سرویس موسیقی هنرآنلاین: شنبه ۲۴ خرداد با حضور مدیران مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران و موسسه فرهنگی هنری آوازی نو، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان این دو مجموعه برگزار شد.

نادر مشایخی آهنگساز و  یکی از مدرسین مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر در آغاز این مراسم در تماس ویدیویی گفت: من به خاطر امضای این تفاهم‌نامه خرسند هستم. ما در حوزه موسیقی مشکلات زیادی داریم که یکی از این مشکلات، بحث مدرک‌گرایی است. این مدرک‌گرایی روی خروجی حوزه موسیقی بازده خوبی ندارد.

وی ادامه داد: معضل بعدی منابع دانشگاه است که این منابع متعلق به سال‌ها قبل است و یک سری معایب دارد که باید در رابطه با آن بازنگری کرد. متأسفانه همین موضوع موجب بروز ضعف‌هایی شده که آثار موسیقایی را تبدیل به موسیقی‌های به‌اصطلاح فست فودی کرده که اصلاً به صلاح دانش آموزان و دانش‌آموختگان این چارچوب نیست.

این آهنگساز عنوان کرد: یکی از نکاتی که می‌تواند در تفاهم‌نامه مورد توجه قرار بگیرد این است که موسیقی ایرانی تبدیل به یک جریان کاربردی در عرصه هنری شود.

پس از پایان سخنرانی نادر مشایخی، نوبت به سخنرانی سوسن تقی‌پور مدیر مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران رسید، او نیز گفت: به نظر من اجراهای این مرکز نشان داده که می‌تواند حوزه صنعت و هنر را به حوزه اشتغال پیوند بزند. مرکز آموزش علمی کاربردی هم در این زمینه کارهای زیادی انجام داده تا بتواند در شناساندن هنر به بازار کار یک فعالیتی انجام داده باشد.

وی افزود: مهم‌ترین رویکرد ما این است که بتوانیم استعدادهای جوان در همه زمینه‌ها و به‌خصوص موسیقی را شناسایی کنیم و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده کنیم. اگر ما امروز شاهد تفاهم‌نامه مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران با موسسه فرهنگی هنری آوازی نو هستیم به خاطر نیاز بدنه حرفه‌ای به تحصیلات دانشگاهی افراد و اشتغال‌زایی برای دانشجویان است تا پس از فارغ‌التحصیلی دغدغه چندانی برای کار نداشته باشند.

آخرین سخنران این نشست رسانه‌ای سید حسن اردستانی مدیرمسئول مؤسسه فرهنگی هنری آوازی نو بود که اظهار داشت: از روز اول رسالت ما در موسسه آوازی نو این بود که بتوانیم استعدادهای موسیقی را شناسایی کنیم و برای آن‌ها بسترهای مناسب ایجاد کنیم تا آن‌ها را به سمت موسیقی صنعتی پیش ببریم. ما امروز موسیقی به نام سرگرم‌کننده داریم که اگر بتوانیم این موسیقی را با مشورت کارگروه‌های دانشگاهی ترکیب کنیم قطعاً شرایطی پدید می‌آید که به موسیقی مبتذل ورود نکنیم.

وی با اشاره به این که موسیقی ایران در سال‌های اخیر دچار تغییرات زیادی شده است، عنوان کرد: ما باید با فرهنگ‌سازی درست بتوانیم از ابتذال موسیقی جلوگیری کنیم. از همین جهت به‌منظور شناسایی استعدادها و آموزش آن‌ها تصمیم گرفتیم با مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران وارد مذاکره شویم.

تشکیل کارگروه مشترک در حوزه‌های فرهنگی، طراحی برنامه‌های مشترک، ساخت تولید و تیزرهای تبلیغاتی کنسرت‌ها توسط دانشجویان مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 46 تهران و مشارکت در شناسایی و افراد مستعد در حوزه موسیقی به مؤسسه آوازی نو بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه را تشکیل می‌دهند.