سرویس مد و لباس هنرآنلاین: مجید افتخاری مدیرعامل برند پوشاک "عصر جدید"، مدرس دانشگاه، عضو کمیته برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پوشاک ایران و عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران درباره تبعات شیوع ویروس کرونا بر صنعت پوشاک و نکات لازم جهت مدیریت شرایط موجود به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: در ارتباط با تأثیر کرونا چه در عرصه تولید و چه در حوزه برندینگ با بحرانی مواجه شده‌ایم که این بحران از ابتدا دارای ابعاد، اندازه، زمان و پیچیدگی مشخصی نبود لذا زمانی که این ویروس قوی کل دنیا را فرا گرفت، نخستین پیش آمدش این بود که تمام پیش‌بینی‌ها و معادلات را برهم زد و اغلب توصیه‌ها اشتباه از آب درآمد.

او افزود: حال آن که وقتی شما با بحرانی همچون زلزله یا آتش‌سوزی مواجه می‌شوید، می‌توانید با توجه به ابعاد مسئله، راهکارهایی برای برون‌رفت از مشکل اتخاذ کنید در حالی که این امر در ارتباط با کرونا صدق نمی‌کند.

افتخاری با اشاره به این که فعالان عرصه پوشاک بهترین بازار خود را در شب عید از دست دادند، اظهار داشت: این جریان به‌هیچ‌وجه برایشان قابل هضم نبود. چه‌بسا بسیاری از وقایع بر خرید مردم اثر نداشته باشد، اما کرونا در بدو امر احساس نیاز به تهیه محصولات در این بخش را از مردم گرفت، سبد خانوار کوچک شد و درنتیجه بسیاری از اقلام پوشیدنی از آن بیرون آمد و این سبد بیشتر به مواد غذایی تعلق گرفت.

افتخاری گفت: به هر روی لازم است که شرایط را مدیریت کرد و از اتخاذ هرگونه تصمیم عجولانه و احساساتی باید به‌شدت پرهیز کرد چرا که ما ابعاد ماجرا را نمی‌دانیم آن هم در شرایطی که حتی برخی بر این باورند که این پدیده تا دو سال آینده با همین شدت ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل برند پوشاک "عصر جدید" تصریح کرد: امروز هم که برخی از تولیدکنندگان به حوزه تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی ورود کرده‌اند، فارغ از جنبه انسان دوستانه ماجرا، این بخش نیز با برخی بدقولی‌ها از سوی سازمان غذا و دارو و دیگر نهادها در زمینه پرداختی‌ها مواجه شده است.

او افزود: برخی برندها اقدام به توسعه بخش فروش آنلاین کردند در حالی که لازم است با تبلیغات و آموزش مخاطبان را بیش از پیش با امکانات شبکه‌های فروش اینترنتی آشنا کرد.

عضو کمیته برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی پوشاک ایران با تأکید بر این که این که در آینده چه اتفاقی می‌افتد نمی‌توان نظر قطعی داد، بیان کرد: اما لازم است واحدهای صنفی و صنعتی در ابتدا مسئله نقدینگی خود را کنترل کنند، حداقل تا سه یا چهار ماه آینده این بحران را از خود دور کنند و مراقب باشند کرونا سبب نشود چراغ فعالیتشان خاموش شود زیرا اگر ما نتوانیم هزینه‌های جاری را تأمین کنیم در آینده نزدیک دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

افتخاری گفت: در عین حال برندها باید به دنبال ایجاد تقاضا به سبک‌های نوین دیجیتال مارکتینگ باشند و با توسعه بازار دیجیتال، این بحران را به شکل مقطعی مدیریت کنند. نکته اینجاست که مصرف‌کننده امروز رفتاری متفاوت با گذشته دارد و درنهایت سازمان‌هایی خواهند ماند که بتوانند خود را با رفتارها و نیازهای جدید وفق دهند.

این فعال صنعت پوشاک در ارتباط با روند آموزش مجازی در حوزه مد و لباس نیز اظهار داشت: آموزش آنلاین به‌هیچ‌عنوان شیوه‌ای ایده‌آل نیست، اما به دلیل شرایط پیش‌آمده، مدرسان باید یاد بگیرند که چگونه می‌توانند از این مسیر نکات را به بهترین شکل منتقل کنند و دانشجویان نیز باید بپذیرند که ممکن است این شیوه آموزشی برای مدت‌ها پابرجا باشد پس تلاش کنند تا با تکیه بر ابزار و تکنولوژی به‌روز، روند آموزشی خود را مدیریت کنند.