به گزارش هنرآنلاین، معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از آغاز مرمت مسجد میدان ارومیه خبر داد و گفت: مسجد میدان ارومیه یکی از مساجد محلی و تاریخی ارومیه است که کار مرمت آن با همکاری شهرداری و اداره‌کل  استان آغاز شده است.

حسن سپهرفر اظهار کرد: این مسجد در خیابان عطایی ارومیه واقع شده که از نظر معماری و ساخت‌وساز و مصالح به کار رفته در آن، از ارزش بالایی برخوردار است.

او با اشاره به قدمت این بنا افزود: بر اساس شواهد معماری، قدمت این مسجد به اواخر دوره زندیه می‌رسد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی با اشاره به ویژگی‌های این مسجد ادامه داد: یکی از ویژگی‌های شاخص این مسجد وجود دو محراب جداگانه مردانه و زنانه در صحن داخلی آن بوده که از این لحاظ در بین مساجد استان یکی ویژگی منحصربه‌فرد است.

او عنوان کرد: با توجه به نیازهای مرمتی که برای این بنای تاریخی احساس می‌شد، تفاهم‌نامه‌ای بین اداره‌کل استان با سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه منعقد شد تا با تأمین اعتبار از سوی نهاد و نظارت فنی و کارشناسی میراث‌فرهنگی عملیات مرمت آن آغاز شود.

سپهرفر تصریح کرد: بر همین اساس کارگاه مرمتی آن هم‌اکنون راه‌اندازی شده و قرار است جداره‌های خارجی مسجد پاکسازی و اندودهای سیمانی برچیده و آجرهای دیوارهای آن مرمت شود.

او گفت: عملیات این کارگاه دو ماه طول می‌کشد و مقرر است در مراحل بعدی فضاهای داخلی مسجد نیز مرمت و سامان‌دهی شود.

آغاز مرمت قلعه تاریخی حسن ابدال همدان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز از آغاز مرمت قلعه تاریخی حسن ابدال شهرستان بهار با قدمت 150 سال خبر داد.

علی مالمیر گفت: این بنا دارای چهار برج مدور و یک ورودی اصلی و مجلل با اجرای آجرکاری و چندین واحد مسکونی، انبارها و فضاهای جانبی است.

او ادامه داد: قلعه دارای چهار مالک است که یکی از بخش‌های اضطراری آن با اعتبار یک میلیارد ریال به شکل مشارکتی توسط این اداره‌کل و مالک مرمت خواهد شد.

قلعه تاریخی حسن ابدال شهرستان بهار در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آغاز مرمت خانه حافظ‌الصحه در بروجرد

همچنین مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آغاز مرمت خانه حافظ الصحه بروجرد خبر داد.

سیدامین قاسمی با اعلام این خبر افزود: این اداره‌کل در راستای اقدامات حفاظتی، مرمت خانه حافظ‌الصحه را با اعتباری بالغ بر 380 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز کرده است.

او افزود: در این فصل مرمت، بازسازی بخشی از دیوارها و سقف‌های بخش غربی این بنای تاریخی بر اساس الگو انجام خواهد گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان اضافه کرد: بسیاری از خانه‌های تاریخی استان و شهرستان بروجرد در جریان بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا خسارت دیدند که با پیگیری‌های این اداره‌کل مرمت آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

او خاطرنشان کرد: خانه تاریخی حافظ‌الصحه به شماره 31828 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.