سرویس سینمایی هنرآنلاین: مریم بحرالعلومی با فیلم سینمایی "پاسیو" فعالیت خود را در مقام کارگردان آغاز کرد و حالا در دومین گام به سراغ فیلم "شهربانو" رفته است.

"شهربانو" به تهیه‌کنندگی پگاه احمدی و به قلم پژمان تیمورتاش با مضمونی اجتماعی و مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود. فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان ارثی و بهرنگ علوی و یوسف تیموری بازیگران این فیلم هستند.

بحرالعلومی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت فیلم و ادامه روند تولید آن بیان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا دفاتری که کارهای پس از تولید را انجام می‌دهند تعطیل شدند و از آنجایی که یاد نگرفته‌ام کار را رها کنم و باید حتماً بالای سر کار حضور داشته باشم تا همه چیز درست سر جای خودش قرار گیرد، روند تولید کار به‌طور کلی متوقف شد و تا چند روز پیش نیز تعطیل بود. پس از اعلام سازمان سینمایی برای ازسرگیری کارهای تولیدی ما نیز به‌تازگی کار را شروع کرده‌ایم. تاکنون تدوین کار توسط سینا گنجوی به پایان رسیده و وارد مرحله صداگذاری شدیم که محمود موسوی‌نژاد آن را بر عهده دارد. موسیقی کار را امیریل ارجمند می‌سازد و سامان مجد وفایی اصلاح رنگ را انجام می‌دهد.

او در ادامه درباره اکران اینترنتی فیلم نیز گفت: هنوز تا فیلم تمام نشده نمی‌توان تصمیم جدی برای اکران آن گرفت. ضمن این که ساز و کار درستی تاکنون برای اکران ترتیب داده نشده و باید منتظر باشیم تا فیلم تمام شود و پس از بازگشایی و بازگشت به روال عادی، برای اکران فکر کنیم. هنوز نمی‌توان خیلی تصمیم جدی گرفت، با توجه به این وقفه طولانی‌مدت و تعطیلی اجباری به خاطر کرونا یکسری خسارت هم به کار ما و هم به سینما وارد شد و طبیعی است اتفاقات در زمان خود رخ ندهند. جشنواره‌های خارجی و جشنواره‌های داخلی زمان‌بندی‌شان تغییر کرده و فعلاً نمی‌شود برای اکران یا حضور در جشنواره‌ها تصمیمی گرفت.

فیلم شهربانو

این فیلمساز همچنین درباره جنس نگاهی که در این فیلم وجود دارد و شباهت آن به اثر قبلی خود "پاسیو" نیز بیان کرد: "شهربانو" در ادامه همان فضای اجتماعی و معضلاتی است که زنان را درگیر می‌کند و تنها تفاوت این دو اثر با هم در این است که در "شهربانو" مادرانگی به زنانگی صرف او می‌چربد.

او در پاسخ به این سؤال که همکاری او با نویسنده "شهربانو" چگونه رقم خورد، توضیح داد: پژمان تیمورتاش قلم مناسبی در حوزه اجتماعی دارد و من چند اثر از او خواندم و بعد تصمیم گرفتم تا با او همکاری داشته باشم. حس کردم جنس دغدغه‌هایی که دارم با او اشتراکات بسیاری دارد و می‌توانیم با هم این همکاری را داشته باشیم. البته که در زمان اجرا احساس شخصی و دغدغه‌هایم را به کار اضافه کردم تا آن فضایی که مدنظرم بود ایجاد شود.

بهناز جعفری در این اثر بار دیگر همراه بحرالعلومی شد و در مقام بازیگر در "شهربانو" به ایفای نقش پرداخته است.

بحرالعلومی درباره این همکاری مجدد و همچنین ادامه این همکاری در آثار بعدی اظهار کرد: این یک خواسته قلبی است. قرار نبود بهناز جعفری در "شهربانو"، همراه ما باشد به این دلیل که کاراکتر شکل دیگری داشت، اما روند قصه تغییر کرد و قسمت شد او در این فیلم ما را همراهی کند. خانم جعفری هم به لحاظ بازیگری و هم به لحاظ روحی بسیار بازیگر دوست‌داشتنی است. یک نیت شخصی در پس ذهنم دارم که بعد از "شهربانو" به آن فکر کردم تا اگر افتخار دهد در آثارم بتوانم همواره از حضورش بهره‌مند ‌شوم. در سال‌هایی که دستیار کارگردان بودم کم بازیگر ندیدم و با افراد مختلفی کار کردم که تا چک دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند، از اتاق گریم بیرون نیامده‌اند. حضور بازیگرانی مانند بهناز جعفری که هم ازنظر توانایی و هم ازنظر همراهی با سینمای مستقل که به‌اشتباه تعریف شده و نسل ما با سختی و تلاش در آن فعالیت می‌کند، غنیمت است که اگر حضور نداشته باشند این سینما زمین می‌خورد. ضمن این که باید یک تأکید و تشکر ویژه داشته باشم از فرشته صدرعرفایی که تبدیل به سمبل، نماد و الگو در حوزه بازیگری شد. این جنس از بازیگران با این جنس توانایی و همراهی با فیلمساز بسیار ارزشمند هستند. آن‌ها از لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرند با یک فیلمساز همراه شوند به معنای واقعی کلمه این کار را انجام می‌دهند.

او ادامه داد: در این سینمایی که به‌سختی نفس می‌کشد و نسل ما به‌سختی اثری را به ثمر می‌رساند، بازیگرانی که دفتر به دفتر همراه تو می‌شوند برای جذب سرمایه چون اعتقاد دارند که کار درست است و موقعیت درستی است که نباید به لحاظ مالی سرخورده شود و از دست برود، بسیار ارزشمند و گران‌قدر است.

بحرالعلومی همچنین درباره همکاری با اصحاب رسانه و ایفای نقش اهالی رسانه در این فیلم نیز گفت: من خودم با نان روزنامه‌نگاری بزرگ شدم. تمام دوران کودکی، نوجوانی و جوانی‌ام شاهد فعالیت‌های پدر و برادرم در این حوزه بودم و فعالیت‌هایی هم که در این حوزه داشتم بی‌تأثیر نبود. حضور این دوستان برایم یک جنبه علاقه‌مندی و رنگ بخشی به کار دارد. نقش‌هایی که این دوستان در آن بازی کردند خیلی پررنگ نیستند، اما علاقه دوسویه موجب این همکاری شد. حضور این دوستان به‌واسطه عقبه‌ای که دارم برایم لذت‌بخش و نیروبخش بوده؛ ضمن این که این دوستان درست است که از اهالی رسانه هستند و در این حرفه مشغول فعالیت هستند اما یا تحصیلات بازیگری داشتند و یا استعداد بازیگری؛ دوست داشتم این اتفاق بیفتد و از تک‌تک این دوستان نیز گزینش انجام شد تا توانایی خود را در این عرصه به نمایش بگذارند.