سرویس تئاتر هنرآنلاین، فراخوان مسابقه نمایشنامه‌نویسی "امضا" با موضوعیت دروغ منتشر شد و برگزارکنندگان این مسابقه افروز فروزند، پژند سلیمانی و کیمیا کاظمی هستند. همچنین داوری آثار نیز توسط محمدامیر یاراحمدی، محمد رحمانیان، هنگامه قاضیانی، افشین هاشمی و محمد یعقوبی انجام می‌شود.

پژند سلیمانی یکی از سه برگزارکنندگان مسابقه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره هدف از برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی "امضا" گفت: در طول چند ساله گذشته در عرصه هنرهای نمایشی کمبود مسابقات نمایشنامه‌نویسی و ادبیات نمایشی داشته‌ایم و تقریباً جشنواره مستقل و ادامه‌داری در این‌خصوص نداشته‌ایم، بنابراین ما نیز با این هدف شروع به کار کرده و حرکتی مستقل را ترتیب دادیم و با وسواس و دقت خاصی برآن شدیم تا این کار را انجام دهیم. مفتخر به آن هستم تا اعلام کنم در این اوضاع نابسامان که امکان آن وجود ندارد تا برای انجام کاری برنامه‌ریزی درستی شود، تقریباً طبق زمانی که درنظر داشتیم فراخوان این جشنواره را منتشر کردیم.  

او در ادامه افزود: خانم افروز فروزند چندی پیش با من تماس گرفت و درباره برگزاری این مسابقه با یکدیگر گفت‌وگو کردیم و سپس خانم کیمیا کاظمی نیز در کنار ما قرار گرفت و ما سه نفر تصمیم گرفتیم به عنوان برگزارکنندگان این مسابقه فعالیت خود را آغاز کنیم. واقعیت این است که در ارتباط با تمام مراحل این جشنواره بسیار فکر، بررسی و تحقیق کردیم. از آنجا که سال گذشته نیز به عنوان داور و مدیرمسئول انتشارات پیام چارسو، تجربه برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی "پنج اثر" را در کنار خانم‌ها سمانه زندی‌نژاد، تهمینه محمدی و شهرزاد آذرپور و آقای امید پناهی نیز داشتم، آمادگی بیشتری دارم تا در کنار دیگر عزیزان به منظور برگزاری این مسابقه قرار بگیرم.

این بازیگر همچنین اضافه کرد: در واقع مسابقه نمایشنامه‌نویسی "امضا"، امضای نمایشنامه‌نویسان است تا ما بتوانیم از این طریق نمایشنامه‌های برتر را انتخاب و معرفی کنیم. همواره به این موضوع فکر می‌کنم طی سال‌های گذشته کمبود نمایشنامه‌های تالیفی را بیشتر داشته‌ایم و نبود نمایشنامه خوب دغدغه بسیاری از کارگردان‌ها است. هدف ما به منظور برگزاری این مسابقه این بود تا جایزه‌ای را برای ادبیات نمایشی ترتیب دهیم و امکان و جایگاهی را به وجود آوریم تا نمایشنامه‌نویسان آثارشان را ارسال کنند و بدانند که در صورتی‌که اثرشان به عنوان نمایشنامه برگزیده انتخاب شود به دلایل ویژه نوشتاری است؛ به این معنی که اثر منتخب دارای خصوصیت‌هایی است که می‌توان آن را اثر برتر نامید و با اطمینان خاطر بپذیرند که این نمایشنامه بدون هیچگونه شرایط خاص در حوزه نمایشنامه‌نویسی است و فقط در ارتباط با قدرت قلم‌شان مورد قضاوت قرار ‌گرفته‌اند و برگزیده شده‌اند.  

سلیمانی درباره موضوعیت این مسابقه که دروغ در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: ما در ارتباط با موضوع این جشنواره بسیار فکر کردیم و ایده‌های بسیاری مطرح کردیم و به این منظور جلسات آنلاین طولانی داشتیم و درباره موضوعات مختلف بسیار صحبت کردیم. به اعتقاد ما، موضوع دروغ بسیار جهان شمول آمد و در این راستا با جمله‌ای از ویکتور هوگو برخورد کردیم که؛ "معمولاً در جوامعی که مردم زیاد قسم می‌خورند، دروغ در میان آنها بیشتر از هر جای دیگری رواج دارد". بر این اساس بر آن شدیم تا موضوع جشنواره را دروغ انتخاب کنیم.           

پژند سلیمانی در پایان صحبت‌هایش گفت:هدف از برگزاری مسابقه نمایشنامه‌نویسی "امضاء" این است تا بهترین نمایشنامه را انتخاب کنیم و شرکت در این مسابقه اساساً برای کسانی است که نمایشنامه‌نویس هستند. گاهی از سوی افرادی که چندین کتاب دارند و نمایشنامه‌نویسان مطرحی هستند، پرسش می‌شود که آیا ما نیز امکان شرکت در این مسابقه را داریم؟ تمام افرادی که دستی به قلم دارند، کتاب یا رمانی نگاشته‌اند در مسابقاتی چون داستان‌نویسی "جمالزاده" شرکت می‌کنند. مسابقه نمایشنامه‌نویسی "امضاء" نیز برای همه نمایشنامه‌نویسان فارسی‌نویس سراسر دنیا است.  

93fab533-a960-4f67-8850-55c43de467eb (1)

مسابقه‌‌ نمایشنامه‌نویسی "امضا"

دبیرخانه‌ مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی "امضا" به منظور ایجاد بستری برای نمایشنامه‌نویسان فارسی‌زبان اقدام به برگزاری سالانه‌ی مسابقه‌ نمایشنامه‌نویسی کرده ‌است. اولین دوره‌ این مسابقه با موضوع "دروغ" در سال ١٣٩٩ برگزار می‌شود. آثار ارسالی، توسط گروه داوران این دوره متشکل از:

محمد امیریاراحمدی، محمد رحمانیان، هنگامه قاضیانی، افشین هاشمی و محمد یعقوبی ارزیابی خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند آثار تالیفی و اقتباسی خود را با شرایط زیر برای دبیرخانه ارسال کنند:

١. تمامی نمایشنامه‌نویسان فارسی‌نویس با هر سن و شرایطی می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

٢. موضوع مسابقه "دروغ" و هر مورد مرتبط با آن است.

 ٣. مسئولیت صحت نام نویسنده‌ی اثر تالیفی به عهده‌ی ارسال‌کننده‌ی اثر است. در صورت محرز شدن عدم تطابق نام ارسال‌کننده و نویسنده‌، اثر در هر مرحله از مسابقه، کنار گذاشته خواهد شد.

۴. آثار اقتباسی باید با ذکر منبع ارسال شوند.

۵. آثار ارسالی نباید پیش‌تر به صورت کتاب و یا در مطبوعات منتشر شده ‌باشند.

۶. محدودیت کلمه برای نمایشنامه‌ها وجود ندارد.

٧. هر شرکت‌کننده می‌تواند تنها یک اثر را  برای مسابقه ارسال کند.

٨. ارسال اثر به‌عنوان رضایت متقاضی برای چاپ (در صورت برگزیده‌شدن) تلقی می‌شود.

٩. نام و نام خانوادگی کامل مولف/ شماره‌های تماس/ نشانی/ میزان تحصیلات

در ابتدای فایل متن نمایشنامه و هم‌چنین در متن ایمیل نوشته شوند.

١٠. آثار باید در دو نسخه‌ی پرینت شده به آدرس: تهران، صندوق پستی ۱۴۱۴۵/۱۹۵

و هم‌چنین در قالب فایل Word و PDF به همراه کپی کارت شناسایی مولف، به نشانی الکترونیک Emza.drama@gmail.com

ارسال شوند.

در صورت عدم ارسال ایمیل و یا نسخه‌های پرینت شده، آثار مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

۱۱. این مسابقه پنج کاندیدا خواهد داشت و اثر برگزیده‌ی این دوره، برنده‌ی تندیس مسابقه، لوح تقدیر و چاپ اثر به صورت مستقل خواهد بود.

آثار چهار کاندیدای نهایی دیگر در یک مجموعه (مجلد) چاپ خواهند شد.

۱۲. مهلت ارسال آثار تا ٣١ مردادماه ١٣٩٩ است.

گفتنی‌ است این دوره از مسابقه‌ی سالانه‌ی نمایشنامه‌نویسی "امضا" کاملاً مستقل و به کوشش افروز فروزند، پژند سلیمانی و کیمیا کاظمی برگزار می‌شود.

برای اطلاع از اخبار مسابقه، "امضا" را در اینستاگرام و تلگرام به نشانی emza_drama@ دنبال کنید.