سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: افسانه ماهیان بازیگر و کارگردان تئاتر، به هنرآنلاین گفت: سه نمایشنامه "فیزیکدان‌ها"، "بازی استریندبرگ" و "هرکول و طویله اوجیاس" با ترجمه حمید سمندریان در نشر قطره مراحل انتشار را طی می‌کنند.

او که امتیاز آثار سمندریان را به لحاظ قانونی عهده‌دار است، افزود: در طول مدت حیات استاد و پس از آن تمام تلاشم را کردم روند چاپ کتاب‌ها درست، به روز و با ویرایش جدید به دست علاقه‌مندان برسد.

ماهیان که در ادامه انتشار کتاب "این صحنه خانه من است" شامل زندگی، اندیشه، آثار و گفت‌وگویی درباره زندگی هنری سمندریان، اثر جدیدی را در دست گردآوری دارد، اظهارداشت: سلسله مباحث تئوریک و نقطه نظریات تخصصی راجع به تئاتر و درام‌نویسان جهان از ترجمه‌های استاد سمندریان که می‌تواند اثر مرجعی باشد را گردآوری کردم تا در قالب یک کتاب نشر یابد. ایام قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های تئاتر فرصتی ایجاد کرد این اثر را به مرحله آماده‌سازی برای چاپ برسانم.

او با بیان این‌که درصدد است آرشیو غنی تصویری که از سمندریان در اختیار دارد را در آینده در یک مجموعه دیجیتال و با کیفیت از همه تصاویر، گفته‌های صوتی و تصویری این هنرمند منتشر کند، گفت: انتشار این مجموعه راهکارهای دارد تا تبدیل شود به کلاس‌های مجازی حمید سمندریان.