هنرآنلاین: عکسی از محراب کوفه که توسط محمد خوشرو ثبت شده است. 

محراب کوفه جایی است که فرق امیرالمومنین علی (ع) شکافت. به نقل از "الارشاد" شیخ مفید و "منتهی الآمال" شیخ عباس قمی؛ هنگامی که آن حضرت وارد محراب مسجد شد و مشغول خواندن نماز شد و سر از سجده اول برداشت، نخست شبیث بن بجره با شمشیر برّان بر وی هجوم آورد، ولیکن شمشیرش به طاق محراب اصابت کرد و پس از او، عبدالرحمن بن ملجم مرادی فریادی برداشت: "لله الحکم یا علی، لا لک و لا لأصحابک"! و شمشیر خویش را بر فرق نازنین حضرت علی(ع) فرود آورد و سر مبارکش را تا به محل سجده گاهش شکافت.

حضرت علی(ع) در محراب مسجد، افتاد و در همان هنگام فرمود: "بسم الله و بالله و علی ملّه رسول الله، فزت و ربّ الکعبه؛ سوگند به خدای کعبه، رستگار شدم."

نمازگزاران مسجد کوفه، برخی در پی شبیب و ابن ملجم رفته تا آن‌ها را بیابند و برخی در اطراف حضرت علی(ع) گرد آمده و به سر و صورت خود می‌زدند و برای آن حضرت گریه می‌کردند.

حضرت علی(ع)، در حالی که خون از سر و صورت شریفش جاری بود، فرمود: "هذا ما وعدنا الله و رسوله؛ این همان وعده‌ای است که خداوند متعال و رسول گرامی‌اش به من داده‌اند."

محمد خوشرو عکاس و پژوهشگر معماری ایرانی اسلامی در یک پروژه بزرگ، عکس‌هایی از حرم‌های مطهر علوی و رضوی گردآوری کرده که در این مجموعه آثار جذاب، توجه خود را به ارادت هنرمندان و معماران مسلمان به اهل بیت (ع) معطوف کرده است. این عکس از محراب کوفه در این شب‌های ماه رمضان دل هر شیعه را بر مظلومیت امام اول شیعیان به درد می‌آورد.

محراب کوفه محمد خوشرو

 

در ادامه می‌توانید بخشی از عکس‌های پروژه حرم علوی محمد خوشرو رو را ببینید.