سرویس سینمایی هنرآنلاین: بهتاش صناعی‌ها نویسنده، کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این که برای نجات سینمای هنری‌ و تجربی در دوران کرونا و پساکرونا چه باید کرد، گفت: بخشی از راه نجات این است که دولت در این شرایط از سینمای هنری‌ و تجربی حمایت و راه را هموار کند تا این جنس از فیلم‌ها به نمایش دربیایند و هزینه‌هایی که فیلمسازان صرف ساخت فیلم‌هایشان کرده‌اند، به آن‌ها بازگردد.

وی ادامه داد: طبیعتاً بخشی از حمایت به شیوه اکران آنلاین فیلم‌ها مربوط می‌شود. شاید راه‌اندازی یک پلتفرم مستقل برای هنر و تجربه که بتواند فیلم‌های خود را به صورت مستقل در آن نمایش بدهد یکی از راه‌های حمایت است که بسیار اهمیت دارد.

کارگردان "قصیده گاو سفید" تاکید کرد: راه‌اندازی یک مجموعه اختصاصی برای هنر و تجربه برای دوران پساکرونا که بتواند فیلم‌های گروه خود را نمایش بدهد، از دیگر فعالیت‌ها است. همه این موارد سیاست‌های اصلی است که باید در راستای حمایت از سینمای هنری‌ و تجربی اتفاق بیفتد.

صناعی‌ها افزود: اما مسئله حیاتی‌تر آن است که در زمینه اکران آنلاین فیلم‌های هنر و تجربه حمایت جدی اتفاق بیفتد. اگر قرار است حمایت‌های مالی به دیگر فیلم‌ها تعلق بگیرد، این حمایت‌ها باید به فیلم‌های هنری‌ و تجربی نیز تعلق بگیرد. این حمایت می‌تواند هم از خود فیلم‌ها باشد و هم از پلتفرم‌هایی که می‌خواهند فیلم‌ها را نمایش بدهند.

وی درباره این که هنر و تجربه در این بحران چه کاری باید انجام بدهد، عنوان کرد: هنر و تجربه باید سالن‌های اکران فیلم‌های هنری‌ و تجربی را به هر شکل ممکن افزایش بدهد. این موضوعی است که بسیار درباره آن صحبت شده است. با توجه به آن که در حال حاضر پردیس‌های بیشتری در سطح کشور ساخته می‌شود، حداقل آن است که در این پردیس‌های جدید یک سالن به هنر و تجربه تعلق بگیرد.

کارگردان "احتمال باران اسیدی" افزود: در این صورت تعداد سالن‌های هنر و تجربه هم در تهران و هم در شهرستان‌ها اضافه می‌شود. در حال حاضر در سینماهای تهران فیلم‌های هنر و تجربه با همان تعداد سالن‌هایی پیش می‌رود که تقریباً در شروع کار خود پیش رفته بود.

صناعی‌ها با اشاره به این که تعداد سالن‌هایی که به سینمای جریان اصلی اضافه شده تعداد قابل توجهی است، گفت: هنر و تجربه سهم مشخصی در این حجم اضافه‌شده ندارد، اما شکل ایده‌آلش این است که یک مجموعه سینمایی نیز برای هنر و تجربه در نظر گرفته شود که اگر این اتفاق رخ بدهد بسیار اتفاق ویژه‌ای است و می‌تواند هوای تازه‌ای برای این جریان سینمایی ایجاد کند و برای فعالان این عرصه امیدبخش باشد.

وی با اشاره به این که هنر و تجربه باید بتواند فیلم‌های بهتری را برای اکران جذب این گروه سینمایی کند، اظهار کرد: این گروه سینمایی می‌تواند فیلم‌های مطرح‌تری را که مخاطب بیشتری در انتظار دیدن آن هستند، انتخاب کند. البته فیلمسازان نیز زمانی راغب به نمایش فیلم در هنر و تجربه هستند که بدانند یک تعداد سالن‌ مناسب برای نمایش فیلم آن‌ها اختصاص داده می‌شود و می‌توانند روی استقبال مخاطب حساب کنند.

این کارگردان ادامه داد: البته مدیران و شورای سیاست‌گذاری هنر و تجربه در این زمینه بسیار تلاش کرده‌اند تا این اتفاق بیفتد، اما موانعی سر راه آن‌ها بوده است. این موانع بیشتر هم مربوط می‌شود به این که اصولاً سازمان سینمایی آن‌طور که باید از گروه هنر و تجربه و سینمای هنری‌ و تجربی چه در تولید و چه در اکران داشته باشد، حمایت نمی‌کند. این مشکل اصلی است که جای سؤال دارد. چرایی این مسئله مشخص نیست. چه فرقی بین فیلمسازان این گروه با سینمای جریان اصلی وجود دارد؟ سلیقه متفاوت فیلمسازان نباید باعث شود که حمایتی صورت نگیرد.