به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران، بالغ‌بر 500 اثر رسیده به نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس، دوشنبه 12 خرداد در محل انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس، مورد داوری قرار گرفتند.

این آثار در دو بخش تصویرسازی شامل طراحی‌های خطی و اسکیس و همچنین آثار اجراشده و طرح‌های فیزیکی، طی فرصتی سه‌ماهه و از زمان انتشار فراخوان این رویداد به این انجمن ارسال شدند.

اعضای هیئت‌داوران نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس شامل فاطمه بهرامی عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی و مدرس دانشگاه در بخش عفاف و حجاب، معصومه طلوع زمانی مدرس دانشگاه و از چهره‌های پیشکسوت عرصه طراحی لباس و دوخت در بخش الگو و دوخت، هدی فرهنگ طراح لباس و روانشناس در بخش روانشناسی، لیلا مناف‌پور طراح مد و لباس و مدرس دانشگاه در بخش هنری و مریم احمدی طراح مد  و لباس و مدرس دانشگاه در بخش طراحی، تمامی آثار را طی یک روز مورد داوری قرار دادند.

7bedbf55-4a43-411d-974a-2c435fa655f2

خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در مدل، رعایت اصول علمی در حوزه طراحی، استفاده از دانش فنی در الگو و دوخت، ایمنی سلامت و روانشناسی و همچنین عفاف و حجاب ازجمله شاخص‌های داوری بودند.

نوآوری در طراحی، انتخاب مناسب رنگ و تناسب تزئینات و ملحقات لباس در بخش هنری، تناسب خطوط و برش‌ها با کاربرد لباس، ایجاد کیفیت بصری و ارتباط نقش پارچه با مدل در بخش طراحی، قابلیت الگوسازی و تولید انبوه در بخش الگو و دوخت، انتخاب پارچه مناسب ازنظر بهداشت و سلامت و تأثیر طرح لباس در بهداشت روان و نظم‌پذیری دانش‌آموزان و راحتی و کاربردی بودن لباس در بخش روانشناسی و همچنین استفاده مناسب از طراحی متناسب با فرهنگ پوشش اسلامی ایرانی و ایجاد علاقه‌مندی در دانش آموزان به الزامانت پوشش در کشور ازجمله مؤلفه‌های داوری در بخش عفاف و حجاب به شمار می‌روند.

d481f305-d438-4d32-b93f-6907e906cc32

فراخوان نخستین مسابقه سراسری طراحی پوشاک مدارس، بهمن‌ماه سال گذشته با اهدافی همچون شناسایی و معرفی طراحان برتر پوشاک مدارس کشور، ایجاد فضای رقابتی سالم میان طراحان عرصه مد و لباس در حوزه پوشاک مدارس، تشویق طراحان به ارائه طرح و الگوهای متناسب با نیاز دانش‌آموزان و با در نظر گرفتن شأن جامعه دانش‌آموزی، کمک به ارتقای سطح طراحی پوشاک مدارس با الهام از نمادهای هنر ایرانی اسلامی و کشف استعدادهای نو و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی و معرفی به بخش تولید منتشر شد.

به‌زودی آثار برگزیده این رویداد از سوی انجمن فرهنگی هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران معرفی و مورد تجلیل و تقدیر قرار خواهند گرفت.