به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، صبح امروز یکشنبه ۱۸ خردادماه مراسم معارفه مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار شد. در این مراسم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، ضمن تشکر از زحمات حمید نیلی، مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی رضا بصیرت را به عنوان مدیرعامل جدید این انجمن معرفی کرد.

آشنا در ابتدای این مراسم گفت: آقای نیلی در شرایطی بسیار سخت مسئولیت را پذیرفتند و هنر همین است که شما بتوانید در گرفتاری، کار را پیش ببرید. از آقای بصیرت به دلیل سابقه اجرایی که در مسئولیت‌های مختلف داشتند شناخت خوبی دارم و مهم این است که فردی که انتخاب می‌شود بتواند علاوه بر کارهای انجام‌شده نگاه جدیدی بر داشته‌های گذشته بیافزاید.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه با اشاره به الویت‌های کاری انجمن هنرهای نمایشی در دوره جدید گفت: استفاده از فضای مجازی در شرایط فعلی برای به سرانجام رساندن‌ برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ شده است، حمایت در جهت تقویت انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها، تلاش برای حرکت در مسیر استقلال این تشکل در شعب استانی، فعال کردن تئاترشهر استان‌ها، سامان دادن به مدل‌های پرداختی و دخل‌وخرج‌های انجمن و مهم‌تر از همه تلاش در راستای شفاف‌سازی باید از مهم‌ترین الویت‌های این تشکل باشد.

قادر آشنا در ارتباط با تئاترشهر استان‌ها افزود: تلاش می‌کنیم با حمایت مدیران‌کل استان‌ها کلید تئاترشهرها را در جهت تقویت اجرای عمومی تئاتر در کل کشور به خود هنرمندان استان بسپاریم.

در ادامه نیلی ضمن تشکر از همکاران خود در انجمن هنرهای نمایشی و آرزوی توفیق برای بصیرت با خواندن یادداشتی به نکاتی اشاره کرد که مهم‌ترین آن پیشگیری از تبدیل شدن انجمن هنرهای نمایشی به خزانه اداره‌کل هنرهای نمایشی بود.

سپس رضا بصیرت با اشاره به این که در جریان مشکلات انجمن هنرهای نمایشی قرار دارد گفت: خدا را شاکرم که به من توفیق خدمت در این مسئولیت را داد و از آقای آشنا هم به خاطر اعتماد مجدد ایشان تشکر می‌کنم. به دلیل این که در شهرستان، مسئولیت اداره ارشاد را داشتم در جریان مشکلات انجمن هنرهای نمایشی هستم. اعتقاد دارم باید شکل دادن به انضباطی لازم، ارائه یک بانک اطلاعاتی دقیق و برنامه‌محوری را در انجمن پی بگیریم. باید نسبت به ظرفیت انجمن نگاه دقیق‌تری داشته باشیم و حضور هنرمندان استان‌ها را به عنوان توانی بالقوه ببینیم که می‌توان آن را فعال کرد.

او افزود: تلاش می‌کنیم در نهایت احترام، تعامل و گفت‌وگو کار را پیش ببریم، خصوصا در شرایط امروز که کرونا بر سر همه فعالیت‌های ما سایه انداخته است. باید تمام فعالیت‌های ما معطوف به دوران پساکرونا باشد و از ظرفیت فضای مجازی به درستی استفاده کنیم.

سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاترشهر نیز در صحبت‌های کوتاهی گفت: مهم‌ترین داشته انجمن هنرهای نمایشی سرمایه اجتماعی آن است و تشکل‌های دیگر این سرمایه عظیم را ندارند. این فرصتی فوق‌العاده را برای انجمن فراهم می‌کند هر چند که از این سرمایه کم استفاده شده است. باید برای هنرمندان تئاتر استان‌ها شفاف کرد که این تغییر و تحول به معنای از بین رفتن انجمن هنرهای نمایشی نیست و با توجه به نقش‌آفرینی آن‌ها باید ابهاماتی را که در این مسیر برایشان وجود دارد برطرف نمود.

اسدی تصریح کرد: باید به سمت اصلاح این نگاه برویم که انجمن صرفا به عنوان یک ذی‌حسابی یا اداره عقد قرارداد دیده شود و البته باید توجه داشت که اداره‌کل هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر چقدر می‌خواهند این نگاه وجود داشته باشد. باید نسبت انجمن با فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتر روشن شود که تا امروز نبوده است.

اتابک نادری نیز در صحبت‌هایی گفت: انجمن خلاء وجود یک تشکیلات سازمانی را که شاید در مجموعه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد پر می‌کند. این تعبیر غلطی است که انجمن هنرهای نمایشی بازوی اجرایی اداره‌کل در حوزه تئاتر است. در این زمینه نیاز به استقلال انجمن‌ها داریم و لازم است در این راستا تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های اجرایی با استان‌ها پررنگ‌تر شود.

در ادامه با حضور دیگر مدیران اداره‌کل هنرهای نمایشی حاضر در این مراسم با اهدای لوح تقدیر از زحمات حمید نیلی در مدت مسئولیت مدیرعاملی انجمن هنرهای نمایشی تقدیر شد.