به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، مهران سرمدیان، از ثبت خانه عبدالرزاق خان کاشی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و اظهار داشت: پرونده ثبت این خانه به همراه سه خانه دیگر به نام‌های "بعیدی نژاد"، "لذیذی"، "نیک‌نام" واقع در شهرستان کاشان، پس از بررسی و تأیید نهایی اعضای شورای ثبت آثار غیرمنقول، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود. در حال حاضر فقط شماره خانه تاریخی عبدالرزاق خان کاشی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور اعلام شده است و شماره‌های سه خانه دیگر نیز به ترتیب اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت ثبت آثار جهت حفاظت و نگهداری از بناهای ارزشمند تاریخی اظهار کرد: خانه تاریخی "عبدالرزاق خان کاشی" از بناهای دوره زندیه است که نسبت به سه خانه دیگر، دارای قدمت و ارزش معماری بیشتری است و سه خانه دیگر نیز دارای ارزش‌های معماری بالایی بوده و مربوط به دوره قاجار هستند.

سرمدیان تصریح کرد: حفاظت و نگهداری از این بناهای تاریخی به دلیل واقع‌شدن در بافت تاریخی و ارزشمند کاشان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و عملیات ساماندهی و مرمت آن، به همت مالکین و با نظارت و مساعدت میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

عباس متولی، معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان نیز دراین‌باره گفت: عبدالرزاق خان کاشی حاکم کاشان در دوره زندیه است که مصادف با وقوع زلزله قدرتمند و ویرانگر سال ۱۱۹۲ هجری قمری کاشان است. بعد از تخریب عمده شهر کاشان به دستور حاکمان وقت و جدیت و پیگیری و مدیریت نامبرده، کاشان مورد تعمیر و مرمت و بازسازی عمده قرار می‌گیرد و در کمتر از ۲۰ سال به قول جهانگردان اروپایی در آن زمان تبدیل به شهری آباد و سر زنده می‌شود و نامبرده در نجات بخشی کاشان ایفاگر نقش بسیار عمده و جدی است.

متولی خاطرنشان کرد: با ثبت این چهار اثر تاریخی، تعداد آثار ثبتی شهرستان کاشان در فهرست آثار ملی به ۳۳۳ عدد افزایش یافت که امیدواریم با تداوم این روند، بتوانیم در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان گام‌های مؤثری برداریم.