمانچه‌های ساخت او از سوی استادان بنام موسیقی ایران تأیید شده و حتی برخی از آنان با سازهای او روی صحنه می‌روند. او آذرماه سال قبل کارگاه سازسازی خودش را با حضور چهره‌های شناخته‌شده عرصه موسیقی کشورمان راه‌اندازی کرد. سورنامهر از شاگردان استاد بیاض امیرعطایی هنرمند بنام در عرصه ساخت ساز کمانچه است. در آینده نام‌آشناترین نوازندگان کمانچه با ساز او روی صحنه کنسرت خواهند رفت و قرار است در اجراهایشان سازهای او را به شکل جداگانه رونمایی کنند.