سرویس تئاتر هنرآنلاین: پریناز آل‌آقا رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان خانه تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ضرورت تعریف و ثبت مشاغل هنری به عنوان یک شغل گفت: قطعاً باید فعالیت‌های هنری جزو مشاغل محسوب شوند، چراکه هنرمندان بخشی از جامعه‌اند اما فعالیت آن‌ها به عنوان ردیف شغلی رسمی شناخته نشده، بنابراین از مزایایی همچون بیمه، حقوق بازنشستگی و... محروم مانده‌اند.

او در ادامه عنوان کرد: طبیعتاً ثبت فعالیت‌های هنری به عنوان یک شغل می‌تواند تمامی مزایای حمایتی را برای هنرمندان به ارمغان آورد. به نظرم از این مرحله به بعد است که می‌توان درخصوص داشتن صنف در هر یک از رشته‌ها به معنای حقیقی صحبت کرد و پیگیر احقاق حقوق هنرمندان بود.

رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان خانه تئاتر درباره نبود تناسب میان رشد کمی نیروی انسانی با فضاهای فعالیت هنری یادآور شد: این موضوع سال‌هاست که مورد بحث در  مجامع هنری است و مورد انتقاد اکثر کارشناسان. البته این مسئله نیاز به واکاوی فراوانی دارد، اینکه چه عواملی باعث می‌شود میان خروجی فضاهای آکادمیک و آموزشگاه‌های هنری و بازار کار تناسب مناسبی وجود نداشته باشد یک روی سکه است و ضررهای فراوان این عدم تناسب روی دیگر.

آل آقا همچنین اضافه کرد: معضلات و مشکلاتی که امروزه خود را به شکل‌های گوناگونی عرضه کرده است و شاید مشکلات مالی و روحی فارغ‌التحصیلان بیکار و جذب بازار کار نشده، عیان‌ترینشان باشد. سوال اساسی اینجاست به کدام دلیل کارشناسانه خروجی فضاهای آموزشی ما باید چندین برابر فضای کار و تقاضا باشد؟ و چرا در همه این سالها سیاست‌گذاران فرهنگی به این خلل بزرگ توجهی نداشته‌اند.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: مسئله عرضه و تقاضا در مباحث فرهنگی نیاز به نگاه کارشناسانه دارد. این معضل فقط متعلق به فضای هنری نیست و در سال‌های اخیر اکثر فضاهای اقتصادی کشور را درگیر خود کرده به اعتقاد من برای حل این معضل نیاز به استفاده توامان از تجربیات کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و هنری است.

پریناز آل آقا در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: پیشنهاد خاصی به مسئوان ندارم چراکه اگر گوش شنوایی وجود داشت پیش از این به فریادها و صحبت‌های افرادی که قبلا هم معترض بودند واکنشی نشان داده شده بود و راه‌حلی از سوی مسئولان ارائه می‌شد تا در گرداب معظلات روزافزون امروزی گرفتار نمی‌شدیم.