سرویس سینمایی هنرآنلاین: صدیقه حسن‌زاده پژوهشگر و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: سرانجام نگارش فیلمنامه "تا وقت آن درآید" را با اقتباس از کتاب "فرنگیس" نوشته مهناز فتاحی به پایان رساندم. این کتاب که مقام معظم رهبری روی آن تقریظ نوشته‌اند، به زندگی فرنگیس حیدرپور پرداخته است.

او ادامه داد: کتاب به مقطعی از زندگی حیدرپور از شروع جنگ تا پایان جنگ و ثبات زندگی مردم کرمانشاه ‌می‌پردازد. فیلمنامه‌ای که من نوشتم اقتباسی آزاد از داستان اصلی است و برخی از سکانس‌ها از کتاب اقتباس شده است. فیلمنامه در ژانر اجتماعی و دفاع مقدس و سبک استفاده‌شده زمان در زمان است. بیشتر در حال رفت و برگشت به گذشته و حال هستیم. در فیلمنامه از منظر زنان به جنگ پرداخته شده است. قصه درباره دو زن است که یکی شوهرش شهید شده و دیگری زنی است که سرزمینش مورد اشغال قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند به خاک روستایی خود برگردد.

حسن‌زاده در ادامه درباره ساخت این فیلمنامه توضیح داد: من برای ساخت این فیلمنامه به چند جا مراجعه کرده‌ام که متأسفانه این روزها تهیه‌کنندگان بخش خصوصی تمایلی به ساخت آثار دفاع مقدسی ندارند و بخش‌های دولتی نیز پاسخ روشنی نداده‌اند. امیدوارم این فیلمنامه به سرانجام برسد و ساخته شود چرا که روایت‌های مستندی از شروع جنگ و تلاش زنان برای حفظ خاک دارد.

این نویسنده همچنین به تحقیقاتی که در این زمینه داشته و منابع مورد استفاده برای نگارش اشاره کرد و گفت: هم به لحاظ اصطلاحات نظامی تحقیقاتی داشتم و هم این که به دو منبع دیگر نیز رجوع کردم. منبع اول خطبه 185 نهج‌البلاغه است که از زبان حضرت علی (ع) مطرح شده و دیگری سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان لشکر 27 محمد رسول‌الله (ص) که در آن بر اهمیت عبرت گرفتن از حوادثی که به فاجعه دردناک کربلا انجامید، تأکید کردند و نقش مهم خواص به‌عنوان عناصر اهل فکر و معرفت و تحلیل را در تعیین مسیر حرکت تاریخ یادآور شدند.

حسن‌زاده درباره چرایی انتخاب این کتاب به‌عنوان اقتباس اظهار کرد: در کتاب "فرنگیس" به جزئیات دقیقی اشاره و روزهای آغازین جنگ و نقطه شروع آن که نزدیک‌ترین منطقه به مرز بود بررسی شده است. کتاب زاویه نگاه زنانه‌ای دارد که برایم جذاب بود. نکته بعد بحث حضور زنان به‌عنوان یک نماینده کوچک از جامعه روستای "گورسفید" در منطقه مرزی بین ایران و عراق در کرمانشاه است. سربازان عراقی از آنجا وارد خاک ایران شدند، در حالی که مردم فکر نمی‌کردند جنگی شکل گرفته و جانشان درخطر است و باید روستا را تخلیه کنند، اما پس از شدت گرفتن جنگ، آن‌ها شروع به تخلیه روستا می‌کنند. در این میان دختری جوان به خاطر عرق به خاک روستا و شهر خودش به دلایل مختلف پس از دور شدن از روستا به آن نقطه برمی‌گردد و هر بار اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد که تا پایان جنگ ادامه دارد. در واقع تعصب او به سرزمین برای من جالب بود. من در این فیلمنامه 9 سکانس را کامل از کتاب اقتباس کردم. اما شخصیت فرنگیس را با شخصیت‌های داستان خودم همراه کردم و به نحوی قصه نوشته شد که انگار فرنگیس با زنان دیگر همراه هم می‌جنگند و اتفاقات را رقم می‌زنند. در واقع فرنگیس وارد داستان دیگری شده است و در زمانه امروز زندگی می‌کند و گذشته را واکاوی می‌کند.

حسن‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا نویسندگان خیلی علاقه‌ای به اقتباس ادبی ندارند، گفت: من در یک سال اخیر با دو نویسنده صحبت کردم و هر دو آن‌ها می‌خواستند که فیلمنامه عین‌به‌عین کتاب نوشته شود، در حالی که این اتفاق میسر نیست. از سوی دیگر نویسنده‌ها به فیلمنامه‌نویس‌ها چندان اعتماد ندارند و این انتظارات موجب شده است اقتباس در سینما کمرنگ شود. سندیت منبع نیز مهم است و همین امر دست فیلمنامه‌نویس را می‌بندد و جلوی خلاقیت او را می‌گیرد. به همین دلیل فیلمنامه نویسان علاقه‌ای به اقتباس ندارند و اغلب یا اقتباس آزاد می‌کنند و یا کمتر از منابع مکتوب برای نگارش بهره می‌گیرند.