سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: غلامحسین دولت‌آبادی پژوهشگر و مترجم، با اعلام این خبر به هنرآنلاین گفت: این کتاب که "آقای تئاتر سنتی ایران" نام دارد با محوریت فعالیت هنری حسن عظیمی مهم‌ترین شخصیت و تنها بازمانده واقعی تئاتر سنتی ایران با همکاری اعظم کیان‌افراز تدوین شده است.

او این کتاب را جلد 13 مجموعه "تئاتر ایران در گذر زمان" دانست و ادامه داد: بخش نخست کتاب به مصاحبه مفصل و بلندی با این هنرمند اختصاص دارد و در ادامه هفت نمایشنامه او ارائه شده است. این کتاب که در مرحله ویرایش نهایی است توسط انتشارات افراز نشر می‌یابد.

این استاد دانشگاه، عظیمی را نفر اصلی تئاتر سنتی و سیاه‌بازی دانست و افزود: سعی شده در کتاب "آقای تئاتر سنتی ایران" روایت واقعی از او نشان دهیم و حقش را به عنوان هنرمندی که در قید حیات است ادا کنیم. کتاب با فعالیت عظیمی و نخستین کاری که در اصفهان انجام داده آغاز می‌شود. در ادامه به این موضوع پرداختیم که چه اتفاقی موجب جدایی او از تئاتر اصفهان می‌شود. سپس درباره حضورش در تهران و زندگی سخت این هنرمند گفته شده است. این‌که چگونه پیشرفت می‌کند و به تئاتر حافظ نو می‌رسد که مهم‌ترین بخش تاریخ تئاتر سیاه‌بازی ایران سال 1345 تا 1351 است.

دولت‌آبادی با این توضیح که عظیمی ابتدا به عنوان بازیگر و مدتی به عنوان کارگردان در تئاتر حافظ نو با مدیریت مهدی صناعی شروع به فعالیت می‌کند، اظهار داشت: نقطه عطف و تاریخی کتاب این است که چگونه تئاتر سیاه‌بازی به‌طور جدی منتقل می‌شود به تئاتر لاله‌زار و مشخصا تئاتر دهقان و تئاتر نصر که نقش کلیدی آن را حسن عظیمی بازی می‌کند. بخش دیگر کتاب به بعد از انقلاب و فعالیت تئاتر نصر اختصاص دارد که مسئولیت اصلی اجرایی آن با حسن عظیمی است. در ادامه به این مباحث پرداخته شده که در دوره‌های ریاست‌های این سالن چه اتفاقاتی افتاده و سپس به شکل دقیقی به این موضوع پرداخته می‌شود چه رخدادهایی موجب تعطیلی تئاتر نصر شد.  

او از آماده‌سازی کتاب "زورق بان" نوشته جز باترورث نویسنده انگلیسی خبر داد و تصریح کرد: حمید دشتی مترجم این نمایشنامه است که در مرحله ویرایش نهایی برای انتشار بسر می‌برد و برای نخستین بار منتشر خواهد شد.