سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی حمیدرضا امامی با عنوان "میانجی" در گالری اُ به دو شکل آنلاین و حقیقی برگزار شد. امامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: در ادامه کارهای قبلی خود، این مجموعه را از اواسط سال ۹۷ شروع کردم. همیشه در نقاشی‌هایم فضاهایی را نمایش می‌دهم که از نظر ساختاری با کیفیت نور و سایه عجین شده‌اند، اما در کارهای اخیر با وجود اینکه همان نور و سایه وجود دارد، از سطوح تیز و لبه‌دار خبری نیست و همه فضا در هاله‌ای از مه فرو رفته است.

امامی افزود: ایده این آثار از محیط اطراف و زمانی به ذهنم رسید که دیدم در ساعات صبح و شب مه غلیظی محیط اطراف خانه‌ام را می‌پوشاند. از سوی دیگر کارخانه‌ای در نزدیکی خانه ما وجود دارد که هر روز دود سنگین آن فضا را احاطه می‌کند. بنابراین در پس‌زمینه ذهن من این ابهام در فضا و محیط پیرامون وجود داشت. درعین‌حال همین ابهام در محیط سیاسی و اجتماعی ما نیز وجود دارد و بخشی از اتفاقات را نمی‌توانیم درست ببینیم و تصویر واضحی از آنچه رخ خواهد داد، نداریم. حتی شیوع بیماری کرونا هم به این ابهام دامن زد و احساس کردم این مه‌آلود بودن محیط با فضای ذهنی و جامعه ما بسیار سازگار است.

او با اشاره به نام این مجموعه گفت: نقش میانجی، واسطه‌گری در امور است و در این تابلوها هم دود و غبار، حکم میانجی و واسطه‌ای بین مخاطب و فضایی که در تابلو می‌بیند را دارند. این ابهام به وجود می‌آید که آیا این واسطه می‌خواهد بیاید و کل فضا را بگیرد و ابهام را کامل کند، یا اینکه با امیدواری می‌توانیم فکر کنیم آن گردوغبار کم‌کم کنار می‌رود و فضا بهتر دیده می‌شود. شرایط کنونی جامعه ما هم به همین شکل است. اگر دید امیدوارانه داشته باشیم، فکر می‌کنیم که مشکلات برطرف می‌شود و اگر ناامید باشیم، فکر می‌کنیم مشکلات همه‌جا را می‌گیرد و دیگر نمی‌توان کاری کرد. این تناقض از کودکی در زندگی ما بوده و حالا بخشی از محتوای کارم شده است.

امامی افزود: تاثیرات شیوع کرونا در کارهای آخر این مجموعه وجود دارد و علاوه بر آن تاثیرات اتفاقات اجتماعی که در چند ماه گذشته رخ داد، وارد کارم ‌شد. فضای مات و رنگ‌های خاکستری در این آثار دیده می‌شوند، درحالی‌که مجموعه‌های قبلی من رنگین‌تر بودند. ماده کار من رنگ‌روغن است اما از هیچ مدیومی استفاده نکردم و در نتیجه رنگ‌ها کاملا مات دیده می‌شوند. قصدم از این کار هماهنگی رنگ‌ها با حال و هوای روزگار خودمان بود.

او درباره برگزاری نمایشگاه در شرایط فعلی گفت: بیماری کرونا همچنان ادامه دارد و زمانی برای پایان آن متصور نیست و درعین‌حال مدت مدیدی است که همه مراکز فرهنگی و‌ هنری تعطیل هستند. احساس کردیم یک خمودگی از لحاظ فرهنگی به وجود آمده  است که به مردم آسیب می‌زند. بنابراین با پیشنهاد گالری تصمیم گرفتیم این نمایشگاه را در این شرایط به دو شکل حقیقی و مجازی برگزار کنیم. جالب بود که بسیاری از مخاطبان هم با حضور در گالری ابراز می‌کردند که دلشان برای بودن در این فضا تنگ شده است. بااین‌حال عده زیادی به دلیل شیوع بیماری نتوانستند در گالری حضور پیدا کنند و آثار را به‌صورت آنلاین دیدند. تعداد بازدیدکنندگان در فضای مجازی بسیار زیاد بود و در مجموع تعداد مخاطبان راضی‌کننده است.

امامی افزود: هنوز پاسخ قطعی برای خوب یا بد بودن نمایشگاه مجازی وجود ندارد، اما به نظرم نه تنها در شرایط فعلی که حتی پس از پایان بیماری کرونا هم گالری‌ها می‌توانند در کنار نمایشگاه حقیقی خود یک نمایشگاه مجازی برای کسانی که امکان حضور در گالری ندارند، برگزار کنند.