سرویس تجسمی هنرآنلاین: مارک کوئین (Marc Quinn) هنرمند انگلیسی که با ساخت مجسمه‌های عجیب مشهور است، این روزها مجموعه‌ای نقاشی ارائه داده که تحت تاثیر قرنطینه به خاطر شیوع ویروس کرونا در لندن خلق شده‌اند.

این هنرمند که با ساخت مجسمه‌ خود با عنوان "خویش" در سال ۱۹۹۸ با خون منجمد شده‌اش به شهرت رسید و این پروژه هنری را هر پنج سال یک بار تکرار می‌‌کند؛ در زمانی که بسیاری از هنرمندان در انزوا در پی شیوع کرونا به سر می‌برند، دست به ابتکار جالبی زده است و از اخبار منتشر شده در رسانه‌ها و به ویژه صفحات مجازی، مجموعه‌ای جدید با عنوان "نقاشی‌های ویروسی" خلق کرده است.

او این تابلوها را با انتخاب عکس‌هایی از رسانه‌ها و صفحه اینستاگرامش خلق می‌کند و از طریق آنها، پارادوکس زندگی امروز را از طریق یک زمان واقعی و تغییر سبک زندگی بر اساس یک دشمن غیرقابل دیدن ارائه می‌دهد.

او با بزرگ کردن عکس‌هایی از اخبار کرونا و پاشیدن رنگ بر روی آنها احساس خود را به شکل انتزاعی بروز می‌دهد.

مارک کوئین

کوئین درباره این پروژه خود گفت: "برای هنرمند بودن، تنها راهی که می‌توانم با واقعیت مقابله کنم، تبدیل آن به هنر است. زیرا اینگونه جهان را می‌فهمم و هضم می‌کنم. در زمان گذشته مردم برای بزرگداشت لحظات تاریخی، نقاشی‌هایی را خلق می‌کردند؛ حالا ما یک لحظه تاریخی داریم که هر ساعت اتفاق می‌افتد؛ پس به عنوان یک هنرمند چگونه باید نسبت به آن واکنش نشان داد؟ چگونه می‌توان نقاشی تاریخ را در مورد احتمالاً تاریخی‌ترین واقعه‌ای که تاکنون در آن زندگی کرده‌ایم‌، خلق کرد؟ "

او می‌گوید: "احساساتم در مورد وقایع کنونی همیشه در حال تغییر است، تحسین، ناامیدی، عصبانیت و... مانند یک ماشین لباسشویی عاطفی در یک روز تمام احساسات را پشت سر می‌گذارم. برای همین زمان بسیار خوبی برای ساختن هنر و همچنین یک زمان دشوار برای انسان بودن است. تمام افرادی که من معمولاً با آنها کار می‌کنم در خانه کار می‌کنند، بنابراین من به اصول اولیه نقاشی بازگشتم، فقط من هستم، بوم و مقداری وسایل نقاشی ... و بی سر و صدا."

کوئین تصاویر آثارش را به شکلی تصادفی انتخاب می‌کند: "گاهی اوقات یک داستان مهم درباره وضعیت کنونی را انتخاب می‌کنم و بعضی اوقات اصلاً اخبار ربطی به قرنطینه ندارد، مثلا داستان می‌تواند در مورد طبیعت باشد یا فرار از آن."

نقاشی‌ها او داستان‌هایی از عجیب‌ترین زمانی را که بشر تجربه کرده، روایت می‌کنند. کوئین قصد دارد بخشی از فروش "نقاشی ویروسی" را به سازمان بهداشت جهانی و سازمان خدمات بهداشت ملی انگلستان (NHS) اهدا کند و تاکنون حدود 20 اثر خلق کرده است.

مارک کوئین

مجموعه "نقاشی‌های ویروسی" در ادامه مجموعه‌ای است که کوئین در طی 10 سال گذشته با عنوان "تاریخ نقاشی‌‌ها" کار کرده است. این مجموعه شامل آثاری است با مفهوم نظم و هرج و مرج که او نقاشی‌هایش را بر اساس عکاسی از اخبار مربوط به شورش‌ها و انقلاب‌ها کار می‌کند. کوئین در این مجموعه آثار با بزرگ کردن عکس‌ها و پرتاب کردن رنگ بر روی آن این آثار را خلق کرده است.