به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه، سید مهدی کشمیری مدیر واحد نمایش حوزه هنری استان خراسان شمالی گفت: جشنواره سراسری تئاتر ماه یکی از ریشه دارترین جشنواره های تئاتر کشور است که امسال نیز شاهد نه ساله شدن این جشنواره هنری در کشور هستیم.

وی افزود: با تغییر شیوه نامه اجرایی نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه شاهد حمایت بیشتر از گروه های استانی هستیم که همین موضوع منجر به خلق آثار نمایشی فاخر از سوی هنرمندان مستعد استانی خواهد شد. همچنین با این شیوه فرصت ارائه آثار برای مراکز استانی بیشتر شده است.

مدیر واحد نمایش حوزه هنری استان خراسان شمالی با اشاره به متن های پذیرفته شده این استان اظهار کرد: پس از پایان ارزیابی متن ها، نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه به تشخیص کارشناسان هنرهای نمایشی حوزه هنری مرکز، 3 نمایشنامه از استان خراسان شمالی برای تولید و رقابت بر سر حضور در همایش منطقه ای نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه معرفی شدند .

کشمیری در ادامه گفت:: در بخش صحنه ای بزرگسال، نمایشنامه "پناهنده" به نویسندگی عباس جان فدا و کارگردانی سید مهدی کشمیری، نمایشنامه"در پیچ و تاب یک کجراهه" به نویسندگی سید محمد محمدی و در بخش صحنه ای کودک و نوجوان نمایشنامه "جمعه با پدر بزرگ" به نویسندگی دکتر حسن دولت آبادی از جمله نمایشنامه های پذیرفته شده برای تولید و رقابت بر سر حضور در همایش منطقه ای تئاتر ماه است.

وی تاکید کرد: حضور آثار نمایشی در جشنواره منطقه ای تئاتر ماه سبب می‌شود تا هنرمندان با همپوشانی و تبادل افکار از تجربیات دیگر هنرمندان استانی استفاده کنند که این خود یکی از نقاط مثبت جشنواره نهم تئاتر ماه است.

کشمیری با اشاره به استقبال هنرمندان از جشنواره تئاتر ماه اظهار کرد: استان خراسان شمالی استان تئاتری است و جشنواره های مختلفی در سطح ملی و بین‌المللی در این استان برگزار می‌شود به همین دلیل مردم استان خراسان شمالی از آثار نمایشی خیلی استقبال می‌کنند. در واقع ما در این استان مشکل جذب مخاطب نداریم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلات مختلفی در حوزه تئاتر استان‌ها وجود دارد، اما مهم این است که چگونه می‌توانیم از امکانات موجود بهترین بهره را ببریم تا زمینه ساز پیشرفت تئاتر در استان‌ها شویم. حوزه هنری استان خراسان شمالی برنامه های مختلفی را برای هنرمندان استان طی سال برگزار می‌کند که از جمله آنها می‌توان به برگزاری کارگاه های آموزش بازیگری، کارگاه نمایشنامه نویسی، کارگاه کشف استعداد و پرورش ایده، پاتوق تئاتر و جلسات نمایشنامه خوانی اشاره کرد.

طبق فراخوان اعلام شده؛ حداکثر سه نمایشنامه در بخش بزرگسال، سه نمایشنامه در بخش خیابانی و یک نمایشنامه در بخش کودک و نوجوان از میان متن های ارسالی از سوی هر استان انتخاب و زیر نظر کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تولید خواهد شد. پس از تولید نیز به تشخیص کارشناسان مربوطه حداکثر دو نمایش در بخش بزرگسال، دو نمایش در بخش خیابانی و یک نمایش در بخش کودک و نوجوان برای همایش منطقه ای که در 5 نقطه کشور برگزار خواهد شد انتخاب می‌شوند.

استان خراسان شمالی در کنار استان‌های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در منطقه 4 همایش‌های منطقه ای تئاتر ماه حضور دارد که از تاریخ 30 شهریور تا 2 مهرماه با میزبانی هر مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام