به گزارش هنرآنلاین، محسن عباسی هرفته در یازدهمین نشست آنلاین خانه مطبوعات یزد با اشاره به اینکه سه سال از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد می‌گذرد، اظهار داشت: ثبت جهانی یک فرصت برای کشورها تلقی می‌شود زیرا جلب توجه، مهمترین اتفاقی است که در جریان گردشگری باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: اگر سال گذشته ۲ میلیون گردشگر به استان یزد سفر کرد به دلیل این بود که نام یزد در رسانه‌ها بسیار تکرار شد و این استان به کانون توجه در حوزه گردشگری تبدیل شد.

عباسی هرفته با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه مرمتی در بافت تاریخی یزد از زمان ثبت جهانی آن تاکنون اتفاق افتاده است، بیان کرد: بافت تاریخی یزد در طول سه سال گذشته به یک کارگاه عظیم مرمتی تبدیل شده و در این مدت هزار بنا در این عرصه مرمت شده است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: در شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه بود، حجم سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی بسیار قابل توجه بود به نحوی که برای هزار بنای مرمت شده، حدود هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی، شهرداری و بخش خصوصی هزینه شد.

وی یادآور شد: از هزار بنای مرمت شده، ۷۵۰ بنا با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مرمت شد.

عباسی هرفته تاکید کرد: دولت باید از تصدی‌گری در این حوزه دست بردارد زیرا حتی اگر بتواند مرمت کند، قدرت نگهداری نخواهد داشت بنابراین باید تنها به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی بپردازد.

وی تصریح کرد: این حجم از سرمایه‌گذاری در شرایطی که کشور دچار انقباض اقتصادی است، قابل توجه است و این امر ظرفیت‌های عظیم حوزه میراث فرهنگی را نشان می‌دهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد، عملکرد شهرداری یزد را نیز در این حوزه قابل قبول دانست و گفت: ۲۵۰ بنا نیز توسط شهرداری مرمت شده است ضمن اینکه شهرداری در بخش فضاهای عمومی مثل معابر، ایجاد فضاهای فرهنگی و … نیز بسیار اثرگذار عمل کرده است.

وی اظهار داشت: خرسندیم از اینکه هم بخش دولتی به بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذار در بافت تاریخی یزد پرداخته و هم این جذابیت در بافت برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد شده است.

عباسی هرفته افزود: ثبت جهانی بافت تاریخی یک اتفاق مهم فرهنگی را در یزد رقم زد و مردم اکنون به اهمیت بافت تاریخی به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگی پی برده‌اند.