سرویس مد و لباس هنرآنلاین: یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی، امکان ایجاد فضای گپ و گفت میان افراد است حال آن که مهم‌ترین ویژگی این اتاق‌های گفت‌وگو، طیف وسیع مخاطبانی است که می‌توانند در لحظه شاهد بحث‌های انجام گرفته باشند.

شیوع ویروس کرونا به‌یک‌باره دریچه جدیدی از برنامه‌های زنده اینستاگرامی را به روی مخاطبان این پیام‌رسان باز کرد و عرصه‌های مختلف ازجمله فرهنگ و هنر را بر آن داشت که در وقفه کاری و تعطیلات به وجود آمده تلاش مضاعف کنند تا همچنان مخاطبانشان را حفظ کرده و در عین حال به موضوعات مغفول مانده در این فرصت به وجود آمده بپردازند.

حوزه مد و لباس نیز که اتفاقاً از عرصه‌های پرتکاپو و جریان ساز در فضای اینستاگرام به شمار می‌رود، بیکار ننشست و طیف وسیعی از فعالان این حوزه ازجمله مدیران مؤسسات، فعالان رسانه‌ای و صاحبان برند تلاش کردند ضمن طرح موضوع، لایوهای مشترک را برای فالوئرهای خود پخش کنند.

نکته اینجاست که این روند را می‌توان برگی زرین از تاریخ مد و لباس کشور طی دهه اخیر برشمرد چرا که به نظر می‌رسد فضایی مناسب برای تشریک مساعی ایجاد شده و افراد کارشناس با تکیه بر پشتوانه پژوهشی و علمی خود اطلاعات خوبی را در فرصت به وجود آمده به مخاطبان خود می‌دهند.

ازجمله موضوعات مطرح‌شده در لایوهای مشترک اینستاگرام می‌توان به فشن ژورنالیسم، برندینگ، مد پایدار، مدل‌های ذهنی مدیران موفق دنیا در صنعت فشن، ساختار تجارت خرده‌فروشی، هویت و مد، مدیریت فرایند طراحی در برندها، بررسی آینده برندهای پوشاک، ابهام در برندسازی مد، با وجود کرونا، ترندشناسی، جایگاه مکاتب مختلف هنری در تعریف برند، اصول تبلیغات و مواردی از این دست اشاره کرد.

نکته اینجاست که به نظر می‌رسد این بار دیگر نتایج بزرگ در کسب و کار، حاصل نتیجه تلاش زیاد نیست. شاید با کمی دقت به روند شکل‌گیری لایوهای مشترک پس از شروع ویروس کرونا و بررسی تأثیرات جمعی آن‌ها به این نتیجه رسیدیم که وقتی الفبای فلسفه شکل‌گیری اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بدانیم خیلی زود می‌توانیم علی‌رغم معضلات بسیار در مسیر، بزرگ‌ترین قدم‌ها را برداریم.

چه‌بسا لایو مشترک، مهارتی بوده است که تا به امروز و در پس مشغله‌های اقتصادی بسیار مغفول مانده و حال که کرونا فهرستی عریض و طویل از سوژه‌های دارای ظرفیت علمی و پژوهشی در فضای مجازی ارائه کرده است، شاهد آنیم که جمع کثیری از منابع انسانی کشور از این مسیر دست به شیوه جدیدی از تعلیم و تربیت زده‌اند.

حال آن که نکته اینجاست در پس این تحولات، تولید محتوای کارآمد در قرن ۲۱ بیش از هر زمان دیگری دارای ارزش و اهمیت شده و بدون شک در دوران کرونا و پسا کرونا، لایوهای مشترک و پیام‌هایی برند خواهند شد که با اتکا به محتوای غنی ارائه شده، قلب و روح مخاطبان خود را تسخیر کنند.