به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، علیرضا جلالزایی اظهار کرد: در سال گذشته اقدامات زیادی در راستای مرمت آثار تاریخی صورت گرفت و ۴۳ اثر مورد مرمت قرار گرفتند که از جمله این اقدامات می‌توان به مرمت ارگ سه کوهه در روستای سه کوهه شهرستان هامون، بافت تاریخی روستای سه کوهه، ارگ خان ملک کیانی، قلعه حیدرآباد خاش، قلعه قصرقند و قلعه نیکشهر اشاره کرد.

او گفت: در سال 98 تعداد سه اثر طبیعی استان شامل بندر بریس، منظر طبیعی روستای گرگان و کوه‌های مینیاتوری به ثبت رسید و پرونده‌های دو اثر طبیعی بندر پزم تیاب کنارک و منظر طبیعی روستا و ساحل درک تکمیل و برای ثبت با وزارتخانه ارسال شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: در سال گذشته پل‌های تاریخی نیکشهر شامل پل تخت ملک، پل تک چشمه تنگه سرحه، پل تک دهانه جاده قدیم نیکشهر، پل دو چشمه تنگه سرحه در فهرست آثار ملی ثبت شدند. همچنین پرونده‌های ثبتی محوطه‌های قبرستان چیدگی، تپه دستگرد، قبرستان بنت، محوطه کلات پایین، قلعه کلات توتان، محوطه کنار جوگن، محوطه پگمزی آماده و برای ثبت به وزارتخانه ارسال شدند که جلسات شورای ثبت به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو و به سال 99 موکول شد.

جلالزایی بیان کرد: در سال 98 با پیگیری‌های صورت گرفته توسط معاونت میراث فرهنگی این مجموعه 13 اثر فرهنگی منقول از استان سیستان و بلوچستان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

او گفت: تعداد 2154 اثر منقول در سامانه جام ثبت شد و ۸۰ اثر منقول استان در سال گذشته مورد مرمت قرار گرفت که این آثار اکثراً مربوط به سکه‌های یافته شده از تیس بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در تیرماه سال گذشته نیز 9 اثر میراث فرهنگی ناملموس از این استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، گفت: تعیین حریم قلعه نیکشهر، مسجد عبدالقادر، قلعه قصرقند، بازارچه سرپوش خاش، خانه رهبری در ایرانشهر از اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ است.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته شهر سوخته و تعدادی محوطه باستانی در سطح استان مورد حفاری و کاوش قرار گرفتند، گفت: تبدیل مجموعه طاس و کپل به موزه خصوصی نیز اقدام دیگری بود که در سال گذشته در این حوزه صورت گرفت.