سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سریال "هم‌گناه" با حضور مصطفی کیایی کارگردان و پرویز پرستویی، حبیب رضایی، محسن کیایی، پدرام شریفی، روشنک گرامی، سوگل خلیق، حسین امیدی، افسانه چهره آزاد، شاهرخ فروتنیان بازیگران این سریال، عصر روز یکشنبه در باغ کتاب تهران برگزار شد.

مصطفی کیایی در ابتدای این نشست گفت: ما به نمایندگی از یک گروه بزرگ اینجا هستیم. فصل اول 12 قسمت بودد که به پایان رسید و به دلیل این که یک گذر زمانی سه ماه در قصه داریم، فصل دوم از دوشنبه 12 خرداد در 12 قسمت توزیع خواهد شد. از ابتدا نیز قرار بر این بود که یک فاصله زمانی داشته باشیم، اما به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه و نیازی که مخاطب برای سرگرمی داشت با حداقل زمان آمدیم و فصل دوم سریال را آغاز کردیم. درواقع این فاصله زمانی از آن جهت است که اگر بلافاصله فصل دوم سریال آغاز می‌شد مخاطب متوجه این تغییر زمانی نمی‌شد و برایش جا نمی‌افتاد.

محسن کیایی بازیگر و یکی از نویسندگان این سریال نیز ادامه داد: ما تقریباً از پایان قسمت 11 اعلام کردیم و روابط همه شخصیت‌ها را به یک ثبات رساندیم و حالا گذر زمان اتفاق می‌افتد. آرمان و زیبا، هدیه و فرهاد و قصه‌های دیگر هرکدام به یک ثبات رسیده‌اند. ضمن این که سریال از ابتدا برای 50 قسمت طراحی شده بود، اما از ما خواستند تا تعداد قسمت‌ها کمتر شود و به همین دلیل نیز نمی‌توانستیم خیلی وارد جزییات شویم.

او همچنین درباره خلق کاراکتر سیما نیز اظهار کرد: سیما زاییده ذهن من است. من کافه‌ای داشتم که تعداد زیادی از افراد ترنس آنجا رفت و آمد داشتند. ما این‌قدر همیشه گل‌درشت درباره این افراد کار کرده‌ایم که متأسفانه مخاطب پس می‌زند. برای من پرداخت اجتماعی این شخصیت مهم نبود بلکه بازخورد و نوع نگاه خانواده برای من اهمیت داشت. باید بسترسازی درباره این معضل اجتماعی می‌شد و نگاه به او و مشکلاتش در خانواده مطرح می‌شد. زمانی که من با این افراد صحبت می‌کردم اصلاً رفتار غلوآمیزی نداشتند که حالا بخواهیم درباره سیما اغراق کنیم.

در ادامه این گفت‌وگو مصطفی کیایی نیز عنوان کرد: اولین کلیشه درباره ترنس‌ها ظاهر پسرانه و هیکلی است، در حالی که خیلی از آن‌ها این‌طور نیستند و از نظر فیزیکی نشانه و نمود بیرونی ندارند. به همین خاطر سوگل خلیق به‌عنوان بازیگر این نقش انتخاب شد و اغراقی هم وجود ندارد. بیشتر بحث روانشناسی این افراد برای ما مطرح بود.

محسن کیایی همچنین درباره قصه سریال گفت: دغدغه ما خانواده است و موضوعی است که به آن علاقه‌مندیم، اما قرار نیست راه‌حل نشان مخاطب دهیم ما تنها موضوع را مطرح می‌کنیم. امروز دیگر شرایط مانند گذشته نیست و تلاشمان نمایش واقعیت به شکل قابل لمس بود. تفاوت و تضادی که بین نسل‌هاست و خیلی سریع در حال تغییر است برای ما اهمیت داشت و می‌خواستیم اتفاقاتی که در جامعه رخ می‌دهد و به خانواده ضربه می‌زند را به نمایش بگذاریم. امروز شکل رفتار آدم‌ها و نحوه تصمیم‌گیری آن‌ها متفاوت است و تلاش کردیم هم نقد کنیم و هم نمایش دهیم.

مصطفی کیایی نیز توضیح داد: خانواده صبوری در داستان نماد امروز جامعه است، کسی مثل فرید می‌خواهد آن را اداره کند. فریبرز می‌خواهد آن را هدایت کند، آرمان اما سرکش است و دیگر شخصیت‌ها هر یک نماینده‌ای از جامعه هستند. این روابط و مسائل در جامعه وجود دارد.

پرویز پرستویی که نقش فریبرز را در این سریال ایفا می‌کند نیز در ادامه این نشست درباره حضورش در شبکه نمایش خانگی گفت: همیشه نسبت به نمایش خانگی گارد داشتم و از سال ۸۸ که با تلویزیون خداحافظی کردم حس می‌کردم حیف شد که این پایگاه خوب از دست رفت. همیشه خودم را در تئاتر، سینما و تلویزیون تقسیم کردم و نگاه صرف به یک مدیوم نداشتم. ضمن این که فکر می‌کردم آثار شبکه نمایش خانگی، اصطلاحاً شونه تخم مرغی هستند، اما با ساخت سریال "شهرزاد" در فصل اول این تابو شکسته شد و حس کردم اگر در تلویزیون نمی‌شود کار کرد، می‌توان از این طریق به خانه‌ها رفت. همه مردم سینمابرو نیستند و باید در این فضا نیز خوراک خوب برای مخاطب فراهم کرد. خدا با ما یار بود و در "مطرب" تجربه خوبی را با کیایی‌ها پشت سر گذاشتم، با همه مشکلات از نظر من "مطرب" کار درخشانی است که از آن همچنان دفاع می‌کنم. بعد از اتمام آن صحبت‌هایی با محسن داشتم، اما از کنار آن رد شدم. تا زمانی که مصطفی درباره این سریال صحبت کرد. از آنجا که تجربه‌ای که با هم داشتیم خوب بود، حس کردم مآمن خوبی است برای تکرار این تجربه؛ 10 قسمت آماده را خواندم و بعد این من بودم که اصرار می‌کردم که حتماً این کار انجام شود. هر قسمت این سریال می‌تواند یک قصه سینمایی باشد و پلان‌ها و دکوپاژ کاملاً سینمایی بود و به آن آب بسته نشد. قصه به‌روز است و همه آن را حس کردیم و حتی هم‌گناه هستیم. همه جور گپ و گفتی در این سریال وجود دارد و جزو شرح وظایف من بود و خوشحالم که این تجربه را پشت سر گذاشتم.

مصطفی کیایی درباره تأثیر شبکه نمایش خانگی و کار در آن نیز گفت: قرنطینه باعث شد تا پلتفرم‌ها جایگاهشان تثبیت شود و بهتر دیده شوند. بخصوص در زمانی که رسانه ملی نمی‌تواند مخاطب را راضی کند این پلتفرم‌ها هستند که این کار را انجام می‌دهند. رقابتی که بین صداوسیما و پلتفرم‌ها ایجاد شده جدی است و پلتفرم‌ها در این زمینه موفق‌تر عمل کرده‌اند، اما برای درگیر شدن مخاطب، در هر مدیومی حرف اول و آخر را قصه می‌زند و مخاطب با قصه همراه می‌شود. من حتی در سینما نیز قصه‌گویی می‌کنم که پایه اول است، بعد بازیگرانی که در نقش بنشینند و بعد کارگردانی باعث جذب مخاطب می‌شود.

حبیب رضایی که سال‌هاست به تربیت بازیگران جوان مشغول است، در ادامه درباره امکان ورود جوانان به عرصه بازیگری بیان کرد: در عرصه هنر رعایت جوانی یا تناسب سن، هیچ الزامی نیست. هنر یک امر خلاقه است و بین هزار تا هر ده هزار نفر، یک نفر به یک بازیگر خلاق تبدیل می‌شود. ما در انجمن بازیگران سینما حدود ۴۶۰ بازیگر عضو داریم، ولی این تعداد بازیگر نداریم. بیش از صد آموزشگاه سینمایی داریم، اما لزوماً این‌ها نمی‌توانند بازیگر تربیت کنند. آموزش بازیگری یک غلط مصطلح است ما پرورش بازیگری را داریم.

او ادامه داد: برای ورود به این عرصه احتیاج به لابی نیست بلکه توانایی بازیگر اگر نشان داده شود این صنعت تشنه، قطعاً او را دعوت می‌کند. ما جوانان بسیاری داریم که توانایی خود را نشان داده‌اند که نمونه بارز آن نوید محمدزاده است. ما خیلی وقت‌ها تنبلی خود را بر عهده مسائل دیگر می‌اندازیم، در حالی که تنها توانایی است که اهمیت دارد.

ساقی حاجیلو بازیگر نقش هدیه نیز درباره حضورش در این سریال توضیح داد: من برای نقش هدیه تست‌های مختلفی دادم و قبل از آن هم تجربه تصویری نداشتم و تئاتر کار کرده بودم. آقای کیایی به من اعتماد کرد و نفر آخری بودم که برای این نقش انتخاب شدم.

علی کوچکی دیگر نویسنده این سریال نیز بیان کرد: طراحی این سریال ده سال طول کشید و ما با آن زندگی کردیم. طرح این سریال خودش یک رمان است و بعد از صحبت‌هایی که شد آن را فشرده کردیم و امیدوارم که این روند خوب پیش برود و همچنان مخاطبان کار را دوست داشته باشند.

او همچنین درباره ادامه ساخت این سریال و کم کردن از حجم آن توضیح داد: قصه کامل نوشته شده است، اما این کوچک شدن لطمه‌ای به کار نزده است و ممکن است برای فصول بعدی این اتفاق بیفتد و از آن متن‌ها برای ادامه سریال استفاده شود.

پرستویی در خاتمه درباره سؤالی درباره ورود پول‌های کثیف اظهار کرد: این کار برای ما قداست دارد و مهم است که تهیه‌کننده کیست و قبل از این که پول کثیف بحث‌برانگیز باشد، برای من مهم است تهیه‌کننده و کارگردان چه کسانی هستند.

وی افزود: دو کاری هم که با این گروه انجام دادیم با آقای کیایی بود که پولش شریف بود و خودش شرافت کاری دارد. از خود مایه گذاشته است، اما تهیه‌کنندگانی داریم که این نام را یدک می‌کشند و کارت تهیه‌کنندگی نیز دارند، اما همه می‌دانند پول‌هایشان از کجاست. من تا حالا با پول کثیف کار نکرده‌ام و برایم اهمیت دارد این پولی که وارد می‌شود شریف باشد. گاهی افرادی می‌آیند سرمایه‌گذاری می‌کنند که همه می‌دانند این پول از کجاست. این مسئله برای من مهم است و هیچ‌وقت به آن سمت و سو نخواهم رفت.