سرویس مد و لباس هنرآنلاین: از آنجا که شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کارها را دستخوش ضرر و زیان مالی کرده است، به نظر می‌رسد در چنین شرایطی پرداخت وام از سوی بخش دولتی خواهد توانست بخشی از این ضرر و زیان را جبران سازد.

بر همین اساس و در روزهای اخیر، علاءالدین ازوجی مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با پرداخت وام کرونایی به صاحبان مشاغل گوناگون از جمله فعالان صنعت نساجی و پوشاک عنوان کرده است که ابتدا پیامک‌هایی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیش از یک میلیون واحد اقتصادی به‌شدت آسیب‌دیده از پنجشنبه گذشته آغاز شد و طی امروز یا فردا به پایان می‌رسد.

نظر به گفته‌های ازوجی، پس از ارسال پیامک مبنی بر اینکه کارفرما می‌تواند در صورت تمایل ثبت نام کند، کارفرمایان از چهارشنبه هفتم خردادماه به‌تدریج می‌توانند با مراجعه به سامانه کارا اقدام به ثبت نام کنند.

روند کار به این صورت است که بر اساس کد ملی که کارفرما وارد سیستم می‌کند فرایند ثبت نام آغاز می‌شود. سپس مشخصات اولیه کارفرما بر اساس اطلاعات تأمین اجتماعی ارائه می‌شود.

هر کارفرمایی که ثبت نام کند و بتواند داده‌های لیست تأمین اجتماعی در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد، کار تأمین تسهیلاتش سریع‌تر انجام خواهد شد.

همچنین یک مرکز تماس توسط دفتر سیاست‌گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آماده شده تا اگر اعتراضی از سوی کارفرما یا خویش‌فرمایی مبنی بر عدم دریافت پیامک صورت گیرد، به‌صورت شبانه‌روزی بتواند پاسخ سؤالات خود را از این مرکز تماس بگیرند.

نزدیک به سه میلیون شاغل بیمه‌شده در این یک میلیون واحد اقتصادی آسیب‌دیده مشغول به کار بوده‌اند که در صورت تأیید، اطلاعات به بانکی که خود متقاضی در سامانه ثبت کرده است، ارسال می‌شود.

یکی از مبناهای اصلی برای ارائه تسهیلات کرونا، نیروی کار شاغل بیمه‌شده در این بنگاه‌ها است. به ازای هر یک نفر شاغل بیمه‌شده که در بنگاه فعال باشد ۱۲ میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد. واحدهایی که به‌اجبار تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

به گفته ازوجی، تا دو ماه آینده پرداخت‌ها به‌طور کامل انجام خواهد شد.

بر این اساس، بنگاه حتماً باید فعال باشد، نیروی کار را حفظ کند، شاغل بیمه‌شده داشته باشد؛ بنابراین اگر یک بنگاه نیروی کار خود را تعدیل کرده باشد و نیروی کار جهت دریافت بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول این طرح نخواهد بود.

برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد حمایت در قالب پرداخت دستمزد خواهد بود و ۳۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است. برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد به‌عنوان دستمزد و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.