به گزارش خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گرچه همواره رسانه‌های دنیا از سرقت تابلوهای معروف جهانی از موزه‌های معتبر خبر می‌دهند اما تقریبا همه مطمئن هستند این آثار چندی پس از اعلام سرقت جایی همان حوالی پیدا می‌شوند. از موزه های کشور ما نیز تاکنون سرقت‌هایی صورت گرفته که بیشتر البته اشیا عتیقه یا طلا و جواهرات بوده‌اند که شاید باز پس گیری این آثار کمی دشوارتر باشد. اما حالا خبر می‌رسد دو اثر مدرن از آثار هنرمندی که این روزها آثارش در حراجی‌های معتبر بین‌المللی به خوبی خریدار دارد دزدیده شده است.

دو تابلوی نقاشیخط نفیس از محمد احصایی هنرمند پیشکسوت ایرانی و چند اثر هنری دیگر متعلق به مجموعه‌ای خصوصی در شمال تهران به سرقت رفته است.

این تابلوها از جمله آثار شاخص این هنرمند محسوب می‌شوند که مالک فعلی، آنها را در سال 1387 خریداری کرده است. تابلوی به سرقت رفته اول با عنوان "محبت"، مربوط به سال 1383 است که امضای «احصایی 83» در حاشیه پایین آن به چشم می‌خورد.

تابلوی محبت در چهار لت (تکه) کشیده شده که ابعاد هر "لت" 89 در 89 سانتی‌متر و ابعاد کلی تابلو 180 در 180 سانتی‌متر است. این تابلو با تکنیک ترکیب مواد روی بوم به اجرا درآمده است. تابلوی به سرقت رفته دیگر از مجموعه معروف این هنرمند تحت عنوان "ذکر تصویری الله" است و "سماع" نام دارد. سال اجرای این اثر 1992 است و ابعاد کلی آن 86 در 86 سانتی‌متر. این اثر که با تکنیک گواش و رنگ اتومبیل روی مقوا اجرا شده جزو دیگر آثار ارزشمند این هنرمند است که شامگاه جمعه 13 مرداد از محل نگهداری آنها در شمال تهران به سرقت رفته و پلیس در حال تحقیقات برای پیدا کردن سارقان این تابلوهاست. از نکات مهم در مورد این دو تابلو آن است که هر دو دارای برگه اصالت اثر (Certificate of Authenticity) هستند.

هر چند بعید به نظر می‌رسد با توجه به پیگردهای بین‌المللی که برای آثار شناسنامه‌دار هنری وجود دارد و همه جای دنیا قابل پیگیری است این آثار بتوانند در حراجی به فروش برسند.

انتهای پیام/31