سرویس مد و لباس هنرآنلاین: اکرم بایه طراح لباس و مدیر مؤسسه مد و لباس طراحان "رخت تن" درباره طرح درجه‌بندی طراحان مد و لباس از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به خبرنگار هنرآنلاین گفت: یکی از نکاتی که در ارتباط با جامعه طراح لباس گفتنی است، به موضوع افزایش مهارت‌های هنری و عملی این افراد از مسیر آموزش بازمی‌گردد که جایگاه تخصصی طراح را در عرصه مد و لباس ارتقاء بخشیده و طی سال‌های اخیر، ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای را نیز در ارتباط با این امر به وجود آورده است.

او افزود: طراحان مد و لباس در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا خود را به استانداردهای جهانی در این حوزه نزدیک کنند و به‌تبع این موضوع، جمعیتی که بتوان نام هنرمند را در این جرگه به آنان اختصاص داد، روزبه‌روز افزایش یافته است.

بایه در ادامه تصریح کرد: حال‌آنکه با افزایش افراد فارغ‌التحصیل در حوزه طراحی مد و لباس، نیاز به سنجش توانمندی‌های این افراد بیش از هر زمان دیگری احساس شد و برای رعایت عدالت در زمینه بسترهای فعالیتی آن‌ها، موضوع درجه‌بندی این طیف از جامعه بر سر زبان‌ها افتاد.

این طراح لباس با اشاره به این که درجه‌بندی طراحان مد و لباس ایرانی امری حیاتی و درعین‌حال پرمخاطره است بیان کرد: در این مسیر باید مراقب باشیم تا کلمه طراح لباس دچار مسئله نشود چراکه در همین شرایط موجود هم هستند افراد بسیاری که به‌اشتباه خود را طراح لباس معرفی می‌کنند، اما به‌هیچ‌عنوان در تعریف این رسته قرار نمی‌گیرند، کما این که بسیاری از آن‌ها به‌اشتباه وارد بازار کارشده و با اندکی اشراف بر هنر گرافیک، به استخدام تولیدکنندگان و صاحبان برند درآمده‌اند.

بایه اذعان داشت: طراحی استانداردهای لازم برای تعیین سطح طراحان مد و لباس یک ضرورت و نیاز است و اگر می‌خواهیم پس از اجرایی شدن این طرح با حداقل گله‌‌ها مواجه باشیم لازم است بر اساس استانداردهای کارشناسی شده و در ادامه برگزاری آزمونی جامع و سراسری این جریان را رقم زنیم.

مدیر مؤسسه مد و لباس طراحان "رخت تن" در خاتمه گفت: مؤلفه‌های انتخاب افراد برای قرار گرفتن در درجات مختلف از شیوه عملیاتی شدن آن موضوع هم مهم‌تر است و مادامی‌که تئوری لازم برای این جریان با توجه به جمعیت بالای طراح لباس در سراسر کشور وجود نداشته باشد، نتیجه به شکل حرفه‌ای و اصولی حاصل نخواهد شد.