سرویس تجسمی هنرآنلاین: ایرج اسکندری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره گذران دوران قرنطینه گفت: از اوائل اسفند با تعطیلی دانشگاه‌ها من هم خانه‌نشین شدم و بیش از دو ماه در منزل بودم. در این مدت برنامه منظمی برای کار چیدم و مجموعه اتودهایی که از قبل داشتم را کامل کردم که تبدیل به یک مجموعه طراحی خیلی خوب شد و تعدادی از آنها را در اینستاگرام به نمایش گذاشتم. این خانه‌نشینی یک توفیق اجباری بود که بتوانیم در منزل باشیم و بیشتر کار کنیم. برای ما نقاشان کار چندان مشکلی نبود که در خانه بمانیم و کار کنیم زیرا روال معمول زندگی ما به همین شکل است. البته به تازگی به آتلیه می‌روم و کار روی آثار بزرگی که در دست داشتم را ادامه می‌دهم.

اسکندری ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها همچنان تعطیل هستند، در فضای مجازی با دانشجویان در ارتباط هستم و برنامه‌های کاری را به آنها می‌دهم. تدریس مجازی در این مدت تداوم داشته و در پایان ترم نیز به صورت حضوری یا مجازی دانشجویان کارهای خود را ارائه می‌دهند.

او درباره مشکلات آموزش آنلاین گفت: در دروس تئوری مشکلی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین نیست، اما در کارهای عملی با توجه به شرایطی که پیش آمده است مجبور هستیم هماهنگی‌هایی برای آموزش انجام دهیم. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد چون تدریس نقاشی در آتلیه انجام می‌شود و دانشجو باید در لحظه کار کند و اشکالات خود را متوجه شود. اما من به دانشجویان گفتم که در خانه هم شرایط مناسب را ایجاد کنند و طراحی و نقاشی را انجام دهند. حضور در کلاس عملی قابل مقایسه با فضای مجازی نیست، اما شاید مجبور باشیم تا یکی، دو سال به دلیل ادامه داشتن شیوع بیماری کرونا این کار را انجام دهیم. با شرایط جدید و مشکلات خاصی مواجه هستیم و باید تغییراتی مناسب در شرایط خود ایجاد کنیم تا بتوانیم با آن هماهنگ شویم.

اسکندری درباره تاثیر گذاشتن شرایط فعلی بر آثار هنری گفت: اعتقاد دارم هنرمند باید برنامه خود را طبق استراتژی که در طول سال‌ها تعیین کرده است ادامه دهد. معمولاً اتفاق‌هایی در جریان زندگی ما رخ می‌دهد و حوادثی مانند زلزله، سیل، جنگ و... پیش می‌آید؛ اما هنرمند باید کار خودش را ادامه دهد. آگاهی دادن نسبت به مسائلی که وجود دارد کار رسانه‌های خبری و شاخه‌های هنری مانند گرافیک، کاریکاتور و... است که می‌توانند در این شرایط فعالانه و مؤثر کار کنند، اما دنیای نقاشی خیلی پیچیده‌تر است.

این هنرمند با بیان اینکه قطعاً این مسائل روی کار نقاش تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: من روند همیشگی کارم را ادامه دادم و خود را مقید به این‌که تابع شرایط مقطعی روز باشم نمی‌دانم؛ اما در تاریخ و امضای آثارم نوشتم که این کار در دوران کرونا انجام شد. ممکن است ۲۰ سال دیگر کسی کارم را ببیند و متوجه شود که این نقاشی مربوط به این زمان است.

اسکندری افزود: همین ادامه دادن کارها این پیام را دارد که تلاش هنرمند در این دوران سخت نیز متوقف نشده است. مانند آن پرستار و پزشکی که کار خودش را متوقف نکرده و در این شرایط محکم‌تر ادامه می‌دهد، ما هم به عنوان هنرمند کار خود را ادامه می‌دهیم و تحت تاثیر مسائل جانبی قرار نمی‌گیریم. همین تلاش هنرمندان می‌تواند پیامی برای مبارزه در برابر مشکلاتی که پیش می‌آید داشته باشد و برای جامعه روحیه‌بخش باشد.