سرویس مد و لباس هنرآنلاین: شهرزاد اخگر محقق، مدرس دانشگاه و از چهره‌های فعال عرصه مد و لباس درباره زوایای گوناگون تأثیر ویروس کرونا بر صنایع کوچک و بزرگ به‌ویژه عرصه پوشاک به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: همواره وقتی می‌خواهیم در ارتباط با یک موضوع راهکاری ارائه دهیم، باید یک قدم به عقب برگردیم و آن بحران را بهتر بشناسیم. کرونا زنگ خطری را برای تمام کسب و کارها و صنایع به صدا درآورد و این نکته را گوشزد کرد که از این پس چگونه می‌توان با چنین بحران‌های عالم‌گیری مواجهه درست داشت، هرچند چنین مسئله‌ای غیرقابل‌پیش‌بینی هم نبود.

او افزود: مردم تصور نداشتند یک ویروس به این شکل تمام دنیا را بگیرد و در تمام شئون زندگی آن‌ها اثر گذارد. بسیاری از کسب و کارها در حوزه پوشاک در دو ماه آخر سال بالاترین برداشت را از کشت‌های خود طی ماه‌های مختلف سال دارند و به همین دلیل ضربه مهلکی ویروس کرونا به فعالان صنعت پوشاک وارد شد.

اخگر اذعان داشت: مشکلات متعددی که در پی شیوع ویروس کرونا به فعالان صنعت نساجی و پوشاک وارد شده است، فراوان است که بارها از سوی رسانه‌های مختلف عنوان شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به مطالبات مالی این افراد اشاره کرد.

این پژوهشگر تصریح کرد: البته هم‌زمان تحریم‌ها نیز شدت گرفته است و این‌گونه می‌توان گفت از جنبه‌های متعدد اقتصاد ما دچار بحران است.

اخگر گفت: در چنین شرایطی تصمیم‌گیری‌های بزرگ و کلان در سطح کشور می‌تواند سبب شود مسائل مهم اقتصادی و فرهنگی دیگر به شکل جزیره‌ای حل نشده و با هم‌افزایی تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی به جزئیات مسائل نیز با دقت نظر توجه شود.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که امروز کارخانه‌های تولیدی فقط در بحث منابع تولید دچار بحران نیستند و بخش عمده‌ای از مشکلاتشان به نبود گردش مالی مطلوب برمی‌گردد، اظهار داشت: سرمایه‌های اقتصادی آن‌ها در ماه‌های اخیر گردش نداشته و همین امر گره‌های پیچیده‌ای را در ذهن آن‌ها به لحاظ اقتصادی ایجاد کرده است.

اخگر بیان کرد: بنابراین وقتی وقفه در چرخه اقتصادی یک کسب و کار ایجاد می‌شود این وقفه مشکلات بسیار زیادی را رقم خواهد زد که در مهم‌ترین بخش‌ها باید مراقب تبعات و پیامدهای بسیاری از ورشکستگی‌ها، تعطیلی‌ها و تعدیل نیروها بود.

او در ادامه گفت: و اما جنبه مثبت کرونا این بود که بسیاری از فعالان عرصه مد و لباس توانستند با تغییر خطوط تولید خود نیاز کشور به محصولات بهداشتی و حفاظتی همچون ماسک و گان را مرتفع سازند و نه‌تنها از این بحران و چالش ضرر ندیدند بلکه به نظر می‌رسد عده‌ای سودهای کلانی را هم به دست آوردند.

او در خاتمه گفت: نکته دیگر این که در پی شیوع کرونا، بسیاری از صنایع بسته‌بندی ازجمله در محصولات پوشیدنی تغییر کرده و این صنعت بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تلاش کرده است خود را به تجهیزات نوین کند.