سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم شصت و پنجمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو (داوید دی دوناتلو) که از آن به‌عنوان معادل ایتالیایی جوایز اسکار یاد می‌شود، جمعه‌شب به‌صورت آنلاین برگزار شد و درام مافیایی "خائن" ساخته مارکو بلوکیو کارگردان و فیلمنامه‌نویس کهنه‌‌کار توانست با دریافت شش جایزه ازجمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان به یک موفقیت بزرگ دست پیدا کند.

این فیلم جوایز بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (لودوویکا رامپولدی، مارکو بلوکیو، والیا سانتلا و فرانچسکو پیکولو)، بهترین بازیگر مرد (پی‌یرفرانچسکو فاوینو)، بهترین بازیگر مرد مکمل (لوییجی لو کاشو) و بهترین تدوین (فرانچسکا کال‌ولی) را نیز از آن خود کرد.

به گزارش ورایتی، امسال جوایز دیوید دی دوناتلو با توجه به قرنطینه ناشی از شیوع کووید-19 به‌صورت فیزیکی برگزار نشد، اما شبکه رای مراسم را به‌صورت مجازی با اجرای کارلو کونتی برگزار کرد و برندگان جوایز خود را آنلاین دریافت کردند.

بلوکیو پس از دریافت جایزه گفت: آرزوی من برای جامعه فیلم ایتالیا این است که بتوانیم بار دیگر شروع به کار کنیم. من هشتاد سال دارم و امیدوارم چند فیلم دیگر هم بسازم.

"خائن" که تولید مشترک ایتالیا، فرانسه، برزیل و آلمان است، اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و سپس در بخش جنبی روزهای ونیز جشنواره فیلم ونیز رقابت کرد و برنده جایزه SIAE شد. ایتالیا سال گذشته این فیلم را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد، اما فیلم بلوکیو نتوانست نامزد شود.

"خائن" بر مبنای داستان واقعی تومازو بوشتا (با بازی پی‌یرفرانچسکو فاوینو) معروف به "رئیس دو دنیا" ساخته شده است که در سیسیل دهه 1980 با خبرچینی برای دولت، ضربه مهلکی به مافیا زد.

فیلم در ایتالیا به فروش قابل ملاحظه 5.3 میلیون دلار دست پیدا کرد. شرکت سونی پیکچرز کلسیکس "خائن" را در آمریکا پخش کرد که به فروشی معادل 294.7 دلار دست پیدا کرد.

"پینوکیو" تازه‌ترین ساخته ماتیو گارونه کارگردان تحسین‌شده ایتالیایی با حضور روبرتو بنینی بازیگر برنده اسکار، دیگر فیلم موفق این دوره جوایز دیوید دی دوناتلو بود و جوایز پنج بخش فنی شامل بهترین طراحی صحنه، بهترین طراحی لباس، بهترین چهره‌پردازی، بهترین طراحی مو و بهترین جلوه‌های دیجیتال را از آن خود کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش نمایش‌های ویژه جشنواره برلین به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. بنینی در اقتباس سینمایی گارونه از داستان محبوب کارلو کولودی که اولین بار در 1883 منتشر شد، در نقش ژپتو ظاهر شده است. بنینی یکی از نامزدهای جایزه دیوید دی دوناتلو بخش بهترین بازیگر مرد مکمل بود و در حالی که خیلی‌‌ها انتظار پیروزی او در این بخش را داشتند جایزه را به لوییجی لو کاشو واگذار کرد که در فیلم "خائن" نقش سالواتوره کونتورنو رئیس مافیای سیسیل را بازی می‌کند.

در عوض بنینی به‌راحتی بامزه‌ترین لحظه مراسم امسال را رقم زد و این زمانی بود که از دیوید دی دوناتلو به‌عنوان "کووید دی دوناتلو" یاد کرد و بعد از جامعه فیلم ایتالیا خواست "درهای رؤیا را باز بگذارند".

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به مائوریتزو برائوچی و پیترو مارچلو برای "مارتین ایدن" اعطاء شد. این فیلم که اقتباسی از رمان جک لندن است، اولین بار سال گذشته در جشنواره ونیز روی پرده رفت. داستان و فضا و مکان فیلم به ناپل قرن نوزدهم منتقل شده و درباره یک ملوان جوان به نام مارتین ایدن است.

سرجو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا در پیامی که کارلو کونتی آن را قرائت کرد با دست‌اندرکاران سینمای ایتالیا که شامل حدود 200 هزار نفر هستند، اعلام همبستگی کرد و گفت مطمئن است سینمای این کشور انگیزه‌ای خلاقانه شبیه نئورئالیسم بعد از جنگ جهانی دوم پیدا خواهد کرد.

در مدت زمان برگزاری مراسم حدود چهار هزار سالن سینما در سراسر ایتالیا چراغ‌های بیلبوردهای خود را به نشانه حضور و میل به بازگشایی در اولین فرصت، روشن کردند.

در دیگر بخش‌ها، جایزه بهترین بازیگر زن به جازمین ترینکا برای بازی در نقش یک مادر مجرد در فیلم "الهه اقبال" ساخته فرزان اوزپتک اعطاء ‌شد. او در سخنرانی خود بعد از دریافت جایزه از نبود نقش‌های زنانه قوی در سینمای امروز ایتالیا انتقاد کرد.

برگزارکنندگان جوایز دیوید دی دوناتلو همچنین به مناسب صدمین سال تولد فدریکو فلینی و آلبرتو سوردی به این دو چهره بزرگ سینمای ایتالیا ادای احترام کردند. فرانکا والری کمدین کهنه‌کار سینما و تئاتر در ایتالیا نیز جایزه دیوید ویژه را دریافت کرد. او طی هفت دهه فعالیت هنری نقش‌هایی ماندگار در فیلم‌های کارگردان‌های بزرگی چون فلینی، ماریو مونیچلی و دینو روسی بازی کرده است.

فهرست برندگان شصت و پنجمین دوره جوایز دیوید دی دوناتلو به شرح زیر است:

بهترین فیلم: "خائن" (The Traitor) به کارگردانی مارکو بلوکیو

بهترین کارگردان: مارکو بلوکیو برای "خائن"

بهترین کارگردان اول: فم بویان برای "بنگلا" (Bangla)

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی: لودوویکا رامپولدی، مارکو بلوکیو، والیا سانتلا و فرانچسکو پیکولو برای "خائن"

بهترین فیلمنامه اقتباسی: مائوریتزو برائوچی و پیترو مارچلو برای "مارتین ایدن" (Martin Eden)

بهترین تهیه‌کننده: ماتئو رووره و آندرئا پاریس برای "رُمولوس و رِموس: اولین پادشاه" (Romolus & Remus: The First King)

بهترین بازیگر زن: جازمین ترینکا برای "الهه اقبال" (The Fortune Goddess)

بهترین بازیگر مرد: پی‌یرفرانچسکو فاوینو برای "خائن"

بهترین بازیگر زن مکمل: والریا گولینو برای "5 بهترین شماره است" (5 is The Perfect Number)

بهترین بازیگر مرد مکمل: لوییجی لو کاشو برای "خائن"

بهترین فیلمبرداری: دانیله چیپری برای "رُمولوس و رِموس: اولین پادشاه"

بهترین تدوین: فرانچسکا کال‌ولی برای "خائن"

بهترین مستند: "سلفی" (Selfie) به کارگردانی آگوستینو فرنته

بهترین موسیقی متن: ارکستر پیاتزا ویتوریو برای "فلوت جادویی پیاتزا ویتوریو" (Il Flauto Magico di Piazza Vittorio)

بهترین ترانه: "چه زندگی شگفت‌انگیزی" (Che Vita Meravigliosa)، آنتونیو دیوداتو از فیلم "الهه اقبال"

بهترین طراحی صحنه: دیمیتری کاپوانی برای "پینوکیو" (Pinocchio)

بهترین طراحی لباس: ماسیمو کانتینی پارینی برای "پینوکیو"

بهترین چهره‌پردازی: دالیا کولی و مارک کولیر برای "پینوکیو"

بهترین طراحی مو: فرانچسکو پگورتی برای "پینوکیو"

بهترین جلوه‌های دیجیتال: تیو دمیریس و رودلفو میلیاری برای "پینوکیو"

بهترین صدا: آنجلو بونانی، داویده دونافریو، میرکو پری، مائورو اوسپی و میکله ماتزوکو برای "رُمولوس و رِموس: اولین پادشاه"

جایزه تماشاگران: "اولین کریسمس" (Il Primo Natale) به کارگردانی سالوو فیکارا و والنتینو پیکونه

جایزه بهترین فیلم کوتاه: "زمستان" (Winter) به کارگردانی جولیو ماسترومائورو

بهترین فیلم خارجی: "انگل" (Parasite) به کارگردانی بونگ جون هو

جایزه دیوید جوان: "برادر من دایناسورها را تعقیب می‌کند" (My Brother Chases Dinosaurs) به کارگردانی استفانو چیپانی

جایزه دیوید ویژه: فرانکا والری

علی افتخاری