به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:

"ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته‌­اند.

ادیب وارسته و شاعر اخلاق­‌مدار خطه همیشه بهار گلستان، "مختومقلی فراغی" در زمره بزرگانی است که شهره عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.

او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­‌نفس با آنان از دردها و دغدغه­‌های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبر رحمت حضرت خاتم­­‌الانبیاء(ص) و اهل بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.

او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق­‌مداری، مردم داری، دین­‌باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره‌­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که هم‌چنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می‌بخشد. شکوه نام او تا بدان‌جاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.

تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقه مفقوده جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت­‌های اخلاقی و نوع دوستی و غم‌خواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­زند و آثار او را به گنجینه­‌ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است.

با گرامیداشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه‌­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می­کنم و از دست­‌اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم".