سرویس تئاتر هنرآنلاین: سام مندس کارگردانی که امسال با فیلم "۱۹۱۷" خوش درخشید و قرار بود با نمایش موفق "سه‌گانه لیمن" که سال ۲۰۱۹ در تئاتر وست‌اند لندن به صحنه آورد در یک تور نمایشی در سال ۲۱-۲۰۲۰ در برادوی و لس‌آنجلس به صحنه رود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این برنامه به تعویق افتاده است. او در مقاله‌ای با عنوان "چگونه می‌توانیم تئاترهای‌مان را نجات دهیم" که 4 ژوئن در روزنامه فایننشال تایمز منتشر شد، پیشنهادات اقتصادی خود را در زمینه عبور تئاتر از دوران بحران تشریح کرد و هشدار داد که اگر از هنرهای نمایشی محافظت نشود، "اکوسیستم پیچیده و تکامل‌یافته این هنر، نمی‌تواند دوباره از ابتدا بازسازی شود."

اقدامات پیشنهادی مندس در این مقاله طولانی، توسط چهره‌های اصلی هنر تئاتر مورد تحسین واقع شده به طوری که متیو بورن، طنز‌نویس و نمایشنامه‌نویس مطرح بریتانیا این طرح را یک فراخوان عالی تفسیر کرده است.

مندس در این مقاله شیوع ویروس کرونا را "بزرگترین چالش برای زندگی فرهنگی انگلیس از زمان وقوع جنگ جهانی دوم" نامیده و هنرهای نمایشی را "موتور قدرتمند رشد اقتصادی" ذکر کرده است. او تاکید داشته که تئاتر شغل‌ هزاران نفر است که به کار خود ادامه خواهند داد.

مندس که فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد و سپس با حضور در عرصه سینما توانست با فیلم "زیبای آمریکایی" جایزه اسکار را به دست آورد؛ در این مقاله تاکید کرده است: "ویروس کرونا که مشاغل تئاتری را در ماه‌های اخیر تعطیل و هنرمندان آن را با رنج روبرو کرده؛ در مقابل برخی را نیز ثروتمند کرده است."

او با اشاره به کمپانی‌هایی همچون نتفلیکس، آمازون پرایم و... که به ارائه محصولات هنری مانند فیلم و سریال به میلیون‌ها نفر می‌‌پردازند به طعنه گفته است: سرمایه‌ای که آنها از استعداد هزاران‌ نفر از بهترین بازیگران، نویسندگان و کارگردانان بدست آورد‌ه‌اند؛ بسیارغم‌انگیر است، هنری که این استعدادها را پرورش داده در حال مردن باشد.

او از صاحبان این کمپانی‌ها خواسته تا بخشی از درآمد خود از بحران شیوع بیماری کرونا را برای حمایت از هنرهای نمایشی در این دوران بحرانی صرف کنند.

مندس در ادامه این مقاله، جزئیات و گزاره‌های عملی برای هدایت تئاتر در این دوران خاموشی سالن‌های نمایش ارائه داده است. او معتقد به غیر عملی بودن توجیه اقتصادی برای تولید نمایش در این دوران است، زیرا مخاطبان با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی از سالن‌ها تئاتر دور شده‌اند، اما او خواستار ادامه طرح حفظ شغل و بسته‌ای برای حمایت از نیروی کار حیاتی تئاتر شده است.

مندس تقاضا کرده که دولت با افزایش طرح معافیت مالیاتی تئاتر از 20 درصد به 50 درصد؛ به "فرشته تئاتر" بدل شود، شبیه افراد خصوصی که در تولیدات نمایشی سرمایه‌گذاری می‌کنند و در سود نمایش‌های موفق سهیم هستند.

وی یادآور شده: "این درخواستی برای تهیه کمک مالی یا پشتیبانی برای دراز مدت نیست، بلکه یک پیشنهاد برای دولت است که در یک تجارت موفق شریک شود."

اشاره مندس در مقاله خود به طرح مشارکت سرمایه‌گذاری فرهنگی است که در ماه مه توسط انجمن تئاتر لندن و تئاتر انگلستان در پروتکلی تشریح و به وزارت فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان ارائه شده است. در این پروتکل راه‌حل‌های عملی برای پشتیبانی از صنعت تئاتر در 70 مورد به دولت ارائه شده است که یکی از موارد آن، این است که تئاتر در سال 133 میلیون پوند مالیات بر ارزش افزوده فقط برای خزانه‌داری لندن ایجاد می‌کند.

مندس با اشاره به این موضوع  تاکید می‌کند: "ما می‌خواهیم دولت در بخش تئاتر سرمایه‌گذاری کند تا ما بتوانیم به بازی‌های مهم خود برای آینده موفق انگلیس و کمک به بهبود وضعیت آن ادامه دهیم.